27 879 läst ·
148 svar
28k läst
148 svar
Hantverkare och materialkostnad - vems är materialrabatten?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Jo det är ju sant men hela upplägget är ju märkligt från start? Att man vill ha bort ockrande byggare står ju helt klart men var detta det bästa sättet att göra det på? Det är ju nästan så det motverkar saken snarare än verkar för det eftersom handeln har styrt upp det så det kan fortlöpa då?
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Så du ser ingen skillnad i om du själv köper ett vägguttag och sätter upp det än om en elektriker gör det?Kaffeperkulator skrev:
Du måste tänka på helheten, själva moteringen betalar uppsättningen av uttaget, men sen då? Det är kanske inte så enkelt som det låter att bara jämföra en liten detalj i det hela.
Uttaget kommer vara exakt samma oavsett om montören köper det eller jag själv. På fakturan kommer arbetet särskiljas från inköp för att överhuvudtaget kunna få ROT.magnuslarsson79 skrev:
Ja branschen är mycket märklig och så har det blivit över lång tid så det ändrar man ju inte på en handvändning. Jag skulle gärna se att man gick emot realistiska materialpriser och istället höjde timpriserna. Många i denna diskussion skriker rakt ut så fort man nämner höjda timpriser men då tänker de bara kortsiktigt och tror att hantverkaren tappar kunder till andra hantverkare. Jag tänker mig att man mer långsiktigt går mot att alla hantverkare höjer sina timpriser samtidigt som materialpriserna ut till kund sänks och fiktiva "listpriser" slopas. Det blir ingen skillnad på sista raden i fakturan eller i hantverkarens lönekuvert men alltsammans skulle kännas mycket ärligareStefan1972 skrev:
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Men du förstår att elektrikern har ett ansvar när han sätter upp ett vägguttag?Kaffeperkulator skrev:
Och sen kanske det är så att elföretagens vinst utgörs från olika poster, det är fortfarande så att det kostar att driva ett företag.
Självklart förstår jag att elektrikern har ett ansvar när han monterar vägguttaget, det är därför han har en timpeng.magnuslarsson79 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
jag är ingen byggare men hur ofta gör man jobb där varenda pinal redovisas då? jag ser ju framför mig att man offererar en byggnation, si och så mycket för arbete och si och så mycket för material. Tycker jag som kund att det är okej så är alla nöjda. Om sen då byggaren tagit massor med extra för den där lampan eller virket blir ju oväsentligt. Kunden är nöjd med offerten och har godkänt den.
Gör man däremot jobb där man redovisar allt och tar 70kr metern för 2x4" så blir det ju tokigt förstås och då framgår det ju och kunden kan jämföra men hur många jobb görs på det viset? De flesta eller vad?
Gör man däremot jobb där man redovisar allt och tar 70kr metern för 2x4" så blir det ju tokigt förstås och då framgår det ju och kunden kan jämföra men hur många jobb görs på det viset? De flesta eller vad?
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Och det låter jättebra att det finns kunder som välkomnar höjd timpeng, men du får någonstans se att om du anlitar en hantverkare på ett år så handlar det om en kontakt med ett företag, men i gengäld så har företaget du anlitat 100-tals kontakter, där alla tänker och tycker olika. Och det är alla dom kunderna som faktiskt har skapat mallen hur hantverkaren ska lyckas få in sina pengar.Stuff skrev:Ja branschen är mycket märklig och så har det blivit över lång tid så det ändrar man ju inte på en handvändning. Jag skulle gärna se att man gick emot realistiska materialpriser och istället höjde timpriserna. Många i denna diskussion skriker rakt ut så fort man nämner höjda timpriser men då tänker de bara kortsiktigt och tror att hantverkaren tappar kunder till andra hantverkare. Jag tänker mig att man mer långsiktigt går mot att alla hantverkare höjer sina timpriser samtidigt som materialpriserna ut till kund sänks och fiktiva "listpriser" slopas. Det blir ingen skillnad på sista raden i fakturan eller i hantverkarens lönekuvert men alltsammans skulle kännas mycket ärligare
Båda varianterna förekommer men på större och väl definierade jobb är väl offererat fast pris vanligast och på mindre jobb är det vanligare men någon form av löpande räkning.Stefan1972 skrev:jag är ingen byggare men hur ofta gör man jobb där varenda pinal redovisas då? jag ser ju framför mig att man offererar en byggnation, si och så mycket för arbete och si och så mycket för material. Tycker jag som kund att det är okej så är alla nöjda. Om sen då byggaren tagit massor med extra för den där lampan eller virket blir ju oväsentligt. Kunden är nöjd med offerten och har godkänt den.
Ofta förekommer en kombination av de båda. På de två senaste entreprenaderna (2st badrum) jag fått utfört hos mig så har upplägget varit: ett fast pris baserat på en offert som tydligt beskriver vilka arbeten och material som ingår. Utanpå detta hamnar eventuella oväntade tilläggsjobb som då debiteras med en timpenning samt materialkostnad med 10-12% påslag . Den största delen av materialet hamnar alltså under det fasta priset och måste alltså inte redovisas varje skruv och mutter i detalj.
Absolut är det så. Samtidigt tror jag inte man ska lasta kunderna för att ha utformat hela marknaden. Tror till exempel inte att någon kund har drivit fram konceptet med "Listpriser" och dolda rabatter. Den etablerade kultur som finns idag är gemensamt skapad av kunder, hantverkare och bygghandlare i samspel. Ska man förändra detta så krävs det såklart att en majoritet av de inblandade verkligen vill ha en förändring (alternativt att storebror från någon myndighet kliver in pekar). Jag är ingen storkonsument av entreprenader så jag har inte tänkt ställa mig i täten och driva något sådant men det är alltid kul att spekulera och diskutera hur saker och ting skulle kunna gå tillmagnuslarsson79 skrev:Och det låter jättebra att det finns kunder som välkomnar höjd timpeng, men du får någonstans se att om du anlitar en hantverkare på ett år så handlar det om en kontakt med ett företag, men i gengäld så har företaget du anlitat 100-tals kontakter, där alla tänker och tycker olika. Och det är alla dom kunderna som faktiskt har skapat mallen hur hantverkaren ska lyckas få in sina pengar.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Jag förstår inte vad du menar.magnuslarsson79 skrev:
Jo momenten som behövs för att sätta upp ett vägguttag hos kunden är:
Elfirman tar emot beställning på uppsättning av ett uttag, schemalägger arbetet. Icke debiterbar tid, kanske 5 minuter?
Elfirman beställer uttaget, förhoppningsvis med något hundratal andra saker som skall till andra projekt, icke debiterbar tid. Säg 2 minuter (särtiden för att lägga på ett uttag i en klumpbeställning).
Elfirman åker till kunden, monterar upp uttaget. Debiterabar tid. Säg 2h inklusive körtid.
Elfirman hanterar leverantörsfakturan, icke debiterbar tid 1 minut, särtiden för en extra sak i en samlingsfaktura, den skall passas mot rätt kund osv.
Elfirma skriver faktura till kunden, icke debiterbar tid. 5 - 10 minuter, inklusive hantering av tidrapport från utförande elektriker. Av det är max 1 minut tid för att lägga på materialet på fakturan, alltså skillnaden mot om kunden hade köpt uttaget själv.
Då kan vi konstatera att vi har kanske 5 minuter icke debiterbar tid som har med materialet att göra, du har ev. 15 minuter ytterligare tid som inte går att debitera för hela uppdraget. men du debiterar 2h. I den timpenning man sätter i ett tjänsteföretag så räkna man självklart in kostnader för icke debiterbar tid.
Den tid som går åt på adm. arbete är ofast väldigt liten i förhållande till icke debiterbar tid som uppstår för att det inte finns något att göra. Även om firman är överlupen av arbete, så försvinner mycket tid där det inte går att passa ihop olika uppdrag tidsmässigt. Du åker för att sätta upp det där uttaget kl 14, du vill sluta kl 16.30 (kanske skall hämta på dagis), är klar med uttaget kl. 16. Det finns inget lämpligt uppdrag att utföra mellan 16 och 16.30. Nästa sak som skulle kunna göras kanske räknas ta 4h. och många andra liknande tidspassningsproblem.
Jag har stor respekt för att framförallt installationsbranscher, som ju oftast aldrig befinner sig många timmar hos varje kund har problem att få 100% beläggning. Och jag misstänker att den stora skillnaden mellan firmor med bra lönsamhet och andra beror på hur bra de lyckas pussla ihop beställningar i tiden, och kanske hurpass tidsfexibel perosnal man har. Alltså om man i exemplet antar att det faktiskt går att åka till en annan kund och göra ett kortare servicearbete på i praktiken 1,5 h men 2h debitering, och då blir det tvunget med övertid på en dryg timme. Sådan flexibilitet ger guld i ett företag.
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Det enda som är är värt att nämna i denna tråd är att det är tragiskt att hantisar tycker att de kan rättfärdiga bedrägeri och motiverar det via otaliga felaktiga slutsatser tex jämförelse med IT-konsulter eller påslag på varor i butiker.
Att försöka förklara för dessa är tydligen olönt då de varken förstår sakfrågan eller komplexa förhållanden på en marknad, inte ens en så enkel sak som att följa igående avtal verkar vara kutym.
kanske pga att byggbranschen alltid har varit skyddad av staten via subvensioner och ett starkt fack.
Att försöka förklara för dessa är tydligen olönt då de varken förstår sakfrågan eller komplexa förhållanden på en marknad, inte ens en så enkel sak som att följa igående avtal verkar vara kutym.
kanske pga att byggbranschen alltid har varit skyddad av staten via subvensioner och ett starkt fack.
vägguttag har väl en elektriker alltid med sig? ungefär som snickaren har skruv av standardstorlekarhempularen skrev:Jag förstår inte vad du menar.
Jo momenten som behövs för att sätta upp ett vägguttag hos kunden är:
Elfirman tar emot beställning på uppsättning av ett uttag, schemalägger arbetet. Icke debiterbar tid, kanske 5 minuter?
Elfirman beställer uttaget, förhoppningsvis med något hundratal andra saker som skall till andra projekt, icke debiterbar tid. Säg 2 minuter (särtiden för att lägga på ett uttag i en klumpbeställning).
Elfirman åker till kunden, monterar upp uttaget. Debiterabar tid. Säg 2h inklusive körtid.
Elfirman hanterar leverantörsfakturan, icke debiterbar tid 1 minut, särtiden för en extra sak i en samlingsfaktura, den skall passas mot rätt kund osv.
Elfirma skriver faktura till kunden, icke debiterbar tid. 5 - 10 minuter, inklusive hantering av tidrapport från utförande elektriker. Av det är max 1 minut tid för att lägga på materialet på fakturan, alltså skillnaden mot om kunden hade köpt uttaget själv.
Då kan vi konstatera att vi har kanske 5 minuter icke debiterbar tid som har med materialet att göra, du har ev. 15 minuter ytterligare tid som inte går att debitera för hela uppdraget. men du debiterar 2h. I den timpenning man sätter i ett tjänsteföretag så räkna man självklart in kostnader för icke debiterbar tid.
Den tid som går åt på adm. arbete är ofast väldigt liten i förhållande till icke debiterbar tid som uppstår för att det inte finns något att göra. Även om firman är överlupen av arbete, så försvinner mycket tid där det inte går att passa ihop olika uppdrag tidsmässigt. Du åker för att sätta upp det där uttaget kl 14, du vill sluta kl 16.30 (kanske skall hämta på dagis), är klar med uttaget kl. 16. Det finns inget lämpligt uppdrag att utföra mellan 16 och 16.30. Nästa sak som skulle kunna göras kanske räknas ta 4h. och många andra liknande tidspassningsproblem.
Jag har stor respekt för att framförallt installationsbranscher, som ju oftast aldrig befinner sig många timmar hos varje kund har problem att få 100% beläggning. Och jag misstänker att den stora skillnaden mellan firmor med bra lönsamhet och andra beror på hur bra de lyckas pussla ihop beställningar i tiden, och kanske hurpass tidsfexibel perosnal man har. Alltså om man i exemplet antar att det faktiskt går att åka till en annan kund och göra ett kortare servicearbete på i praktiken 1,5 h men 2h debitering, och då blir det tvunget med övertid på en dryg timme. Sådan flexibilitet ger guld i ett företag.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Alla pratar om listpriser som nåt fult bara för att byggbranschen verkar ha misskött saken? Alla företag har väl listpriser på det mesta och vad jag vet råder fri prissättning i sverige så att man här kan gå in och reglera priset är ju ändock mycket märkligt. Mekonomen har listpriser, alltså det som butikerna går efter och alla verkstäder och storkunder har si och så mycket rabatt. Likaså har många andra. Sen att Ahlsells och flera andra grossister verkar ha skapat sig en prislista som egentligen ebart gynnar byggarna måste ju vara ett isolerat problem i sig eller är det bara en skröna? Alla pratar ju om att byggarna tar ut 500% på en pjåp jämfört med vad dom betalar men är det Ahlsells fel? Säg att den där rörkopplingen kostar 90kr enligt listan och byggaren har 60% rabatt. Om sen byggaren tar ut 150kr för den är ju inte direkt Ahlsells fel så är verkligen de där listpriserna så helt åt fanders som alla menar?
Att sen byggmax har samma koppling för 90kr inkl moms betyder ju inte att listpriset är fel, det betyder bara att Byggmax redan prutat 20% och det är ju så det oftast är. Bygghandeln prisdumpar ju mycket för att vara attraktiva. Det betyder ju inte att deras normala listpris är 90kr. Samma med lockvaror som toaletter och sånt, de kanske har kvar 10-20% marginal på sånt, kanske mindre. Så hur man än vrider och vänder på allt så utgår ju de flesta från en prislista som man gör sina beräkningar från. Men det är tydligen fult inom byggbranschen bara för att några fuskar.
Att sen byggmax har samma koppling för 90kr inkl moms betyder ju inte att listpriset är fel, det betyder bara att Byggmax redan prutat 20% och det är ju så det oftast är. Bygghandeln prisdumpar ju mycket för att vara attraktiva. Det betyder ju inte att deras normala listpris är 90kr. Samma med lockvaror som toaletter och sånt, de kanske har kvar 10-20% marginal på sånt, kanske mindre. Så hur man än vrider och vänder på allt så utgår ju de flesta från en prislista som man gör sina beräkningar från. Men det är tydligen fult inom byggbranschen bara för att några fuskar.
Absolut finns det många fler branscher än hantverkare som har olika prissättning för olika kunder ,är inte det som är problemet här enligt mig iaf. Jag har heller inte problem med att hantverkaren skall ha skälig lön och att företaget har får en slant över till investeringar och oförutsedda utgifter.
Dock anser jag att den här modellen med att halva (eller mer) av rörmokarens timpenning ligger på att sälja material är ett skit system som är gjort för att "dölja" sin verkliga timpenning. Vore det inte bättre och enklare för alla att räkna om alltihopa till en verklig timpenning och att sälja materialet för verklig kostnad plus 10 % ?
Dessutom mycket bättre om någon använder rotavdrag tex.
Sen ska man självklart inte jämföra olika kvaliteter av material men det är väl rätt självklart
Dock anser jag att den här modellen med att halva (eller mer) av rörmokarens timpenning ligger på att sälja material är ett skit system som är gjort för att "dölja" sin verkliga timpenning. Vore det inte bättre och enklare för alla att räkna om alltihopa till en verklig timpenning och att sälja materialet för verklig kostnad plus 10 % ?
Dessutom mycket bättre om någon använder rotavdrag tex.
Sen ska man självklart inte jämföra olika kvaliteter av material men det är väl rätt självklart