14 413 läst ·
84 svar
14k läst
84 svar
Hantverkare glömt dra ROT för 2023
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jag tror inte det. Både utfört arbete och betald faktura skall vara samma år, om jag minns reglerna rätt. Du får alltså inte fakturera 2024 för arbete som utfördes 2023, om det skall vara Rot avdrag.Activity skrev:
Det blir svårt att undvika att fakturera för ROT-arbete som är utfört sista vardagen på året först året efter, alltså på det nya året.H hempularen skrev:
Som jag har sagt så tycker jag att ni bör försöka förhandla fram en lösning med företaget.Fiskerik skrev:
Det är det andra som har skett här. Vi kom överens enligt offert att 100 000 kr skulle dras, och jag såg att de har dragit av för ROT på de 2 första fakturorna som var väldigt stora. När de slutade dra av antog jag att vi redan kommit upp i denna summa så restrerande 6 fakturor var således utan ROT-avdrag, trots att bara 60 000 kr hade dragits. Och jag har som många påpekar inte kontrollerat detta utan upptäckte det i dagarna när deklarationen trillade in. Det är ett större lokalt bolag med bra rykte (och dyr timpeng) så jag förväntade mig helt enkelt mer än jag borde ha gjort.
De vet med sig att de glömt, eftersom vi på alla signerade kontrakt hänvisar till ett fullt nyttjat ROT-avdrag om 100 000 tkr, och de nu i efterhand erkänt sitt misstag. De har som sagt fått de pengar de ska ha, men vi har "betalat" 40 000 kr mer än vi behövt, då detta annars hade täckts upp av ROT-avdraget.
Vi har inga planer på att bygga om/nytt detta år men annars hade det varit en bra lösning. Vet inte heller om man vågar föreslå en kompensation på 20 000 tkr för att mötas halvvägs, dvs att de krediterar en faktura på det beloppet.
Mvh
Om du inte har något byggprojekt, (eller någon bekant med ett byggprojekt för att få fram en treparts-lösning) så kan du givetvis börja med att föreslå en kreditering på 20'
Du riskerar inget genom att föreslå det och företaget kan komma med ett motbud.
Kommer ni inte till någon gemensam samsyn så kan du ta det till rätten.
Ni har avtalat om en sak, som sedan inte har följts.
*Men* du har godkänt fakturorna genom att betala dem, 6ggr utan att påtala felet, vilket mycket väl kan räknas som att du har accepterat det förändrade upplägget.
Du har inte heller påtalat felet under den rätt långa tiden som gått från den första av 6 felaktiga fakturor och det sista datum som det gått att ansöka om ROT-avdrag för 2023, dvs 31/1 i år.
Det innebär att en rättning av felet kommer kosta företaget avsevärt mer än om felet hade påpekats tidigare.
Om det anses vara en skälig kostnad för företaget eller ej är svårt att säga. Som sagt, företaget har ju inte fått mer pengar för arbetet på grund av misstaget.
Även om du kan få rätt i domstol är det nog en sund inställning att ekonomiskt räkna med att du inte kommer att få någon ersättning den vägen och att all den tid och pengar som du lägger på det spåret riskerar att vara något du kunde lägga på annat.
Men om du har skriftligt på att företaget erkänner att de har gjort fel, om du/ditt ombud formulerar en bra ansökan och företaget inte har några bra argument så kan du givetvis vinna fallet.
Vi är nog alla överens om att du har rätt i sak och att företaget har gjort fel.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det är ett sätt att se det, att fakturan var felaktig.mexitegel skrev:
Ett annat sätt att se det är att de var överens om att ROT avdrag skulle tillämpas. Då har byggaren tagit på sig att utföra det enkla administrativa arbetet mot skattemyndigheten. En tjänst som de alltså inte utförde.
Att man har betalat för en felatigt utförd tjänst, fritar inte tjänstelleverantören från ansvar för skadan som uppstår pga. fealaktigheten.
Nej, fakturan skall vara betald samma år som arbetet utförts. Däremot har företaget på sig till den 31 januari med att ansöka om ROT hos Skatteverket.Dowser4711 skrev:
Från Skatteverket:
Det är datumet som du betalar för arbetet som styr vilket beskattningsår rotavdraget hamnar på, inte fakturadatumet. För att du ska få rotavdrag år 1 måste du även betala arbetet år 1. Betalar du år 2 hamnar rotavdraget på år 2.
För att ge rätt till rotavdrag år 1 måste arbetet dessutom vara utfört och företaget ha ansökt om utbetalning senast 31 januari år 2, alltså året efter att det betalades.
Vi kan nog ändå vara överens om att det är en hyfsad uppförsbacke att komma någon vart eftersom firman behöver ut med reda pengar.H hempularen skrev:Det är ett sätt att se det, att fakturan var felaktig.
Ett annat sätt att se det är att de var överens om att ROT avdrag skulle tillämpas. Då har byggaren tagit på sig att utföra det enkla administrativa arbetet mot skattemyndigheten. En tjänst som de alltså inte utförde.
Att man har betalat för en felatigt utförd tjänst, fritar inte tjänstelleverantören från ansvar för skadan som uppstår pga. fealaktigheten.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det håller jag med om.mexitegel skrev:
Jag tror att det finns en skaplig chans att vinna om man stämmer firman. Men frågan är om "skaplig chans" är bra nog för att gräva ned sig i en rättsprocess i 2 - 4 års tid för 40 000, med det arbete, och den oro som det kostar. Och med skaplig risk att förlora i slutänden.
Och egentligen "bara" 28', då man öppnar upp sig för en rejäl näsbränna om man går över småmåls-gränsen.H hempularen skrev:
True, inte fakturera, ansöka till skatteverket. Men företaget hade kunnat genomföra en justering av fakturan med en kreditering fram till den 31/1 på ett arbete utfört under 2023 utan att begå något fel.L L A Axelsson skrev:
Ja, i grund och botten kan man absolut hävda det.A adron skrev:
Man kan även hävda att det funnits möjlighet att justera det på den sista fakturan och att det är tidpunkten som man bör räkna från.
Det går även att hävda att TS kontaktat dem så snart som TS faktiskt upptäckte felet och därefter låta rätten avgöra om det är skäligt eller ej.
(Som sagt skeptisk till att det är skälig tid och även skeptisk till att det är skäligt att lägga hela kostnaden för rättning på hantverkaren)
Kan man inte lösa det genom att företaget annullerar fakturan o återbetalar den som felaktig. Sen utställer de en ny för 2024 men med korrekta belopp o korrekt ROT som de drar i år. Det kanske inte är klockrent från Skatteverket syn men ändå en rimlig lösning tycker jag?