Ni får pengarna när ni säljer, om inte annat

Fiskerik Fiskerik skrev:
Hej,

Sitter i en ganska tråkig sits och undrar vad jag kan göra.

Bakgrund: Vi gjorde en ganska omfattande renovering 2023 och kom muntligen överens med hantverkare att både jag och min partner vllle maxa Rot-avdrag för 2023 - dvs för 100tkr. Arbetskostnaden skulle bli över 1 mkr och vi båda har rätt att dra av maxbelopp, så där är inget konstigt. När fakturorna börjar trilla in står det skattereduktion på arbetskostnad, inget konstigt där heller. Vi betalar som vanligt. Senare under året får vi fakturor utan skattereduktion och jag antar då att de inte deducerar ROT då vi redan kommit upp i maxbeloppet.

När jag gick in på skatteverkets hemsida idag ser jag att det endast dragit cirka 60tkr och inte 100tkr enligt ök för Rot. De har således bara dragit av för rot under de första fakturorna, sen helt glömt bort att göra det för resten. Fakturorna är betalda sedan länge och när jag ringer Skatteverket säger de att det är mitt fel att jag inte har kontrollerat. Har ringt hantverkaren och de säger i princip ”Oj, vi har gjort en miss, sorry”. Jag litade blint på att de kan sköta detta och vi har betalat fakturorna i tid. Nu känner vi oss rätt blåsta då vi betalat 40tkr mer än vi behövt som annars kunde gå enligt rot.

Kan jag göra något nu i efterhand? Kan man bestrida en redan betald faktura med detta som anledning?

Mvh
Företaget har inte glömt ansöka rot-avdrag hos Skatteverket men har inte skrivit rot-avdrag på fakturan. Om företaget hade glömt ansöka rot avdrag hos Skatteverket hade det varit deras fel, men du som kund måste kolla själv hur mycket Rot-avdrag det finns kvar att utnyttja. Du kan inte begära att företaget sköter det för dig.

• Gilla
  • Haha
Borrby och 1 till
  • Laddar…
J Jetze J skrev:
Företaget har inte glömt ansöka rot-avdrag hos Skatteverket men har inte skrivit rot-avdrag på fakturan. Om företaget hade glömt ansöka rot avdrag hos Skatteverket hade det varit deras fel, men du som kund måste kolla själv hur mycket Rot-avdrag det finns kvar att utnyttja. Du kan inte begära att företaget sköter det för dig.
Nja, du har förvisso rätt i sak, men nu hade ju TS faktiskt bestämt ett visst belopp som företaget skulle ansöka om. Så det finns ingen orsak för dem att *inte* följa den uppgörelsen.
Men jag håller med om att det är TS ansvar att kontrollera att fakturorna är korrekta.

Ni kan ju på ett smidigt sätt göra såhär.
Företaget krediterar er och betalar tillbaka 70 000, skickar därefter en ny faktura på 70 000 och drar rotavdraget för 2024.

wildeside
Är inte det brottsligt?
Kanske onödig risk för TS

J Jewsus skrev:
Företaget krediterar er och betalar tillbaka 70 000, skickar därefter en ny faktura på 70 000 och drar rotavdraget för 2024.
Två problem med det:
Dels så ska arbetet vara utfört 2024 för att det ska vara lagligt.
Dels så förbrukar ju då TS en stor del av sitt ROT-avdrag för 2024 som han kanske vill nyttja till annat.

Pengarna för 2023 som han egentligen vill åt har brunnit inne hur man än vrider och vänder på det.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J Jewsus skrev:
Så ska man aldrig göra. Nej tyvärr, även om företaget säger att de ska ta hand om hela rot beloppet är det kundens ansvar att kontrollera på hur mycket avdrag det finns kvar.

• Gilla
  • Haha
Jewsus och 2 till
  • Laddar…
Tycker fortfarande det är lite oklart vad TS menar. Ena stunden säger han att företaget 'erkänt att dom glömt skicka in det', vilket skulle betyda att dom glömt att skicka in till skatteverket och därmed får skylla sig själva.

Men andra stunden så låter det som att dom inte dragit av det på fakturan, och Ts har inte tänkt på det, och i det fallet får man väl anse att båda parter har brustit lika mycket.

• Gilla
MrRasmus
  • Laddar…
Fiskerik Fiskerik skrev:
Fick en offert där all ROT är inkluderat. Vi har även varit väldigt tydliga med att vi ville utnyttja maximalt med ROT eftersom vi hade möjlighet och de har hela tiden varit med på banan.

Tror helt enkelt att de efter faktura nr 3 av 8 glömde att lägga på ROT och jag i min dumhet antog att allt redan var utnyttjat och därför tittade jag inte en extra gång förrän nu vid deklarationen. De har i sin tur varit väldigt måna om att påminna med förfallodatum (10 dagar) och då har jag främst kollat att timmarna de räknat stämmer överens med min dagbok osv, tänkte knappt på ROT-biten då de i tidigare fall med andra hantverkare skötts automatiskt via dem.

Har ju som några säger redan betalat alla fakturor, så jag känner väl mest att det är 40tkr som vi hade kunnat lägga på annat när vi som skattebetala istället kunna utnyttja den förmån ROT ger.

De har erkänt att de har missat att skicka in det och säger i princip att jag hade ansvar att kontrollera när jag betalade. Jag förstår dem till stor del, men när det är ett seriöst byggbolag som fakturerar >650 kr/h så förväntar man sig mer.
Jag är ledsen att säga det, men tyvärr finns det inget att göra. Det absolut enda skulle vara om byggbolaget ville ge dig några tusenlappar som "plåster på såren".
Men tyvärr har 31 Januari 2024 passerat, och det finns således inget att göra. Byggaren hade ingen att vinna på det hela. Snarast förlora med tanke på osämja och eventuellt få dåligt rykte. Han glömde det alltså sannolikt. På samma vis som du glömde att kolla på fakturorna. Det finns inte heller något att anmäla i detta fall, då det åligger dig att kontrollera så att ROT dras.
Men, som sagt. Kanske vill byggaren kompensera dig på något sätt. Kanske inte i rena pengar, men kanske arbete, eller några verktyg/maskiner.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är det år fakturan är betald på som ROT-avdraget hamnar på, således är det kalenderår som gäller.
Företaget som gör ROT-deklarationen har på sig att senast 31/1 året efter komma in med ROT-deklarationen till Skatteverket av praktiska skäl.

• Haha
johnniemalm
  • Laddar…
Fiskerik Fiskerik skrev:
Hej,

Sitter i en ganska tråkig sits och undrar vad jag kan göra.

Bakgrund: Vi gjorde en ganska omfattande renovering 2023 och kom muntligen överens med hantverkare att både jag och min partner vllle maxa Rot-avdrag för 2023 - dvs för 100tkr. Arbetskostnaden skulle bli över 1 mkr och vi båda har rätt att dra av maxbelopp, så där är inget konstigt. När fakturorna börjar trilla in står det skattereduktion på arbetskostnad, inget konstigt där heller. Vi betalar som vanligt. Senare under året får vi fakturor utan skattereduktion och jag antar då att de inte deducerar ROT då vi redan kommit upp i maxbeloppet.

När jag gick in på skatteverkets hemsida idag ser jag att det endast dragit cirka 60tkr och inte 100tkr enligt ök för Rot. De har således bara dragit av för rot under de första fakturorna, sen helt glömt bort att göra det för resten. Fakturorna är betalda sedan länge och när jag ringer Skatteverket säger de att det är mitt fel att jag inte har kontrollerat. Har ringt hantverkaren och de säger i princip ”Oj, vi har gjort en miss, sorry”. Jag litade blint på att de kan sköta detta och vi har betalat fakturorna i tid. Nu känner vi oss rätt blåsta då vi betalat 40tkr mer än vi behövt som annars kunde gå enligt rot.

Kan jag göra något nu i efterhand? Kan man bestrida en redan betald faktura med detta som anledning?

Mvh
Viktigast som rsv går på är betalninsdatum Fakturor med Rot för t.ex 2023 som faktureras i dec ska betalas så beloppet sitter på företagets konto senast nyårsafton. Företaget har sedan till sista januari på sig att söka sin utbetalning av rot från rsv. Om ngn miss inträffat så Kanske en " legal" lösning skulle vara att företaget krediterar kunden 2024, (pengarna åter), och fakturerar igen nu m rotavdrag.

• Haha
  • Gilla
PatrikBL och 1 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Tycker fortfarande det är lite oklart vad TS menar. Ena stunden säger han att företaget 'erkänt att dom glömt skicka in det', vilket skulle betyda att dom glömt att skicka in till skatteverket och därmed får skylla sig själva.

Men andra stunden så låter det som att dom inte dragit av det på fakturan, och Ts har inte tänkt på det, och i det fallet får man väl anse att båda parter har brustit lika mycket.
De har erkänt att de har glömt att skicka in det, men de har fakturerat "korrekt" enligt det. Dvs det fulla beloppet, utan ROT-avdrag. Så allt har varit tydligt och korrekt redovisat, men det har varit 40' mindre ROT-avdrag jämfört med den ursprungliga planen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:

Det är det andra som har skett här. Vi kom överens enligt offert att 100 000 kr skulle dras, och jag såg att de har dragit av för ROT på de 2 första fakturorna som var väldigt stora. När de slutade dra av antog jag att vi redan kommit upp i denna summa så restrerande 6 fakturor var således utan ROT-avdrag, trots att bara 60 000 kr hade dragits. Och jag har som många påpekar inte kontrollerat detta utan upptäckte det i dagarna när deklarationen trillade in. Det är ett större lokalt bolag med bra rykte (och dyr timpeng) så jag förväntade mig helt enkelt mer än jag borde ha gjort.

De vet med sig att de glömt, eftersom vi på alla signerade kontrakt hänvisar till ett fullt nyttjat ROT-avdrag om 100 000 tkr, och de nu i efterhand erkänt sitt misstag. De har som sagt fått de pengar de ska ha, men vi har "betalat" 40 000 kr mer än vi behövt, då detta annars hade täckts upp av ROT-avdraget.

Vi har inga planer på att bygga om/nytt detta år men annars hade det varit en bra lösning. Vet inte heller om man vågar föreslå en kompensation på 20 000 tkr för att mötas halvvägs, dvs att de krediterar en faktura på det beloppet.

Mvh

A
Klart du vågar. Vad har du att förlora? Hade de skött sitt &&$@$$ jobb hade du haft 40 kSEK mer på banken idag.

Och allt snack att "kunden är skyldig att kontrollera", "ansvaret ligger på kunden", etc... var exakt hittar ni stöd för det?

Konsumenttjänstlagen §31 och 32 nämner båda att hantverkaren ska ersätta kunden för skada som uppkommit pga hantverkarens försumlighet/klantighet. Det är oklart vad "skada" innebär (det enda jag ser är att det inte handlar om personskada).

• Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
I princip så har ju firman begått avtalsbrott, de har inte utfört en del av den avtalade tjänsten. Att sköta ROT hanteringen är lika viktigt som att använda rätt dimension på virke osv. Du har lidit en väl definierad ekonomisk skada av det. Så långt rätt solklart att firman är skadeståndsansvarig gentemot dig.

Men sedan kommer frågan om detta att du inte upptäckt felet i firmans utförande (= fakturering) förrän nu. Det skulle ev. kunna hamna i andra vågskålen.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.