14 414 läst ·
84 svar
14k läst
84 svar
Hantverkare glömt dra ROT för 2023
Det har redan föreslagits men har två stora problem:Byggis1976 skrev:
1: Arbetet utfördes 2023, så båda parter begår ett bedrägeri om man använder den lösningen. Förhoppningsvis är ingen av dem intresserade av det.
2: Det förbrukar 40' av TS ROT-avdrag för 2024 som TS eventuellt vill använda till annat.
Ja, men låt firman göra ett mindre jobb då? O fakturera om?Dowser4711 skrev:
Men det funkar inte om TS planerar att använda all ROT i år.
Du menar att de ska göra någon form av skenarbete?Byggis1976 skrev:
Det är också bedrägeri, om än något mer utstuderat.
Om du menar att de ska göra något riktigt arbete för 80' som motiverar 40' i ROT för TS så spelar det ju inte någon som helst roll vilket företag som gör det.
Nej inte skenarbete. Ett riktigt jobb. Men även korrigera misstaget från 2023?Dowser4711 skrev:
Men deras faktura från 2023 var också felaktig.
TS skulle kunna ringa Skatteverket och fråga? Ibland förvånar de. Jag hade en issue med ett företag som resulterade i en situation som också kändes som fusk/bedrägeri. Jag ringde Skatteverket och frågade. De gav mig information om vad de ansåg skäligt, och i mitt fall var det faktiskt ok/acceptabelt att acceptera förslag jag fått från ett företag. Jag har inte någon aning om de granskade företaget mer noga.
Skatteverket är ibland även de ganska pragmatiska.
Skatteverket är ibland även de ganska pragmatiska.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Hur tänker du då?Byggis1976 skrev:
TS låter samma företag göra ett jobb 2024 för 133' och får då 40' i ROT och sen på något sätt få ytterligare 40' i ROT avdrag på detta jobb?
Jag förstår inte hur det ska gå till, men även om det skulle gå så måste TS ändå betala 53' till.
Jag tänker att de skall korrigera sin felaktiga faktura från 2023. Den är fel. Återbetala pengarna.Fairlane skrev:
De kan tex göra ett jobb för 5000kr och dra 1000 spänn ROT (jag hittar på summan)
På faktura, skriver de faktura nummer och fakturerar allt rätt!
Det enda problemet är att de inte uppfyller kravet på att fakturera ROT året det genomfördes. Men kan man inte se påbyggnads projektet som en del och efter det är allt arbete hos TS klart och de kan fakturera. Jag menar det finns ju projekt som tar längre tid än 1 år?
Jag drar en parallell. Om jag anlitar en entreprenör för ett gigantiskt projekt och de skall deldebitera. Säg att de gör klart del 2 i november men det är småfix….rent formellt är del2 klar 2023, men beställaren är inte nöjd förrens mars 2024. Jag tror inte man förlorar rätt till ROT? Men, man kan också rådfråga Skatteverket
Redigerat:
Den lösning du beskriver, att fakturera 2024 för något som faktiskt är utfört 2023 genom att kreditera arbetet från 2023 och fakturera det så här långt in på året är helt enkelt bedrägeri.Byggis1976 skrev:
Jag tänker att de skall korrigera sin felaktiga faktura från 2023. Den är fel. Återbetala pengarna.
De kan tex göra ett jobb för 5000kr och dra 1000 spänn ROT (jag hittar på summan)
Det enda problemet är att de inte uppfyller kravet på att fakturera ROT året det genomfördes. Men kan man inte se påbyggnads projektet som en del och efter det är allt arbete hos TS klart och de kan fakturera. Jag menar det finns ju projekt som tar längre tid än 1 år?
Jag drar en parallell. Om jag anlitar en entreprenör för ett gigantiskt projekt och de skall deldebitera. Säg att de gör klart den 2 i november men det är småfix….rent formellt är del2 klar 2023, men beställaren är inte nöjd förrens mars 2024. Jag tror inte man förlorar rätt till ROT? Men, man kan också rådfråga Skatteverket
Arbete som utförs över en längre tid, som det som TS har haft fördelas helt enkelt på flera fakturor, i TS fall 8 separata fakturor.
Det är inget som helst problem att fakturera ett flerårigt arbete på det året som arbetet utförts.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Givetvis får ett arbete gå över två kalenderår och man får delfakturera så att fakturorna kommer över två år, men det man delfakturera får inte vara på ett år där arbetet inte utfördes.Byggis1976 skrev:
Jag tänker att de skall korrigera sin felaktiga faktura från 2023. Den är fel. Återbetala pengarna.
Jag drar en parallell. Om jag anlitar en entreprenör för ett gigantiskt projekt och de skall deldebitera. Säg att de gör klart del 2 i november men det är småfix….rent formellt är del2 klar 2023, men beställaren är inte nöjd förrens mars 2024. Jag tror inte man förlorar rätt till ROT? Men, man kan också rådfråga Skatteverket
Skatteverket ska rådfrågas såklart.Dowser4711 skrev:
Den lösning du beskriver, att fakturera 2024 för något som faktiskt är utfört 2023 genom att kreditera arbetet från 2023 och fakturera det så här långt in på året är helt enkelt bedrägeri.
Arbete som utförs över en längre tid, som det som TS har haft fördelas helt enkelt på flera fakturor, i TS fall 8 separata fakturor.
Det är inget som helst problem att fakturera ett flerårigt arbete på det året som arbetet utförts.
Alla som skriver verkar vara överens om att arbetet måste faktureras samma år som det utförts. Varför måste det det? Det är mycket möjligt att det är så, men jag hittar inte vilken lagtext som säger att det är så. Det jag hittar på Skatteverkets sida är att det år som kunden betalar för arbetet styr vilket år rotavdraget hamnar på, att ansökan om utbetalning måste komma in senast den 31 januari året efter att kunden har betalat, och att arbetet måste vara utfört innan ansökan skickas in.
Men jag hittar inget om att arbetet inte får vara utfört ett eller två år tidigare. Åtminstone inte på https://skatteverket.se/foretag/ska...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
Men jag hittar inget om att arbetet inte får vara utfört ett eller två år tidigare. Åtminstone inte på https://skatteverket.se/foretag/ska...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html