H hapazard skrev:
:sweat:

Du kanske borde gå ur förbundet om du inte kunde läsa att jag själv skrev det nedan. Dessutom, gör en sökning på vagnsskruv och se hur många träffar du får.
Japp, är nu mera medlem i dyslexiförbundet

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
T
H hapazard skrev:
:sweat:

Du kanske borde gå ur förbundet om du inte kunde läsa att jag själv skrev det nedan. Dessutom, gör en sökning på vagnsskruv och se hur många träffar du får.
Har du sökt på vagnskruv själv? ;)
Bara för att något kallas för en sak i folkmun innebär inte att det är rätt :D
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vagnskruv

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bult

L Ludde76 skrev:
Besserwissernas riksförbund vill bara meddela att en bult inte har några gängor.......
Helt rätt, äntligen en person med huvudet på skaft, med eller utan gänga.

• Gilla
shomakie
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Har du sökt på vagnskruv själv? ;)
Bara för att något kallas för en sak i folkmun innebär inte att det är rätt :D
[länk]

[länk]

Ja och den absolut vanligaste benämningen, även i fackhandeln, är vagnsbult. Som sagt, jag är fullt medveten om att en bult inte har gängor.

Skulle nog till och med vilja gå så långt som att hävda att skruvtypen heter Vagnsbult, även fast det är en skruv.

Redigerat:
Janus82 Janus82 skrev:
Skippa att leta reglar det behövs inte!

Nu är visserligen mina mekanik-kunskaper lite ringrostiga då det var ett antal år sedan jag räknade på sånt här sist. Dock så är det ingen tvekan om att de momentberäkningar som har gjort här ovan bara är halvfärdiga.

Om TVn väger 19kg och fästet kommer ut 40cm översätts det till ett vridmoment på 74 Nm (0,4*19*9,81). Den momentet kommer alltså att uppstå runt den nedersta punkten på fästet. Själva fästet kommer sedan att skapa en hävstång som ger ett motriktad vridmoment runt samma punkt. Från bilden att döma så är fästet minst 20cm högt. Det innebär att den översta skruven kommer att utsättas för en kraft som är vridmomentet dividerat med 0,2. Dvs ca 38kg (74/0,2/9,81).

En normal träskruv i OSB håller för gott och väl 150kg så det är inga problem att fästa hållaren rakt in i OSB-skivan. Dessutom så sitter väl fästet med mer än endast en skruv? Då har du hur mycket säkerhet som helst.
DIna 38 kg som du räknat fram är utdragskraften, alltså kraften som vill dra ut skruven från OSB skivan. Är inte 150 kg som du anger som hållfasthet den bärförmågan rakt ned som en skruv i OSB har? Inte jämförbart i så fall.

OK, jag såg bilden nu. Det verkar ju vara mer stabilt än jag trodde om det nu är sant.
O andra sidan: alla TV:ar är ju hopplöst omoderna om 2,5 år eller trasiga så om den trillar av gör det inget.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
L Ludde76 skrev:
Besserwissernas riksförbund vill bara meddela att en bult inte har några gängor.......
haha, då har Besserwissern fel. en bult kan visst ha gängor!

Cheesen
D daugaard skrev:
haha, då har Besserwissern fel. en bult kan visst ha gängor!
Om den har gängor är det en skruv. Gängorna är som själva definitionen på en skruv.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta är saxat från ett test där man monterade plåtskåp på en vägg (för att simulera ett köksskåp) som sedan lastades tills skäpet trillade ner. Skälet till att man använde plåtskåp är antagligen att ett vanligt köksskåp inte skulle hantera maxlasten som infästningen klarar.

Belastningen angiven i de svarta vikterna avser lasten i plåtskåpet, drag och skjuvande last i grafiken avser belastning per infästning som jag tolkat detta.

Det är många år sedan jag la upp denna grafik första gången på forumet, kan se om jag har själva rapporten kvar i arkivet....antagligen svår att hitta...
I vertikal riktning ska tvärkraften i skruvarna balansera tyngden från vikt (och skåpet självt). Jag får inte ihop det med siffrorna i grafiken.

Bernieberg Bernieberg skrev:
I vertikal riktning ska tvärkraften i skruvarna balansera tyngden från vikt (och skåpet självt). Jag får inte ihop det med siffrorna i grafiken.
Den övre bilden visar kapaciteten för enbart drag resp enbart skjuvning. I den nedre bilden har du inte renodlade drag/tvärkrafter utan skruven kommer belastas i båda riktningar. Interaktionen mellan drag och tvärkraft ger därför en lägre vikt på skåpet än 2x1skruvkapacitet.

Problemet är att en skruv ofta heter ”bolt” på utrikiska. Fast vissa skruvar heter ”screw” :)

D Dallastower skrev:
Sådana här
Hade definitivt Inte valt ankarskruven.
Jag hade velat ha något med grövre gänga, typ fransk skruven även om den kanske är lite overkill....

Sen kanske ankarskruven räcker, men Jag hade Inte känt mig trygg med dom.

B bossespecial skrev:
Den övre bilden visar kapaciteten för enbart drag resp enbart skjuvning. I den nedre bilden har du inte renodlade drag/tvärkrafter utan skruven kommer belastas i båda riktningar. Interaktionen mellan drag och tvärkraft ger därför en lägre vikt på skåpet än 2x1skruvkapacitet.
Det låter som en rimlig tolkning! Jag kopplade provnigsmetoden som beskrevs till alla redovisade resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.