71 507 läst ·
124 svar
72k läst
124 svar
Hänga tv på vägg, hitta regel eller skruva direkt i OSB?
Detta är fästet
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-2-4/212985.9106/
Det finns ytterliggare några skruvhål, men de sitter i ytterkant på fästet, så de skulle förmodligen missa regeln.
Men det hjälper väl ändå lite om man sätter tre skruvar i regeln och resten (tror det är totalt 4 till) direkt i OSB antar jag.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-2-4/212985.9106/
Det finns ytterliggare några skruvhål, men de sitter i ytterkant på fästet, så de skulle förmodligen missa regeln.
Men det hjälper väl ändå lite om man sätter tre skruvar i regeln och resten (tror det är totalt 4 till) direkt i OSB antar jag.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det låter bra. Köp så långa skruv som möjligt till de översta hålen, diameter 5mm räcker som nämnts.D Dallastower skrev:
Skippa att leta reglar det behövs inte!
Nu är visserligen mina mekanik-kunskaper lite ringrostiga då det var ett antal år sedan jag räknade på sånt här sist. Dock så är det ingen tvekan om att de momentberäkningar som har gjort här ovan bara är halvfärdiga.
Om TVn väger 19kg och fästet kommer ut 40cm översätts det till ett vridmoment på 74 Nm (0,4*19*9,81). Den momentet kommer alltså att uppstå runt den nedersta punkten på fästet. Själva fästet kommer sedan att skapa en hävstång som ger ett motriktad vridmoment runt samma punkt. Från bilden att döma så är fästet minst 20cm högt. Det innebär att den översta skruven kommer att utsättas för en kraft som är vridmomentet dividerat med 0,2. Dvs ca 38kg (74/0,2/9,81).
En normal träskruv i OSB håller för gott och väl 150kg så det är inga problem att fästa hållaren rakt in i OSB-skivan. Dessutom så sitter väl fästet med mer än endast en skruv? Då har du hur mycket säkerhet som helst.
Nu är visserligen mina mekanik-kunskaper lite ringrostiga då det var ett antal år sedan jag räknade på sånt här sist. Dock så är det ingen tvekan om att de momentberäkningar som har gjort här ovan bara är halvfärdiga.
Om TVn väger 19kg och fästet kommer ut 40cm översätts det till ett vridmoment på 74 Nm (0,4*19*9,81). Den momentet kommer alltså att uppstå runt den nedersta punkten på fästet. Själva fästet kommer sedan att skapa en hävstång som ger ett motriktad vridmoment runt samma punkt. Från bilden att döma så är fästet minst 20cm högt. Det innebär att den översta skruven kommer att utsättas för en kraft som är vridmomentet dividerat med 0,2. Dvs ca 38kg (74/0,2/9,81).
En normal träskruv i OSB håller för gott och väl 150kg så det är inga problem att fästa hållaren rakt in i OSB-skivan. Dessutom så sitter väl fästet med mer än endast en skruv? Då har du hur mycket säkerhet som helst.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Om man har TVn på ett sånt där väggfäste:
Vad händer om en person tar tag i den för att svänga ut den,
snavar till på en mattkant eller en kvarglömd leksak,
och delvis blir hängande i fästet med halva kroppsvikten?
Vad händer om en person tar tag i den för att svänga ut den,
snavar till på en mattkant eller en kvarglömd leksak,
och delvis blir hängande i fästet med halva kroppsvikten?
Känns ärligt talat som ett ganska långsökt scenario. Har haft ett liknande fäste tidigare i en lägenhet, och kan inte komma på något sätt där man vinklar ut tvn och samtidigt riskerar att falla på något sätt så att man ramlar på fästet. Skulle tro att det är större risk att man bara ramlar in i TVn isåfall, men den risken finns ju där oavsett om den sitter på väggen eller står på en bänk.KnockOnWood skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Håller med om detta, dock ska en lastfaktor läggas till detta. Dragkraften i den övre skruven blir då ca 60kg, och är den inre hävarmen mindre ökar dragkraften. Resterande skruv tar den vertikala och rotationkrafter i form av tvärkraft. En skruv klarar inte 150kg i drag, kanske i tvärkraft. Så den övre skruven bör sättas i en regel.Janus82 skrev:
Skippa att leta reglar det behövs inte!
Jag hade liknande problem som TS men i mitt fall har jag en lättare TV men istället för gips och OSB har jag slaggvägg med lasthållande förmåga som om den vore gjord av digsestive-kex. Jag valde att sätta en skiva i samma färg som väggen bakom fästet, vilket jag fäste fästet med genomgående vagnsbult. Skivan skruvades med flera lättbetongskruvar.ricebridge skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Men jösses vilka komplicerade förslag som diskuteras här. Genomgående bult och molly för 19kg på en liten hävarm? Kom igen nu.....
Behöver vi leta upp bilden som visar lasten en OSB klarar av med 6mm skruv?
1. Välj ett smartare väggväste som kan sprida lasten på väggen - tex detta: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-3-4/212995.9106/
2. Montera med 3-4 6 eller 8mm skruv uppe och ett par nertill på fästet så är saken klar.
1. Välj ett smartare väggväste som kan sprida lasten på väggen - tex detta: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-3-4/212995.9106/
2. Montera med 3-4 6 eller 8mm skruv uppe och ett par nertill på fästet så är saken klar.
Hen blir hängande. Utan ett sådant väggfäste hade hen slagit pannan i bordskanten.KnockOnWood skrev:
Fast har du redan det osmarta fästet kan du även sätta exempelvis en bit limträskiva på väggen och fästa fästet i den. Skivan kan du till och med skruvlimma fast med många skruv och då lär det hålla till och med för KnockOnWoods snubbelgubbe.MathiasS skrev:
Den extra skivan borde inte störa direkt bakom TVn.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Yes, leta fram bilden så vi kan få klarhet i falletMathiasS skrev:
Men jösses vilka komplicerade förslag som diskuteras här. Genomgående bult och molly för 19kg på en liten hävarm? Kom igen nu.....
1. Välj ett smartare väggväste som kan sprida lasten på väggen - tex detta: [länk]