E Edvuld skrev:
Mollyplugg har allt som oftast en brottsanvisning där du ska bända lite lätt med en flatmejsel för att få bort framsidan, så pluggen ramlar ner i väggen.

Det behövs inte bankas med någon hammare.
Meningen med att knacka lite med hammaren är att man får ut hela mollyn istället för att trycka in den i väggen.

Mikael_L
Vad skönt att jag satt OSB bakom gipset precis överallt så allt detta är en riktig ickefråga för mig. :) :cool:

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
R
Titta på ”Fibrite - Lagning Mollyplugg” på YouTube

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alla sätt är bra utom dom dåliga! ;)

Som poängterats ovan får man två hävstänger, enligt nedan.

Handritad skiss över hur en TV-belastning skapar vridmoment på vägginfästning med markerade hävstångspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyngden från tv ger upphov till kraften F, som med hävstång d belastar väggen. Kraften kommer lasta den nedre infästningspunkten med ett vridmoment, som med hävstång D ger en utdragande kraft på de övre skruvarna.

Därför skulle jag se till att sätta en bra träskruv i övre infästningen. Gärna i regel om det går. Dra i skruven långsamt så att inte gängorna borrar.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Enklaste sättet att bli av med en gammal molly: Skruva ut skruven så att den bara sitter åt ett par varv, slå in den med hammare så rätar den ut sig.
Dra sedan ut mollypluggen...
Spackla o måla. Klart!

:p
Kan av egen erfarenhet intyga att det funkar kanon. Snabbt, enkelt och smärtfritt. :D

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-tar-man-bort-dessa-ankare.328343/

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Som poängterats ovan får man två hävstänger, enligt nedan.

[bild]
Tyngden från tv ger upphov till kraften F, som med hävstång d belastar väggen. Kraften kommer lasta den nedre infästningspunkten med ett vridmoment, som med hävstång D ger en utdragande kraft på de övre skruvarna.

Därför skulle jag se till att sätta en bra träskruv i övre infästningen. Gärna i regel om det går. Dra i skruven långsamt så att inte gängorna borrar.
Jag ber om ursäkt. För tydlighetens skull borde D bytas mot d och F’ vara f.

Jag kom på att om man har svårt att se hur min mekanikbild funkar, så är denna hävstångseffekt väldigt lik en kofot. Dessutom är längden på tvarmen liknande. Skillnaden är längden till skruv, vilket så klart gör saken ännu värre. Så föreställ er själva, eller prova, att lägga 20kg (+20kg marginal?) på en kofot.
En handritad skiss som illustrerar hävstångseffekten med en kofotliknande mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag blir proxykränkt åt alla som har som yrke att göra ritningar när jag ser detta.

Och du använder ord som ”om man har svårt att se” och ”för tydlighetens skull”.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jämförelsen med en skruv och en kofot missar väl det faktum att plattan sprider kraften på en större yta?

• Gilla
Robbery
  • Laddar…
Kofoten är väl konstruerad så att den ska dra spiken eller skruven rakt ut?

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jämförelsen med en skruv och en kofot missar väl det faktum att plattan sprider kraften på en större yta?
Nej? Du sprider kraften på de infästningar du har, avseende den utriktade kraften. Däremot kommer den inåtriktade kraften nertill (rotation M i första bilden), att ta stöd av plattan mot väggen.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Kofoten är väl konstruerad så att den ska dra spiken eller skruven rakt ut?
Ja. Och denna konstruktion liknar denna funktion. Det är just den analogin jag drar för att få folk att förstå varför den utåtriktade kraften existerar.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.