71 507 läst ·
124 svar
72k läst
124 svar
Hänga tv på vägg, hitta regel eller skruva direkt i OSB?
Äntligen kom det sista som behövde beräknas, fram till nu var det en massa meningslösa siffror.Janus82 skrev:
Om TVn väger 19kg och fästet kommer ut 40cm översätts det till ett vridmoment på 74 Nm (0,4*19*9,81). Den momentet kommer alltså att uppstå runt den nedersta punkten på fästet. Själva fästet kommer sedan att skapa en hävstång som ger ett motriktad vridmoment runt samma punkt. Från bilden att döma så är fästet minst 20cm högt. Det innebär att den översta skruven kommer att utsättas för en kraft som är vridmomentet dividerat med 0,2. Dvs ca 38kg (74/0,2/9,81).
Och nu kan vi konstatera att TS kan skruva upp det hela med 2-3 st 5mm träskruv, var som helst på väggen (iom att det är OSB bakom).
Och ta 6mm om du känner dig jätteoroligt.
Men 5 funkar fint.
Tack! Äntligen kom den bilden. Jag letade länge efter den tidigare men jag lyckades inte hitta den. Det finns någon märklig folktro att träskruv inte håller för något. När man nämner dessa siffror så är folk mer skeptiska än om när man berättar om snömannen.
OSB+gips är larvigt starkt. Punkt!
OSB+gips är larvigt starkt. Punkt!
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Finns det någon rapport som bilden är tagen ut? Är det för 1 eller 2 skruv man ser utdragshållfastheten?
Letade också efter någon form av rapport, men hittade ingenting. Mycket bra bild iaf 
Jag tolkar det som att jag varken behöver byta fäste eller leta reglar när jag tittar på den bilden.
Jag tolkar det som att jag varken behöver byta fäste eller leta reglar när jag tittar på den bilden.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Hmmm.Janus82 skrev:
Skippa att leta reglar det behövs inte!
Nu är visserligen mina mekanik-kunskaper lite ringrostiga då det var ett antal år sedan jag räknade på sånt här sist. Dock så är det ingen tvekan om att de momentberäkningar som har gjort här ovan bara är halvfärdiga.
Om TVn väger 19kg och fästet kommer ut 40cm översätts det till ett vridmoment på 74 Nm (0,4*19*9,81). Den momentet kommer alltså att uppstå runt den nedersta punkten på fästet. Själva fästet kommer sedan att skapa en hävstång som ger ett motriktad vridmoment runt samma punkt. Från bilden att döma så är fästet minst 20cm högt. Det innebär att den översta skruven kommer att utsättas för en kraft som är vridmomentet dividerat med 0,2. Dvs ca 38kg (74/0,2/9,81).
En normal träskruv i OSB håller för gott och väl 150kg så det är inga problem att fästa hållaren rakt in i OSB-skivan. Dessutom så sitter väl fästet med mer än endast en skruv? Då har du hur mycket säkerhet som helst.
I plattans plan verkar samma moment då förflyttning längs denna inte påverkar hävarmen om den står rakt utåt. Kraft och reaktionskraft är en annan femma.
Dock så påverkas just lastfallet av hur armen ställs så här måste maxläget i de olika lägena beräknas.
Detta är saxat från ett test där man monterade plåtskåp på en vägg (för att simulera ett köksskåp) som sedan lastades tills skäpet trillade ner. Skälet till att man använde plåtskåp är antagligen att ett vanligt köksskåp inte skulle hantera maxlasten som infästningen klarar.B bossespecial skrev:
Belastningen angiven i de svarta vikterna avser lasten i plåtskåpet, drag och skjuvande last i grafiken avser belastning per infästning som jag tolkat detta.
Det är många år sedan jag la upp denna grafik första gången på forumet, kan se om jag har själva rapporten kvar i arkivet....antagligen svår att hitta...
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag tolkade det på samma sätt men det är inte helt själklart. Det är inte mycket man tjänar på att ha 2 skruv om man jämför resultaten.MathiasS skrev:
Detta är saxat från ett test där man monterade plåtskåp på en vägg (för att simulera ett köksskåp) som sedan lastades tills skäpet trillade ner. Skälet till att man använde plåtskåp är antagligen att ett vanligt köksskåp inte skulle hantera maxlasten som infästningen klarar.
Belastningen angiven i de svarta vikterna avser lasten i plåtskåpet, drag och skjuvande last i grafiken avser belastning per infästning som jag tolkat detta.
Det är många år sedan jag la upp denna grafik första gången på forumet, kan se om jag har själva rapporten kvar i arkivet....antagligen svår att hitta...
Bifogar bild på fästet. Det är 24 x 7 cm. Hittade ett gäng 5x40 ankarskruv, som passar i de fyra mindre hålen. Sen finns de större hålen, där är ankarskruven för små, men har ett gäng mer rejäla skruvar, typ franska fast med en "inbyggd" bricka som är typ 10x40. Möjligen onödigt grova, men de passar bra i de stora hålen
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS utvändig C4 FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer