71 507 läst ·
124 svar
72k läst
124 svar
Hänga tv på vägg, hitta regel eller skruva direkt i OSB?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det är en månad sen jag drog åt hjulskruvarna.R RapidSledge skrev:
Artikeln du länkar till börjar ju tillochmed med att nämna att hjulbult är fel benämning.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hjulskruv
Som kuriosa kan jag ju nämna att en bult använder man oftast när man ska göra ett nitförband.
Om vi nu kan lämna offtopic diskutionen då teven aldrig kommer att fästas på väggen med ett bultförband utan den kommer att skruvas. Lämpligen med 5 eller 6mm ankarskruv. Jag föreslår essve, men i fallet med teven kommer biltemas variant att duga lika gott.
När jag nu skrivit detta inser jag att våran 32tummare sitter med en bult. Väggfästet är nämligen konstruerat med en platta som man skruvar i väggen med skruv och en platta som man skruvar i teven med skruv. Dessa plattor sammanfogas genom att en bult träs genom tre för ändamålet försedda öglor. Bulten låses med en sprint. Denna genialiska konstruktion ger att teven går att vrida som om den satt på ett gångjärn.
Måste bara inflika en sak; SLUTA REKOMMENDERA MOLLY!
Det finns en uppsjö av bra plugg på marknaden, i plast, så man slipper byta gipsskivan om man ångrar sig.
Kolla t.ex. på Alligator från IMEX (för ALLA typer av väggar och material, förutom siporex och enkelgips) Till enkelgips används Snap-pluggen från samma tillverkare. Till Siporex används en trekantig plugg, även den i plast.
Och självklart finns det andra tillverkare av samma pluggprincip, Hilti är en av dem.
Och ett tips från en Installatör (7+ år av upphängning av allt från Tv till antenner och ljudsystem)
Ta en bra 6mm träskruv, vanlig träskruv med en platt "undersida" på skallen (alltså ej försänkt), sätt 2st i ovankant, 1st på mitten och 1-2st i underkant. Det håller, garanterat!!
Vill du vara helt säker? Se rekommenderad plugg ovan.
VÅGA VÄGRA MOLLY!!!
//MrS
Det finns en uppsjö av bra plugg på marknaden, i plast, så man slipper byta gipsskivan om man ångrar sig.
Kolla t.ex. på Alligator från IMEX (för ALLA typer av väggar och material, förutom siporex och enkelgips) Till enkelgips används Snap-pluggen från samma tillverkare. Till Siporex används en trekantig plugg, även den i plast.
Och självklart finns det andra tillverkare av samma pluggprincip, Hilti är en av dem.
Och ett tips från en Installatör (7+ år av upphängning av allt från Tv till antenner och ljudsystem)
Ta en bra 6mm träskruv, vanlig träskruv med en platt "undersida" på skallen (alltså ej försänkt), sätt 2st i ovankant, 1st på mitten och 1-2st i underkant. Det håller, garanterat!!
Vill du vara helt säker? Se rekommenderad plugg ovan.
VÅGA VÄGRA MOLLY!!!
//MrS
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
För 15 år sedan när 40" plasma vägde 60 kg rev jag gipset skruvade in ett par 195X45 på plasken så att säga. Bytt TV och stativ många gånger sedan dess med 4 halvlånga skruv kan jag belasta väggen med vad jag vill nu för tiden... då tapetserade jag om hela rummet och nu börjar det bli dax igen
(kanske inte det snabbaste sättet) men hittar du ingen regel att skruva i så kan det vara lösningen om du inte litar på övriga råd i denna tråd..
Enklaste sättet att bli av med en gammal molly: Borra upp den så att den del som är bakom gipset ramlar ner, och den synliga delen på framsidan lossnar. Spackla o måla. Klart!
Enklaste sättet att bli av med en gammal molly: Skruva ut skruven så att den bara sitter åt ett par varv, slå in den med hammare så rätar den ut sig.
Dra sedan ut mollypluggen...
Spackla o måla. Klart!

Dra sedan ut mollypluggen...
Spackla o måla. Klart!
Är de så mjuka att de rätar ut sig om man knackar in skruven? Jag ser framför mig ett rätt stort hål att fixa till efteråt. Gips utan något bakom är i mina ögon skit och mollyskruvar är något man bara tar till om man absolut behöver. Men det är ju min åsikt.
"Eftersom jag har OSB och gips på väggen "-RB- skrev: