Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Har du en aning om vad det är för reglar som gipset är fäst i och hur dessa i sin tur är fästa uppåt?

Jag låter nog pessimistiskt men jag skulle aldrig hänga upp 25 kg utan att veta vad det är som skruvarna sätts i. Dels för att det du tänker hänga troligen är dyrbart men framförallt för att människa eller husdjur kan bli skadat om projektorn ramlar ned.
Det är nog jag som vill undvika jobb inte du som är pessimist. Ska försöka kika lite mer. Huset är nytt men denna uppgift är lite oklar.
D datja skrev:
Jag hade aldrig gjort så. Vilken cc ligger reglarna på i taket?

Kan du inte ta upp en liten lucka och se hur det ser ut innanför? Kanske du kan få upp ett par kortbräder som vilar på glespanel (om taket är uppbyggt så)?
Jag ska kika. Har en titthålskamera så kanske man kan undvika att göra så stor åverkan.

Tekniker Tekniker skrev:
Det är nog jag som vill undvika jobb inte du som är pessimist. Ska försöka kika lite mer. Huset är nytt men denna uppgift är lite oklar.

Jag ska kika. Har en titthålskamera så kanske man kan undvika att göra så stor åverkan.
Ja, du bevisar åtminstone tesen att människan av naturen är lat 😉.
Bra att du ska kolla upp takets konstruktion.

Vad är det resten för projektor som väger 25 kg nu när är årtalet 2025?

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ja, du bevisar åtminstone tesen att människan av naturen är lat 😉.
Bra att du ska kolla upp takets konstruktion.

Vad är det resten för projektor som väger 25 kg nu när är årtalet 2025?
Så är det garanterat.

Kollar i ritningarna, enligt dem är det 28mm glespanel c/c 300 som gipset sitter i och det ska vara 2x13mm.

Ska försöka verifiera detta.

Projektorn är en några år JVC som är av lampmodell, nuvarande laser dito väger 15kg. Det är lite mer High End än Life Style :)

Ah, om det är dubbelgips och trä med cc 300 så känns det säkrare.
Om projektorn är 65 cm i diameter så skulle jag såga till en träskiva av lämpligt material som är liteindte än projektorn är uppåt. Då kan du skriva fast projektorn fäste ordentligt och träskivan kan fästas i 2 glespaneler.
Visst det är lite mer arbete men få är risken minimal att allting ramlar ned.

Antar att din projektor har aningen bättre bild, ljud och svärta än min 25 år gamla Panasonic. Den väger å andra sidan cirka 5 kg och är fäst i betongtak med 3 pluggar och skruvar.

• Gilla
PurreP och 1 till
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Aha dom där känner jag till. Visste inte att dom var bättre än molly?
En kompis som är rörmockare tipsade om dem för många år sedan, så han var av den meningen i alla fall. Det skulle sedan ta några år innan vi hittade dem på K-Rauta och sedan dess använder jag bara expander-/molly-plugg om jag vill ha klenare dimensioner och inte tunga infästningar. En fördel med ankfötterna är att de är lättare att plocka ut/peta in i väggen den dagen som man skall flytta, och jag har flyttat mycket under mitt vuxna liv :p (till stor del orsakat av över ett deciennium som spenderades i Stockholm).

SSSS
Tekniker Tekniker skrev:

Ta en magnet av lite starkare typ så hittar du skruvarna som håller gipsskivan enkelt och slipper borra ett hål för kameran.

SSSS SSSS skrev:
Ta en magnet av lite starkare typ så hittar du skruvarna som håller gipsskivan enkelt och slipper borra ett hål för kameran.
Smart!! Ska markera med tejp så ser man mönstret. Borde vara två skruvarlängder per regel där skivor skarvas, en längd där det bara är infästning?

A Alikzus skrev:
En kompis som är rörmockare tipsade om dem för många år sedan, så han var av den meningen i alla fall. Det skulle sedan ta några år innan vi hittade dem på K-Rauta och sedan dess använder jag bara expander-/molly-plugg om jag vill ha klenare dimensioner och inte tunga infästningar. En fördel med ankfötterna är att de är lättare att plocka ut/peta in i väggen den dagen som man skall flytta, och jag har flyttat mycket under mitt vuxna liv :p (till stor del orsakat av över ett deciennium som spenderades i Stockholm).
Ja dessa hål är hopplösa, även om man försöker borra så blir dom gigantiska

Fick fram att reglerna går såhär. Ska se var jag vill ha fästet i taket. Kan göra en 30x30 platta i trä eller MDF som skruvas i två dessa rader, borde hålla kan man tycka.

Måttband och tejpade linjer på ett tak, används för att mäta avstånd för att placera ett fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En plyfabit i skruvad i läkten och eventuellt med gipsankare beroende på läge om inte l
Tekniker Tekniker skrev:
Fick fram att reglerna går såhär. Ska se var jag vill ha fästet i taket. Kan göra en 30x30 platta i trä eller MDF som skruvas i två dessa rader, borde hålla kan man tycka.

[bild]
Det håller. Köp björkplyfa och måla i passande kulör.
(Men med cc 300 så kommer gipset hålla också om du kör med typ Molly....)

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.