Är detta en dum ide?

Förutsättningarna är 13mm gips.
Projektor 20kg
takfäste 3kg

Projektorfästet är rätt litet men har hål för 4st skruv i en rund diameter på 130mm. Se bifogad bild.

Om vi tänker oss att man använder molly på dessa 4 hål, är det för tight för att gipset ska hålla? Eller hur är bärkraften?

Kan förmodligen sätta projektorn lite i sidled och få två av hålen i en regel. Men är ändå nyfiken på vad man kan förvänta sig.

Plan C är väl att skruva upp en stor platta (typ MDF) som skruvas i reglarna, i denna platta sätter man sedan projektorfästet.

Diagram över projektorfäste med mått, visar hålmönster för skruvar och gänga detaljer på sidan.

Redigerat:
Det hade jag inte vågat. Rent allmänt så föredrar jag ankfötter (eller varianter på det) framför mollyplugg.

D
Men takgipset måste väl sitta fast i något rejälare innanför och som går att skruva i?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hej

Ja, jag tycker att det är en dum idé.

Saker som väger 25 kg vill du knappast att det ska finnas ens en liten risk att de helt plötsligt ramlar ned.
Beroende på vad som finns ovanför gipset så skulle jag göra en öppning i gipset för att kunna fästa fler reglar åt sidorna eller ännu bättre en distans uppåt om det är mer hållfast material i taket.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
Det hade jag inte vågat. Rent allmänt så föredrar jag ankfötter (eller varianter på det) framför mollyplugg.
Vet inte vad ankfötter är. Kan inte hitta på Google heller 😅

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Ja, jag tycker att det är en dum idé.

Saker som väger 25 kg vill du knappast att det ska finnas ens en liten risk att de helt plötsligt ramlar ned.
Beroende på vad som finns ovanför gipset så skulle jag göra en öppning i gipset för att kunna fästa fler reglar åt sidorna eller ännu bättre en distans uppåt om det är mer hållfast material i taket.
Nä och här är ju frågan hur mycket gips tål. Har ingen koll.

Ska kika vidare på taket.

D
För att svara på frågan: häng icke så tunga saker i gipsskiva.

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Det jag hittar är att 1 kvadratmeter gips tål 15 kg. Men det verkar gälla väggar, så troligen är dragkraften i ett gipstak lägre.

Du behöver alltså skruva fast en skiva som är sådär 1,5 kvadratmeter om fästet enbart sätts i enkelgipset.

Att fästa 25kg i taket och man får någon skruv in i regel/gles är ju helt lugnt.

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det jag hittar är att 1 kvadratmeter gips tål 15 kg. Men det verkar gälla väggar, så troligen är dragkraften i ett gipstak lägre.

Du behöver alltså skruva fast en skiva som är sådär 1,5 kvadratmeter om fästet enbart sätts i enkelgipset.
Har hittat en regel så två av skrivarna borde ju kunna dras i den så får två bli Molly.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har du en aning om vad det är för reglar som gipset är fäst i och hur dessa i sin tur är fästa uppåt?

Jag låter nog pessimistiskt men jag skulle aldrig hänga upp 25 kg utan att veta vad det är som skruvarna sätts i. Dels för att det du tänker hänga troligen är dyrbart men framförallt för att människa eller husdjur kan bli skadat om projektorn ramlar ned.

D
Tekniker Tekniker skrev:
Har hittat en regel så två av skrivarna borde ju kunna dras i den så får två bli Molly.
Jag hade aldrig gjort så. Vilken cc ligger reglarna på i taket?

Kan du inte ta upp en liten lucka och se hur det ser ut innanför? Kanske du kan få upp ett par kortbräder som vilar på glespanel (om taket är uppbyggt så)?

Redigerat:
A Alikzus skrev:
Essve Duckfoot

Fischer har något liknande också, som jag har köpt på Byggmax, men kan inte hitta det nu.

Edit: [länk]
Aha dom där känner jag till. Visste inte att dom var bättre än molly?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.