Funderar på hur jag ska sätta fast projektorn i taket. Antingen betongankare eller med plugg och skruv 🤔

Ser att det finns plugg (essve) som fixar 50kg, med fyra sådana behöver man ju inte oroa sig ens om någon snubblar och rycker tag i den.

MEN undrar om det är dumsnålt, projektorn är hyfsat dyr.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Plugg och skruv i betong sitter som berget - inget du behöver oroa dig för det minsta.

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Essve Plugg N 8x40 blev det. Fyra såna ska klara 320kg 😅

6x50 skruv i det.

Det blev det inte alls. Ångrade mig.

Vill va 1000% säker. Så funderade på expander (golden anchor) istället. Men då behöver jag ha momentnyckel. Så funderade på slagankare istället? Det är väl samma princip som en vanlig plugg, men i metall? Men samma styrka som en expander?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
P Psan skrev:
… Så funderade på slagankare istället? Det är väl samma princip som en vanlig plugg, men i metall? Men samma styrka som en expander?
Om du monterar dem helt korrekt, ja. Viktig är att blåsa och borsta rent i hålet för alla plugg i betong eller lättbetong. Borrkaxet/dammet funkar som smörjmedel och vill man inte ha i en infästning. Det räcker inte att bara dammsuga vid öppningen. Man måste in med en borste och blåsa rent och gärna hålla dammsugare precis utanför.
Borra till rätt djup. Rengör hålet ordentligt. Spännkilen skall slås in till exakt djup. För lite och den spänner inte tillräckligt bra, för mycket och den rappar ur botten och pressar ut ankare bakvägen.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Ibland känner jag att träbjälklag hade varit så mycket enklare... 😅

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
ClasseClas
P Psan skrev:
Ibland känner jag att träbjälklag hade varit så mycket enklare... 😅
Krångla inte till det. Det räcker egentligen med en skruv i en 8x40-plugg så håller det. Du ska väl inte hänga upp ngn jäkla gungställning till barnen i samma fäste? Vad väger projektorn?

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Krångla inte till det. Det räcker egentligen med en skruv i en 8x40-plugg så håller det. Du ska väl inte hänga upp ngn jäkla gungställning till barnen i samma fäste? Vad väger projektorn?
Den väger 15kg med fästet.

Mest nojjig pga den är dyr och vill inte att den ramlar ner.

Men alla säger att jag ska köra med plugg så borde göra det.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om du monterar dem helt korrekt, ja. Viktig är att blåsa och borsta rent i hålet för alla plugg i betong eller lättbetong. Borrkaxet/dammet funkar som smörjmedel och vill man inte ha i en infästning. Det räcker inte att bara dammsuga vid öppningen. Man måste in med en borste och blåsa rent och gärna hålla dammsugare precis utanför.
Borra till rätt djup. Rengör hålet ordentligt. Spännkilen skall slås in till exakt djup. För lite och den spänner inte tillräckligt bra, för mycket och den rappar ur botten och pressar ut ankare bakvägen.
Men kvarvarande borrdamm i hålet är ju ett mindre problem när det är i taket, det mesta ramlar ur av sig själv

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
ClasseClas
Du kan ju prova att ta tag i fästet och lyfta dig i det så får du en känsla hur bra det håller. Min projektor väger 7.3 kg och sitter med ett Chief-fäste som ser ut att väga lika mycket som projektorn. Klart överdimensionerat. Träbjälklag. Skruvat i takgipset och i en 28x70 gles.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
janwide
Jag hängde upp vår projektor med ganska korta skruvar (typ 40 mm) och nylonplugg/betongplugg. Var mest orolig för att borra för djupt så att jag kom på någon elledning. Är inte ett dugg orolig att den ska ramla ner.

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag hängde upp vår projektor med ganska korta skruvar (typ 40 mm) och nylonplugg/betongplugg. Var mest orolig för att borra för djupt så att jag kom på någon elledning. Är inte ett dugg orolig att den ska ramla ner.
Hur tung är den?

RoTe
Min projektor sitter med tre plugg och tre vanliga skruv och jag har personligen hängt med hela min vikt i det, ca 75kg utan några som helst indikationer på att det skulle släppa. Så TS, sluta överdriv.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
janwide
P Psan skrev:
Hur tung är den?
Vet inte. Gissar på max 10 kg inkl. allt.

Tror det blir medelväg, fransk träskruv 8x65 (heco) i 10mm plugg n (essve). Hade 10mm plugg hemma med.

Behöver jag sätta brickor för att förhindra att skruven går mer än 5mm ut från plugg (enligt essve monteringsanvisning?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.