3 910 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Handukstork, elektrisk
Så det är alltså så att arbetsbrytaren i princip kan ersättas med en mekanisk blockering av motorn?
Av alla tidigare diskussioner här har jag fått det bestämda intrycket att kravet på arbetsbrytare var betingat av elsäkerhetsskäl.
Av alla tidigare diskussioner här har jag fått det bestämda intrycket att kravet på arbetsbrytare var betingat av elsäkerhetsskäl.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Det är väl så att kravet när det gäller motorer kommer av att en maskin kan servas av någon som inte kan något om el. Den personen skall då kunna stänga av strömmen till maskinen på ett enkelt och säkert sätt, utan att behöva göra ingrepp i elförsörjningen.
Det skall vara elektrisk frånkopplat för att uppfylla kraven, men som du säger så är det nog inget direkt elsäkerhetsskäl.mycke_nu skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
evakat
nej det är ingen fara.. men billigast är ju som vanligt inte alltid bäst
är det så att du vill ha handdukstorken även på vintern för att hålla några plussgrader på toan? tänk då på att handdukstorken (den billigaste) troligen saknar en termostat utan den kommer att stå på 24 timmar om dygnet året om..
0,050kWx24x365x1krona/kWh = 438 kr/år i drift! om handdukstorken är på 50w...
nej det är ingen fara.. men billigast är ju som vanligt inte alltid bäst
är det så att du vill ha handdukstorken även på vintern för att hålla några plussgrader på toan? tänk då på att handdukstorken (den billigaste) troligen saknar en termostat utan den kommer att stå på 24 timmar om dygnet året om..
0,050kWx24x365x1krona/kWh = 438 kr/år i drift! om handdukstorken är på 50w...
Det är nog som Danne031, och jag för min del trodde, att tillverkaren skriver så bara för att ha ryggen fri.
Eftersom jag inte själv kunde hitta någonting i Elsäkerhetsföreskrifterna som stödde detta krav ställde jag frågan till tillverkaren (Nordhem) vad de stödde sig på.
De gjorde själva en grundlig undersökning och kom fram till att det inte behövs någon allpolig brytare när man monterar in deras handdukstork (fast installation) som de påstått i sin installationsanvisning.
Självklart ska man kunna skilja ifrån, matningen ska vara tydligt utmärkt, man ska kunna förhindra ofrivillig spänningssättning osv.
Tillämpat i mitt fall, som har en gammal gängcentral med vanliga proppar, räcker det alltså att det tydligt framgår genom märkning vilken grupp som matar handdukstorken. Då kan elektrikern som ska göra jobb på den i framtiden:
- identifiera vilken grupp som matar,
- frånskilja genom att skruva ur säkringen,
- hindra ofrivillig spänningsättning genom att skruva i speciell hållare samt märka med skylt att arbete pågår.
Eftersom jag inte själv kunde hitta någonting i Elsäkerhetsföreskrifterna som stödde detta krav ställde jag frågan till tillverkaren (Nordhem) vad de stödde sig på.
De gjorde själva en grundlig undersökning och kom fram till att det inte behövs någon allpolig brytare när man monterar in deras handdukstork (fast installation) som de påstått i sin installationsanvisning.
Självklart ska man kunna skilja ifrån, matningen ska vara tydligt utmärkt, man ska kunna förhindra ofrivillig spänningssättning osv.
Tillämpat i mitt fall, som har en gammal gängcentral med vanliga proppar, räcker det alltså att det tydligt framgår genom märkning vilken grupp som matar handdukstorken. Då kan elektrikern som ska göra jobb på den i framtiden:
- identifiera vilken grupp som matar,
- frånskilja genom att skruva ur säkringen,
- hindra ofrivillig spänningsättning genom att skruva i speciell hållare samt märka med skylt att arbete pågår.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden