Jag ska ha en handdukstork i mitt badrum och funderar på att välja en med fast anslutning.

Tillverkaren (Nordhem) påstår att anslutningen ska föregås av en "allpolig brytare". Är det alltid ett krav vid fast installation? Var placeras den i så fall vanligen? I närheten av handdukstorken eller innanför dörren vid andra strömställare? Är det en tvåläges utanpåliggande strömställare med vred som brukar användas?

Jag ställer frågan, därför att om det är så, kan man ju lika gärna välja en handdukstork med stickpropp eftersom min enda anledning att välja dold fast anslutning är det estetiska.
 
2-polig finns som infälld också.

Protte
 
N
Antar att handdukstorken inte har någon inbyggd brytare? Det kan ju va praktiskt att kunna sätta på/stänga av handukstorken så då får du sätta upp en. Föslagsvis i kombination med övriga brytare. Finns det en brytare på handdukstorken behöver du inte sätta upp ytterigare en.
 
De brukar alltid(?) sitta en brytare inne i handdukstorken.
 
Det sitter mycket riktigt en brytare i handdukstorken. Därför hade jag inte tänkt sätta upp någon extern brytare. Hittar inte heller något i Elsäkerhetsföreskrifterna som säger att detta krävs. Handdukstorken hamnar i zon 3.

Men eftersom tillverkaren skriver i sin installationsanvisning att "anslutningen ska föregås av en allpolig brytare" och man alltid ska följa tillverkarens rekommendationer...

Därför undrade jag hur ni som jobbar som elektriker gör med en handdukstork som monteras in fast men har en egen inbyggd strömbrytare. Sätter ni extern allpolig brytare före eller inte. Och var placerar ni den i så fall?
 
Märken som t.ex. PAX har inbyggd allpolig brytare i sina handdukstorkar, och för deras fläktar så köps de till.
 
N
Kjelle, vi sätter inte upp nån brytare. Fråga leverantören VARFÖR dom rekomenderar en brytare eller köp ett annat fabrikat...
 
Lånar tråden med en fråga om man kan ha en handukstork på dygnet runt utan fara på en liten toa.
Eva
 
Absolut, de flesta ligger ju inom 35-70w (PAX, LVI m.fl.), och det är en tacksam värmekälle i ett sådant rum
 
N
Eva,
den enda faran är att elräkningen blir dyr.. Hur många watt är den på?
 
Den enda anledningen till varför tillverkare av alla möjliga apparater kräver allpoliga brytare är för att de ska ha ryggen fria om något händer.
 
mycke_nu skrev:
Är det någon skillnad mot kravet på brytare till TM och TT som vi just drog i den här tråden? [länk]
Ja, det finns ingen motor i handukstorkar. Oftast :)
 
Förvisso sant, men vad är det för speciellt med en motor som gör att det krävs en arbetsbrytare?
 
Det har länge varit ett krav att motorer skall allpolig frånkoppling troligtvis säkerhetskrav efetrsom det finns en uppenbar skaderisk speciellt vid större motorer om de skulle "råka" starta vid arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.