Uppdatering:

Trodde vi hade affären i hamn men säljaren vill inte att vi ska bo där under tiden det är under avstyckning, trots att han har en friskrivningsklausul i kontraktet.
Vi får se om han ändrar sig men men annars kommer det fler gårdar. Får hoppas att nästa är avstyckad och klar :P
 
C
P Pappa1986 skrev:
Trodde vi hade affären i hamn men säljaren vill inte att vi ska bo där under tiden det är under avstyckning, trots att han har en friskrivningsklausul i kontraktet.
Trist. :(
En sak vi verkligen lärt oss, framför allt från de typ 5 år vi kollade och budade på ställen, men även saker man får höra, är att det så gott som alltid händer konstiga saker i affärer med lantbruksfastigheter. Känns som att man sett och hört det mesta, men framför allt är det mycket velande. Det är ett spel som jag iallafall personligen har mycket svårt att förstå mig på.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Är ni verkligen intresserade av gården om allt står och hänger på att säljaren inte vill låta er bo där under tiden avstyckningen handläggs?
 
Hemmakatten
Håller med om att ni gör rätt som hoppar av.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Är ni verkligen intresserade av gården om allt står och hänger på att säljaren inte vill låta er bo där under tiden avstyckningen handläggs?
Klart vi är, vi har ju köpt gården men får inte nyttja den. Säljaren bor 4-5 mil från gården.
Köpa en gård och sen får man kanske vänta 1 1/2 år (om man har otur) innan tillträde.

Men men vi får se, det kanske vänder :D
 
C cpalm skrev:
Trist. :(
En sak vi verkligen lärt oss, framför allt från de typ 5 år vi kollade och budade på ställen, men även saker man får höra, är att det så gott som alltid händer konstiga saker i affärer med lantbruksfastigheter. Känns som att man sett och hört det mesta, men framför allt är det mycket velande. Det är ett spel som jag iallafall personligen har mycket svårt att förstå mig på.
Ja, trist är det. Verkligen, men vi ger inte upp. Rätt ställe kommer komma.
Gäller att ha lite is i magen och fortsätta åka runt på visningar
 
Vad anför säljaren för skäl? Med alla papper iordning tar han ju ingen risk?

Vet själv hur besviken jag var efter affärer som nästan gått i lås och hur lätt det var att bagatellisera problem på andra fastigheter då, så se till att inte tröstköpa nåt nu bara ;)
 
F faf skrev:
Vad anför säljaren för skäl? Med alla papper iordning tar han ju ingen risk?

Vet själv hur besviken jag var efter affärer som nästan gått i lås och hur lätt det var att bagatellisera problem på andra fastigheter då, så se till att inte tröstköpa nåt nu bara ;)
Han tycker att det är inte så det ska fungera bara, väldigt märkligt. Och vi tycker tvärtom.
Vi har redan sålt vårat hus och kunde gjort en väldigt smidig och snabb affär men vi drog tillbaka vårat bud..
Ska sägas också att gården varit till salu i snart 3 månader. Vi la utgångspriset mot att vi fick 0,5 ha till av marken, vilket accepterades. Men inte att vi skulle flytta in nu utan efter avstyckningen
 
Hemmakatten
Dessutom kan man aldrig garantera en viss areal i köpekontraktet. Lantmäteriet kan ha helt annan åsikt, så fastigheten kan bli både större och mindre. Det brukar regleras i köpekontraktet att priset regleras med en viss summa per kvm. Så det fanns ju en risk att ni skulle ha blivit besvikna.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Dessutom kan man aldrig garantera en viss areal i köpekontraktet. Lantmäteriet kan ha helt annan åsikt, så fastigheten kan bli både större och mindre. Det brukar regleras i köpekontraktet att priset regleras med en viss summa per kvm. Så det fanns ju en risk att ni skulle ha blivit besvikna.
Precis. Blir nog att titta på färdigstyckade gårdar istället :P
Man vill ju bara folk ska lägga ut sina gårdar så man kan få köpa :)
Det kommer väl, tids nog hehe
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi letade tomt i nästan två år innan vi hittade "drömtomten". Vi sålde gamla huset i september 2004, hyrde radhus sedan en stuga i samma område som tomten. I maj 2006 flyttade vi till en husvagn på tomten, i december flyttade vi in i huset. Under 2007 färdigställdes insidan.

Så det kan ta lite tid innan man hittar det man vill ha. Tålamod är bra att ha. Lycka till med letandet!
 
Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi letade tomt i nästan två år innan vi hittade "drömtomten". Vi sålde gamla huset i september 2004, hyrde radhus sedan en stuga i samma område som tomten. I maj 2006 flyttade vi till en husvagn på tomten, i december flyttade vi in i huset. Under 2017 färdigställdes insidan.

Så det kan ta lite tid innan man hittar det man vill ha. Tålamod är bra att ha. Lycka till med letandet!
Härligt. Frågan är om man har sånt tålamod hehe. Jag har en förhoppning om att du menar att insidan färdigställdes 2007 :P
I väntan på vårat drömhem så har vi iaf en fördel/tur att vi får hyra en del av en prästgård :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Hmm, ja förstås 2007. Har ändrat nu.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Tycker synd om er. Det är beklämmande att myndighetshandläggningen av sådana här saker tillåts ta så lång tid. Människor är inte till för staten, utan tvärt om.

Man skulle kunna tänka sig exempelvis en ”snabbavstyckning med osäkra gränser” där ägarskiftet går igenom men de exakta gränserna tillåts vara osäkra tills en ordentlig avstyckning görs. Om man nu alls måste acceptera dagens handläggningstider.

För det är inte jättesvårt att förstå säljaren heller. Hyra ut till en okänd människa som vill börja riva och ändra på fastigheten som om hen ägde den. Det kan man förstå om någon drar sig för.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hmm, ja förstås 2007. Har ändrat nu.
Annars hade det varit riktigt dryg renovering, hehe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.