Ni söker givetvis avstyckning i samband med kontraktsskrivning, sedan kan ni ju inte direkt påverka myndighetens handläggning. Det kommer oavsett ta ca ett år pga väntetiden, själva handläggningen brukar sättas till 16 veckor ca. Klausulen behöver således inte tidsbestämmas, du kan påverka genom att själv ansöka så att säljaren inte kan fördröja. Ett svävarvillkor utan tidsram är dock alltid två år, går att avtala kortare men längre gör hela avtalet ogiltigt.

Det är inget strandskydd eller liknande på fastigheten? Annars är det en rätt ”safe” åtgärd skulle jag säga. Restfastigheten låter förvisso inte speciellt lämplig, vad rör det sig om ca 25 ha jordbruksmark eller annat markslag? Eller ska den marken regleras till någon annan fastighet?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Ni söker givetvis avstyckning i samband med kontraktsskrivning, sedan kan ni ju inte direkt påverka myndighetens handläggning. Det kommer oavsett ta ca ett år pga väntetiden, själva handläggningen brukar sättas till 16 veckor ca. Klausulen behöver således inte tidsbestämmas, du kan påverka genom att själv ansöka så att säljaren inte kan fördröja. Ett svävarvillkor utan tidsram är dock alltid två år, går att avtala kortare men längre gör hela avtalet ogiltigt.

Det är inget strandskydd eller liknande på fastigheten? Annars är det en rätt ”safe” åtgärd skulle jag säga. Restfastigheten låter förvisso inte speciellt lämplig, vad rör det sig om ca 25 ha jordbruksmark eller annat markslag? Eller ska den marken regleras till någon annan fastighet?
Mäklaren kommer att fixa med alla papper som kommer röra själva avstyckningen.
Inget strandskydd eller några andra konstigheter finns på fastigheten.
De 25 ha som finns kvar är mestadels skog, varav ca 2 ha åkermark.
 
P Pappa1986 skrev:
Mäklaren kommer att fixa med alla papper som kommer röra själva avstyckningen.
Inget strandskydd eller några andra konstigheter finns på fastigheten.
De 25 ha som finns kvar är mestadels skog, varav ca 2 ha åkermark.
Och ”er” mark, åker/betesmark eller?
 
M Manfreds skrev:
Och ”er” mark, åker/betesmark eller?
ca 2ha skog, 4ha åker/betesmark :=)
 
Bara för att förtydliga så finns ingen borte gräns på två år när det gäller ett köp avseende del av fastighet och som ska fullbordas med fastighetsbildning, 4 kap. 4 § 2 st. jordabalken.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
C
P Pappa1986 skrev:
ca 2ha skog, 4ha åker/betesmark :=)
Perfekt storlek för att skapa en j-la massa jobb utan någon risk för någon sorts lönsamhet.
Välkommen till klubben om köpet går igenom! :rofl:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Perfekt storlek för att skapa en j-la massa jobb utan någon risk för någon sorts lönsamhet.
Välkommen till klubben om köpet går igenom! :rofl:
Exakt så tänker vi :=) Stort tack :=) hehe
 
P Pappa1986 skrev:
Då är vi i samma situation som ni va i.
Det mäklaren ha sagt är ju att om vi få arrendera av säljaren under tiden så får vi inte renovera men det är väl mest för att det inte ska bli något med lantmäteriet som du nämner.
Här finns också naturliga gränser i form av stenmurar.
Försökte ni göra något för att skynda på processen?
Vi försökte se till att vara väldigt tydliga i kommunikationen med säljare och lantmäteri för att undvika oklarheter. Lantmäteriet var väldigt bra att ha o göra med, de kunde rätt tidigt ge en aning om att de inte såg några problem med vår ansökan. Ni kan underlätta genom att försöka leta upp befintliga gränsmarkeringar samt att röja marken där tomtgräns kommer märkas ut.
 
F faf skrev:
Vi försökte se till att vara väldigt tydliga i kommunikationen med säljare och lantmäteri för att undvika oklarheter. Lantmäteriet var väldigt bra att ha o göra med, de kunde rätt tidigt ge en aning om att de inte såg några problem med vår ansökan. Ni kan underlätta genom att försöka leta upp befintliga gränsmarkeringar samt att röja marken där tomtgräns kommer märkas ut.
Kanon, tack för tipset.
Mäklaren föreslog att vi tillsammans isf skulle gå och sätta ut pinnar som både vi och säljaren är överens om :=)
 
H Huruvida skrev:
Bara för att förtydliga så finns ingen borte gräns på två år när det gäller ett köp avseende del av fastighet och som ska fullbordas med fastighetsbildning, 4 kap. 4 § 2 st. jordabalken.
Nej, det har du rätt i. Ansökan om fastighetsbildning måste dock inkomma inom sex månader annars förfaller köpet pga det.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
C
M Manfreds skrev:
Nej, det har du rätt i. Ansökan om fastighetsbildning måste dock inkomma inom sex månader annars förfaller köpet pga det.
Jag tror (med betoning på tror) att det finns två sätt att lägga upp det. Antingen köper man en del av en fastighet som sedan styckas av, eller så tecknar man "förhandsavtal" om köp av en fastighet som skall bildas. Det förra faller under 4 kap. 4 §, medan det senare är ett "vanligt" svävarvillkor.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tror (med betoning på tror) att det finns två sätt att lägga upp det. Antingen köper man en del av en fastighet som sedan styckas av, eller så tecknar man "förhandsavtal" om köp av en fastighet som skall bildas. Det förra faller under 4 kap. 4 §, medan det senare är ett "vanligt" svävarvillkor.
Nja, du kan ju alltid skriva den typ av ”förhandsavtal” men det lever inte upp till formalkraven på köp av fast egendom och är tämligen verklöst. Det kan du tex som köpare inte söka avstyckning på själv. Inget hindrar ju dock en avstyckning i samma ägares hand.
 
Vi la bud igår och då skulle han ringa säljaren. Sen har vi inte hört ett ljud....

Är inte det märkligt?
 
Det är ju inte säkert att säljaren sitter med telefonen i hand och väntar. Normalt har dom kanske ett liv bortom ev försäljning.
 
E elmont skrev:
Det är ju inte säkert att säljaren sitter med telefonen i hand och väntar. Normalt har dom kanske ett liv bortom ev försäljning.
Jo men trots allt så har det gått mer än 24 timmar. Mäklaren i sig sa att han ska kontakta säljaren omgående.

Vi får se vad som händer. Tycker en säljare ska vara aktiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.