21 781 läst ·
138 svar
22k läst
138 svar
Handelsbankens / Stadshypoteks TJUV och RACKARSPEL ang boräntor!
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
STIBOR har också gått upp. STIBOR är den ränta banker betalar när de lånar av varrandra. Samtidigt som STIBOR är betydligt mer volatil än Repan så en viss riskmarginal inser man måste läggas på.silfwerpihl skrev:
Svar: Bankerna lever inte på sina lån allena så svaret blir på din fråga ett klart nej. Samtidigt är det så att alla banker mer eller mindre har samma marginalersilfwerpihl skrev:
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Är man nu så fattig så man måste ta lån för att köpa hus så vill man väl ha så bra avtal som möjligt eller?! Är det något fel med det? Är det inte därför vi till stor del diskuterar här på nätet? För att hjälpa varandra?
Jämför man hur läget var för ett år sedan låg min ränta 0.3% över repan och i samma nivå som STIBOR 1W 4.3%.
I nuläget är det 1.25% äver repan och 1.15% över STIBOR 1W. Klart att bankerna tjänar mer pengar på bolånen nu!
Jag ska diskutera med Länsförsäkringar där jag har alla försäkringar etc. Kanske de kan matcha räntan jag har i nuläget och byter i så fall!
robert_maria sluta med personangrepp och anklaganden hit och dit! Det hör inte hemma i detta forum.
Ja STIBOR har gått upp o då höjde bankerna.Robert_Maria skrev:
Nu när STIBOR går ned så förväntar man sig att räntorna också skall gå ned i samma takt. Däremot så släpar ju gärna bankerna lite här o det upprör vissa. Kanske att det finns fog för att släpa i o med ökade upplåningskostnader eller för att utöka sina marginaler.
Samtidigt måste man ju förstå att bankerna inte är någon social inrättning som finns för allas välmående utan att deras primära syfte är att skapa värde till sina ägare.
Om vi nu diskuterar STIBOR så kan det ju vara intressant o se hur den har rört sig.
Här finner ni en graf:
http://www.slopedcurve.com/roller/makro/category/R%C3%A4nteutveckling
O man behöver inte vara en matematiker för att se att STIBOR gått från 3,85 till 2,1 i dagarna. D.v.s att den sjunkit med 1,75.
SHB valde dock att sänka med 1,6 vilket det står dem helt fria att göra, precis som vi alla är fria att byta bank.
STIBOR är (ju som du kanske nämnde?) en referensränta som beräknas som ett genomsnitt av de räntor som banker ställer till varandra. Alltså ett genomsnitt, det är ju ganska sannolikt att Handelsbanken dessutom hör till de som drar ned det genomsnittet dvs lånar till räntor under STIBOR.
Redigerat:
Själv tycker jag att bankerna kan få lite tid på sig att sätta räntorna när riksbanken gör så stora förändringar som de gjort. I dag höjde ju t.ex. SBAB de bundna längre räntorna ganska så rejält, så uppenbarligen är det fortfarande lite oro hos de som har pengar.
I längden kan ingen bank vara särskilt mycket dyrare än andra. Det kommer synas på bankens resultat när kunderna slutar strömma till. Däremot kan det vara frustrerande att vara kund i en bank som inte förstår att kommunicera sin räntepolicy till sina kunder. Så här runt julhelger och när varsel och uppsägningar haglar fram är det många som tittar på sin ekonomi. Då kan det vara skönt att ha en bank som kan berätta hur de tänkt sig. Har man inte det så är mitt bästa råd att byta bank.
I längden kan ingen bank vara särskilt mycket dyrare än andra. Det kommer synas på bankens resultat när kunderna slutar strömma till. Däremot kan det vara frustrerande att vara kund i en bank som inte förstår att kommunicera sin räntepolicy till sina kunder. Så här runt julhelger och när varsel och uppsägningar haglar fram är det många som tittar på sin ekonomi. Då kan det vara skönt att ha en bank som kan berätta hur de tänkt sig. Har man inte det så är mitt bästa råd att byta bank.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Ja, tyvärr. Egentligen kan man fundera på vad det finns med nytta med att bråka om 0,1% hit eller dit, det är ju frågan om 83kr i månaden. Se istället till hela bankengagemanget och framförallt se till om du är nöjd eller ej.
Jag är nöjd med min nuvarande ränta men vill inte vara för lättlurad av banken. Att streta emot och förhandla har tyvärr mycket stor efffekt. Lyckades förhandla min ränta vad jag tycker till en bra nivå för ett år sedan.
Läste på comboloans forum att folk på en mindre ort börjar gå ihop för att pressa bankerna. Det kanske är rätt väg att gå! Tillsammans är vi starka och kan säkerligen få bankerna att gnissla tänder. I alla fall i mindre städer. De har i nuläget 60 medlemmar med lån på 90 milj, besparingar på 30 milj och årsinkomst på 38 milj.
Klart förhandlingsläget blir bra då på en mindre ort!
Vilken bank jobbar du på robert_maria?
Läste på comboloans forum att folk på en mindre ort börjar gå ihop för att pressa bankerna. Det kanske är rätt väg att gå! Tillsammans är vi starka och kan säkerligen få bankerna att gnissla tänder. I alla fall i mindre städer. De har i nuläget 60 medlemmar med lån på 90 milj, besparingar på 30 milj och årsinkomst på 38 milj.
Klart förhandlingsläget blir bra då på en mindre ort!
Vilken bank jobbar du på robert_maria?
Jag är också nöjd både med min ränta och allt runt omkring, har SHB.
Jag tycker ändå att man har rätt att diskutera och ifrågasätta banker (o för den delen allt annat i samhället) o deras räntesättning.
Om alla bara snällt o gulligt accepterade allt så hade det iallafall inte blivit bättre.
O anta att bankerna vid tre tillfällen passar på att öka sina marginaler med denna obetydliga procentsats, då gör det 750kr/månad eller 9000kr/år som man betalar för mycket eftersom man inte ifrågasätter sin bank o de räntor man har.
M.a.o. självklart att man skall kika runt lite o höra vad andra har att säga. Tycker inte att man skall behöva bli idiot- och snålförklarad av någon banknisse för det.
Om vi bara accepterat första bolånserbjudandet hos den bank vi hade då vi köpte hus, ja herregud, då hade vi inte haft lika mycket över på annat kul. Vi har säkert tjänat 100 000 på några år genom det "horande" som vi gjorde under några intensiva dagar då.
(Om vi nu ser till den senaste förändringen där SHB sänkte med 1,6 istället för 1,75 så var det ju 0,15% o inte 0,1%. dvs 125kr/mån o inte 83kr/mån. Så på ett 3miljonerlån gör dessa "obetydliga" 0,15% en skillnad på 375kr månad eller 4500kr/år.... )
Jag tycker ändå att man har rätt att diskutera och ifrågasätta banker (o för den delen allt annat i samhället) o deras räntesättning.
Om alla bara snällt o gulligt accepterade allt så hade det iallafall inte blivit bättre.
Har man 3 miljoner i lån så blir det 250kr i månaden på 0,1%...Robert_Maria skrev:
O anta att bankerna vid tre tillfällen passar på att öka sina marginaler med denna obetydliga procentsats, då gör det 750kr/månad eller 9000kr/år som man betalar för mycket eftersom man inte ifrågasätter sin bank o de räntor man har.
M.a.o. självklart att man skall kika runt lite o höra vad andra har att säga. Tycker inte att man skall behöva bli idiot- och snålförklarad av någon banknisse för det.
Om vi bara accepterat första bolånserbjudandet hos den bank vi hade då vi köpte hus, ja herregud, då hade vi inte haft lika mycket över på annat kul. Vi har säkert tjänat 100 000 på några år genom det "horande" som vi gjorde under några intensiva dagar då.
(Om vi nu ser till den senaste förändringen där SHB sänkte med 1,6 istället för 1,75 så var det ju 0,15% o inte 0,1%. dvs 125kr/mån o inte 83kr/mån. Så på ett 3miljonerlån gör dessa "obetydliga" 0,15% en skillnad på 375kr månad eller 4500kr/år.... )
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det är klart att man ska kolla runt, det skadad aldrig att 'shop around'. Men att som sker allt för ofta i denna tråd beklaga sig över 0,1% (det var ett exempel) bara för att beklaga sig känns onödigt. Framförallt när man inte förstår de bakomliggande mekanismerna utan framförallt lyssnar på Anders Borgs populistiska uttalanden.silfwerpihl skrev:Jag är också nöjd både med min ränta och allt runt omkring, har SHB.
Har man 3 miljoner i lån så blir det 250kr i månaden på 0,1%...