Nån som vet vad deras rörliga ligger på?. Är den på 6,2%???
fortarande?.

min visade 5,05% igårkväll.
Vet inte hur snabba de brukar vara med att sänka den rörliga?

Tittar man på Handelsbankens hemsida visas där attt tremånadersräntan nu ligger på 3,75.

Länk

silfwerpihl skrev:
min visade 5,05% igårkväll.
Vet inte hur snabba de brukar vara med att sänka den rörliga?

Inte snabba alls..:).

De skyller på dyr upplåning!, mysko att swedbank kunde sänka sin direkt de som har troligen dyrare upplåning.

Har inte SHB billigaste upplåningen i daxlåget?

De helt rörliga räntorna slår inte igenom förrän på Onsdag, då riksbankens räntesäkning "verkställs".
Så under nästa vecka lär det vara en rad annonser ifrån bankerna att de sänker inlåningsräntorna samt de rörliga bolånen.

Hur funkar det med 3 månaders räntan. Vårat lån hade förfallodatum den 1/12, innebär det att det nya räknas från räntan som var den 1 eller nästkommande dag dvs 4 som var måndag. Går det att förhandla detta med banken utan att vänta tills nästa förfallodatum.....någon som vet.

Äntligen syns sänkningen på internetbanken. Dock bara 1.6%.

Handelsbanken gör det igen! De sänker den rörliga räntan mindre än riksbanken.

Inlåningsräntan sänks däremot direkt med 1.75%

Varför gör Handelsbanken detta? För att få ökade marginaler till chefer och oktagonen? När ska de låta kunderna ta del av kakan?

Handelsbanken som har bäst kreditbetyg och god ekonomi borde inte göra så här!

Är dock egentligen nöjd med min ränta på 3.25% annars hade jag bytt bank direkt!

Först och främst så kan man inte jämföra utlåningsräntan med Reporäntan, du frår matcha mot STIBOR istället.

Cheferna i SHB tar inte del av några marginaler och Oktogonen är något helt annat. det är en pensionsstiftelse där alla anställda får lika stor del oavsett om de är städare eller VD. Dessutom så blir det utdelning i Oktognonen endas om SHB gör bättre resultat (räntabilitet på eget kapital) än de andra bankerna i genomsnitt. Med andra ord så kan det vara bra att ta reda på fakta innan man gör uttalanden som bygger på förutfattade meningar, fantasier och felaktiga uppgifter.

Robert_Maria skrev:
Detta gäller såvitt jag vet den rörliga räntan, för privatkunder brukar det betyda 3M räntan. Jag vet att hypoteksräntorna och inlåningsräntorna kommer att justeras de närmsta dagarna, det brukar vara så efter ett nytt riksbanks-räntebeslut. Så är det för samtliga aktörer. Även SBAB, deras sänkning gäller inte förrän imorgon. (dagen efter)

" jag vet den rörliga räntan, för privatkunder brukar det betyda 3M räntan. "

Nädå, det är inte alls ovanligt att även privatkunder har rörligt, har man 3-månaders så säger man det o inte rörlig.

Robert_Maria skrev:
Först och främst så kan man inte jämföra utlåningsräntan med Reporäntan, du frår matcha mot STIBOR istället.

Cheferna i SHB tar inte del av några marginaler och Oktogonen är något helt annat. det är en pensionsstiftelse där alla anställda får lika stor del oavsett om de är städare eller VD. Dessutom så blir det utdelning i Oktognonen endas om SHB gör bättre resultat (räntabilitet på eget kapital) än de andra bankerna i genomsnitt. Med andra ord så kan det vara bra att ta reda på fakta innan man gör uttalanden som bygger på förutfattade meningar, fantasier och felaktiga uppgifter.
Fantasier???? Ska man ta ordet fantasi i sin mun så hör det nog bättre hemma i diskutionen vad gäller bonusar, optionsprogram löner mm för topparna inom bankväsendet!!!!

Silverpihl! Jag håller med! Vi är många som har helt rörlig ränta hos Stadshypotek, detta är fel av robert_maria .

Förövrigt robert_maria är det klart att STIBOR räntan är referensränta. Även dessa har sjunkigt kraftigt den senaste tiden vilket intygar att en sänkning på 1.75% eller mer vore rätt.

Angående ökade intäkter är det klart att det leder till ökad vinst hos de anställda i det långa loppet då genom pensionen o oktagonen. Ökade intäkter leder väl till ökat konkurenskraft och ökad ränteabilitet eller?

Är fortfarande inte nöjd att bankerna ökar sina marginaler på kundernas bekostnad.

Robert_Maria skrev:

Personen som ni påstår gör uttalande som "bygger på förutfattade meningar, fantasier och felaktiga uppgifter" påstår ingenting.

Utan han frågar:
Varför gör Handelsbanken detta? För att få ökade marginaler till chefer och oktagonen? När ska de låta kunderna ta del av kakan?

Så kanske att det bästa vore kanske om ni själv läste vad ni verkligen svarade på innan ni börjar anklaga folk för att fantisera.

Vidare ligger det väl något i det ni säger om STIBOR även om det inte är helt åt h-e att jämföra med reporäntan. Faktum är ju att de flesta andra banker valt att sänka sina rörliga lika mkt som reporäntan, dvs 1,75. Handelsbanken har dock valt att inte sänka lika mycket som de andra bankerna varpå han undrar varför. En befogad undran som inte förtjänar att beskyllas med påståenden om att han far med osanningar.

(Rätta mig om jag har fel men stibor har väl sjunkit än mkt mer än 1,75 den senaste tiden.)

Dessutom så blir det utdelning i Oktognonen endast om SHB gör bättre resultat (räntabilitet på eget kapital) än de andra bankerna i genomsnitt.

O om de har högre marginaler på sina lån än de andra bankerna, så gör de väl ett bättre resultat än de andra bankerna => mer pengar till oktogonen?
Notera mitt frågetecken, jag vet alltså inte om det är sant utan undrar om det inte kan föreligga så.

Redigerat:
Sluta klaga, byt bank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.