21 781 läst ·
138 svar
22k läst
138 svar
Handelsbankens / Stadshypoteks TJUV och RACKARSPEL ang boräntor!
MH, jag funderar nu på att byta bank frågan är om det är rätt läge nu? Jag har förhandlat min rörliga rejält! Har rabatt på 1.35% vilket jag tror är svårt att få på andra banker.
Men om inte Handelsbanken sänker snart får jag höra med andra banker i stan. Nordea ligger bra till.
Men om inte Handelsbanken sänker snart får jag höra med andra banker i stan. Nordea ligger bra till.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Sänkningen kommer om någon dag kan jag tänka mig. Riksbanken sänkte räntan sent igår och det tar väl tid att ändra.
Ser nu att även SEB sänker rörliga med 0.5% och även 3-månaders, oklart med hur mycket. Ett steg åt rätt håll!
Alla STIBOR förutom t/n sjönk med några punkter idag.
Nu väntar jag med spänning hur länge Handelsbanken dröjer!
Alla STIBOR förutom t/n sjönk med några punkter idag.
Nu väntar jag med spänning hur länge Handelsbanken dröjer!
Nästa vecka kommer sänkningar enligt min bankkontakt.
edit: Handelsbanken alltså..
edit: Handelsbanken alltså..
Redigerat:
Men, vänta nu? Den helt rörliga är väl ersatt av 3-månaders, eller?
Kan någon bena ut det här för jag har fattat det som att den rörliga inte finns längre...
Kan någon bena ut det här för jag har fattat det som att den rörliga inte finns längre...
Jag svarar själv, eftersom jag precis var nere på banken... Handelsbanken har ingen rörlig kvar, den är som sagt ersatt av 3-månadersräntan.
Enligt ett telefonsamtal med Handelsbanken i förra veckan skulle de som har rörlig ränta i dagsläget få fortsätta med det. Jag har ett avtal med ränterabatt på min rörliga ränta som gäller fram till 2012.
Hoppas bara att de sänker den rörliga räntan i samma utsträckning eller mer än 3-månaders räntan. Annars tvingar de ju de rörliga kunderna mer eller mindre att byta till tremånaders. Frågade min bankkontakt om det var så de tänkte göra men så var ej fallet enligt honom.
Den rörliga räntan är dessutom inte listad någon stans så det är svårt att hålla koll på den. Måste kontakta banken för att få veta.
Jag har inte haft möjlighet att kolla vad det står för ränta på mitt lån idag. Ska kolla ikväll. Hoppas de har sänkt!
Hoppas bara att de sänker den rörliga räntan i samma utsträckning eller mer än 3-månaders räntan. Annars tvingar de ju de rörliga kunderna mer eller mindre att byta till tremånaders. Frågade min bankkontakt om det var så de tänkte göra men så var ej fallet enligt honom.
Den rörliga räntan är dessutom inte listad någon stans så det är svårt att hålla koll på den. Måste kontakta banken för att få veta.
Jag har inte haft möjlighet att kolla vad det står för ränta på mitt lån idag. Ska kolla ikväll. Hoppas de har sänkt!
Stämmer till viss del. I dagsläget har inga / få banker rörlig ränta till nyförsäljning utan erbjuder endast 3 månaders ränta. Dock får all de kunder som har det som tidigare, dvs innan krisen började att behålla sin rörliga lån.imported_Anders_S skrev:
Okej. Jag uppfattade det som att han menade att Handelsbanken inte hade det kvar. Men de med tidigare rörlig kanske erbjuds det på vissa kontor som du säger..
Japp sist ut sänker handelsbanken nu de rörliga. Var lite skraj att de skulle avvakta med sänkning av den rörliga räntan för att tvinga oss att byta till 3-månaders eller bunden ränta.
Kollade internetbanken idag och nu står det 5.1% ränta där.
Är nog fortsatt bra läge att ligga helt rörligt eller vad tror ni övriga?
Kollade internetbanken idag och nu står det 5.1% ränta där.
Är nog fortsatt bra läge att ligga helt rörligt eller vad tror ni övriga?
Jag tror nog att jag kommer ligga "flytande" ett tag. Men nu är jag lite småsur över att jag fick min 3-månaders satt till 5,70 i dagsläget. Nytt lån sen i fredags. J-vligt snålt tycker jag... Nu påstår han att han ska ordna till det iof. Av någon anledning skulle han justera detta efter att lånet hade gått igenom. Jag får väl lita på det och avvakta....