Mane skrev:
SHB/Statshypotek är "generösa" och sänker fr.o.m. imorgon sin rörliga ränta med 0.25%.
Så nu är det bara 25 punkter kvar, så är de "ifatt" riksbanken.
Trevligt. Varifrån kommer infon, har inte hittat något om detta på nätet ännu.

Handelsbankens helt rörliga ränta finns ej skriven på nätet. Oftst annonseras ränteförändrongar i tidningen dagen innan det träder i kraft. Eller så får man svar om man ringer sitt bankkontor. 3-månaders räntan däremot syns på SHB hemsida.

Detta är ett steg åt rätt riktning för Handelsbanken även om deras marginaler och således min ränta är betydligt högre nu än för ett år sedan. Men om det komme ett par sänkningar till börjar det se bra ut igen!

Henrik_N skrev:
Trevligt. Varifrån kommer infon, har inte hittat något om detta på nätet ännu.
Bör stå i de flesta dagstidningarna, jag gjorde en "finansminster Borg" i onsdags och ringde och gnällde på banken för att de inte sänkte räntan.
Efter ett tag så sa banktjänstemannen att de skulle sänka ränta fr.o.m. idag (Fredag)

Nu börjar räntorna falla allt mer.

Läste följande i DN

]"Handelsbanken Stadshypotek sänker också sina boräntor. Tremånadersräntan sänks med 0,36 procentenheter till 5,04 procent. Tvåårsräntan sänks med 0,34 procentenheter till 4,19 procent.

Hela artikeln

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=858974&rss=2216

Någon som har hört om den helt rörliga räntan sänks och i så fall med hur mycket sänks den imorgon?

Skall bli interessant att se då den rörliga inte verkar ändras lika ofta. Senast min rörliga ränta ändrades låg HSB 3 månaders på 5,70. Sedan dess har den gått ner i omgångar men min rörliga legat kvar. Min rörliga ligger sedan 5,70 var aktuellt på 4,95%, vilket gör att jag hoppas och tror att den bör gå ner någonstans strax under 4,50%. Förhoppningsvis ner mot 4,30-4,40. Den som lever får se.

De väntar nog tills efter det att Riskbanken har meddelat vad reporäntan sänks till och från om med när.
Beslutet blir offentligt imorgon och införs oftast 14dagar efteråt. Därefter brukar bankerna börjar sänka den "helt" rörliga räntan.

Vilken shock av Riksbanken och Ingves! 1.75% ner.

Vissa banker är snabba att sänka. Är imponerad av SEB denna gången -1.75 direkt på rörliga. Även Dnb nor och SBAB har sänkt rejält och snabbt.

Väntar nu med spänning på SHB!

Hur mycket kommer de sänka? Och när?

Någon insatt som hört något? Helt tyst på deras hemsida.

Läste i tidningen redan innan dagens räntesänking att SHB skulle sänka räntan men har inte sett något på mina lån ?
Nu sker sänkningar i sådan takt att det blir knepigt att hänga med ;-)

Kollade precis på SHB. 3 månaders räntan är nu 3,75%. Dock låg min rörliga kvar på 4,95% men den bör nu falla mot låga 3% med rabatten jag har.

Låter lovande Henrik! Min rörliga ligger också kvar på 4.85% ännu.

Ränta på 3% är ju aldig fel! Då kan man unna sig annat!

Hoppas de får tummen ur och sänker snart!

Räntorna gäller från 5:e december vad jag vet så du får ge dig till tåls en dag till. ;)

Robert_Maria gäller detta även den helt rörliga räntan hos SHB?

Har du inside information ?

Detta gäller såvitt jag vet den rörliga räntan, för privatkunder brukar det betyda 3M räntan. Jag vet att hypoteksräntorna och inlåningsräntorna kommer att justeras de närmsta dagarna, det brukar vara så efter ett nytt riksbanks-räntebeslut. Så är det för samtliga aktörer. Även SBAB, deras sänkning gäller inte förrän imorgon. (dagen efter)

Är det nåon som vet vad shb hade för ränta den 1/12. Vårat 3 månaders lån hade förfallodag då....miss på några dagar....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.