21 781 läst ·
138 svar
22k läst
138 svar
Handelsbankens / Stadshypoteks TJUV och RACKARSPEL ang boräntor!
Nu är det spännande för snart kommer folkets förväntningar på vart inflationen är på väg. Vi får se vart det hamnar. Om förväntningarna gått upp borde det komma räntehöjning i juli. Jag tror personligen att det blir så. Det som kan motverka en höjning är om förväntningarna sjunkit markant.
Vad tror ni andra? Vart är vi på väg?
Vad tror ni andra? Vart är vi på väg?
Förväntningsmätningarna är väl något av det sämsta som finns? Den senaste tiden har alla "experter" varit ute och berättat att nu går inflationen upp och räntorna går upp. Tror jag det att folk börjar förvänta sig inflation då, och ta höjd för det! Inflation i sig är inte så farligt för gemene man, om man inte är hårt belånad med små marginaler i ekonomin.
Jag tror att Riksbanken låter räntan ligga kvar där den ligger på sitt nästa sammanträde. Det finns ingen anledning att skruva upp räntan en kvarts procentenhet till just nu, och det har troligen ingen betydelse för inflationen i år. ECB höjer inte räntan, och i USA är räntan väldigt lågt satt för att ge bankerna lite andrum.
Men går inte inflationen ned, så kommer hösten att innebära höjda räntor också från Riksbanken.
Jag tror att Riksbanken låter räntan ligga kvar där den ligger på sitt nästa sammanträde. Det finns ingen anledning att skruva upp räntan en kvarts procentenhet till just nu, och det har troligen ingen betydelse för inflationen i år. ECB höjer inte räntan, och i USA är räntan väldigt lågt satt för att ge bankerna lite andrum.
Men går inte inflationen ned, så kommer hösten att innebära höjda räntor också från Riksbanken.
Inflationsförväntningarna var marginellt högre och är nog närmast lugnande för riksbanken. Är nog 50% chans att de höjer räntan i juli.
Vad håller Swedbank på nu då? De sänkte vissa av sina räntor idag efter 5 höjningar senaste veckan. Mycket märkligt!!! Verkar vara mycket nervöst nu! Märkligt agerande hur som helst! Undra om de rörliga räntorna sänks också?!
Vad håller Swedbank på nu då? De sänkte vissa av sina räntor idag efter 5 höjningar senaste veckan. Mycket märkligt!!! Verkar vara mycket nervöst nu! Märkligt agerande hur som helst! Undra om de rörliga räntorna sänks också?!
Privatpersoner tas inte med i mätningen som tur är. Inflationsförväntningar på 2,9% om två år låter ju bättre än väntat! Det faller ju inom Riksbankens mål, att inflationen ska vara mellan 1 och 3% på två års sikt.
/Pontus
/Pontus
Jaha nu när man har tagit sitt STORA lån så undrar jag vart man ska hålla koll på räntorna? Är det under "bevakningar" på sidan http://www.comboloan.se/ som är att föredra?
Ändras räntorna månadsvis eller hur fungerar det? Har aldrig lånat pengar förut så vi har lite noll koll. Banken sa bara till oss att en viss summa för räntorna (börjar inte amortera förrens vid årsskiftet) dras varannan månad. Men jag kan tänka mig att vissa månader blir det mer och vissa mindre. Banken berättade aldrig något om det.
Ändras räntorna månadsvis eller hur fungerar det? Har aldrig lånat pengar förut så vi har lite noll koll. Banken sa bara till oss att en viss summa för räntorna (börjar inte amortera förrens vid årsskiftet) dras varannan månad. Men jag kan tänka mig att vissa månader blir det mer och vissa mindre. Banken berättade aldrig något om det.
Det enklaste sättet att hålla koll på dina egna räntor är via din internetbank om du har sådan. Där brukar lånet komma upp med aktuella räntor och månadsbetalningar. Comboloan kan vara bra att följa i samband med att man ska omförhandla eller binda lånen. Annars kan man hålla koll på marknadsräntorna genom ekonomisajter som tex di.se , dn.se/ekonomi, mfl. Annars hittar man räntor även på text tv. Reporäntan hittar man via riksbankens sida.
Den rörliga räntan kan ändras ofta därav namnet. Det normala är dock att den följer riksbankens reporänta och höjs eller sänks efter den. Senaste halvåret har bankerna höjt ett par gånger utöver repohöjningarna pga kreditoron och att pengarna blivit dyrare för banken.
Om ni har tremånadersränta bestäms räntesatsen var tredje månad.
Den bundna delen av lånet förhandlas om när tiden för lånet går ut. Fram tills det datumet har ni avtalad räntesats.
Det normala är att man betalar banken en gång per månad för sina räntor och amorteringar men det kan variera beroende på hur man bestämt med banken. Man kan tex amortera en gång varje kvartal om man vill.
Den rörliga räntan kan ändras ofta därav namnet. Det normala är dock att den följer riksbankens reporänta och höjs eller sänks efter den. Senaste halvåret har bankerna höjt ett par gånger utöver repohöjningarna pga kreditoron och att pengarna blivit dyrare för banken.
Den bundna delen av lånet förhandlas om när tiden för lånet går ut. Fram tills det datumet har ni avtalad räntesats.
Det normala är att man betalar banken en gång per månad för sina räntor och amorteringar men det kan variera beroende på hur man bestämt med banken. Man kan tex amortera en gång varje kvartal om man vill.
Så här beskriver min släkting som jobbar på ett stort låneinstitut hur det funkar hos dom:
"Vi går ut med att våran 3 mån är en rörlig ränta så vi kan aldrig ta ut en ränteskillnadsersättning för den. Vet inte med andra banker hur dom lanserar den men det kostar aldrig något att lösa bort en sådan ränta."
"Vi går ut med att våran 3 mån är en rörlig ränta så vi kan aldrig ta ut en ränteskillnadsersättning för den. Vet inte med andra banker hur dom lanserar den men det kostar aldrig något att lösa bort en sådan ränta."
Förstår inte problemet, vad sägs om JAK exempelvis, eller spara lite stålar....
//Goerana
//Goerana
db21 skrev:Nu är det andra gången på ett halvår som Handelsbanken/Stadshypotek går i täten för höjningar av den rörliga boräntan. Andra banker lär väl vara snabba på att hänga med som dem brukar.
Fick min ränta höjd med 20punkter eller 0.2% till nästa betalning i juli. Var in på mitt kontor idag och de sa att det är dyrt att låna pengar för dem internt just nu.
Vad jag ser idag så ligger STIBOR T/N runt 4.4 % vilket den gjort senaste veckorna. Vet någon vad som mer styr bankens inlåning? På vilket sätt blir det dyrare? Är det sant eller skitsnack ?
Är den någon mer som råkat ut för denna senaste höjningen eller är jag ensam?
Börjar tröttna på Handelsbanken!!!![]()
Om jag förstår det rätt så visar inte Swedbank hur räntan ligger dagligen? Utan när pengarna ska dras så dyker räntan upp. Då kan man ju inte följa utvecklingen. Man vill ju vara "beredd".db21 skrev:Det enklaste sättet att hålla koll på dina egna räntor är via din internetbank om du har sådan. Där brukar lånet komma upp med aktuella räntor och månadsbetalningar. Comboloan kan vara bra att följa i samband med att man ska omförhandla eller binda lånen. Annars kan man hålla koll på marknadsräntorna genom ekonomisajter som tex di.se , dn.se/ekonomi, mfl. Annars hittar man räntor även på text tv. Reporäntan hittar man via riksbankens sida.
Du har möjligtvis inga länkar att dela med dig om vart jag exakt kan kolla swedbanks räntor. Syftar då på di mfl. Jag är verkligen vilse i denna djungeln.
Tremånadsränta, hrm... hur vet jag vad jag har?
Skulle göra en bevakning, ser att det finns 2 alternativ att välja mellan. Swedbank Bolån och Swedbank BolånDirekt. Hur vet man vilket man har?
Redigerat:
Nu höjer riksbanken repon 0.25% igen. Ska bli spännande om de rörliga räntorna omgående höjs med lika mycket eller om de höjer lite mindre för att kompensera tidigare höjningar.
Har ännu inte sett hur de kommer göra med mitt lån på Handelsbanken.
Hur ser det ut för övriga läsare? Har ni fått en höjning med 0.25% ?
Har ännu inte sett hur de kommer göra med mitt lån på Handelsbanken.
Hur ser det ut för övriga läsare? Har ni fått en höjning med 0.25% ?
Nu har det hänt igen! Handelsbankerna och de andra bankerna höjer sina rörliga räntor när läget är turbulent.
Sedan juli när tråden senast var aktiv har Reporäntan höjts 0.25% . Handelsbanken har utöver det höjt sin rörliga ränta med 0.25%.
Är det fler som råkat ut för detta? Undra om dessa höjningar blir permanenta eller om de sänker räntan mer än reposänkningarna som förhoppningsvis kommer framöver.
Sedan jag tecknade mitt lån helt rörligt på 4.3% har Handelsbanken höjt räntan 0.55% utöver de tre reporäntehöjningarna som varit under senaste knappa året.
Man blir smått irriterad att bankerna gör på detta viset. De är snabba att höja men frågan är om de kommer sänka lika duktigt?!
Fler som har synpunkter i ämnet? Vad ska man säga till sin bankman? Värt att diskutera / klaga?
Sedan juli när tråden senast var aktiv har Reporäntan höjts 0.25% . Handelsbanken har utöver det höjt sin rörliga ränta med 0.25%.
Är det fler som råkat ut för detta? Undra om dessa höjningar blir permanenta eller om de sänker räntan mer än reposänkningarna som förhoppningsvis kommer framöver.
Sedan jag tecknade mitt lån helt rörligt på 4.3% har Handelsbanken höjt räntan 0.55% utöver de tre reporäntehöjningarna som varit under senaste knappa året.
Man blir smått irriterad att bankerna gör på detta viset. De är snabba att höja men frågan är om de kommer sänka lika duktigt?!
Fler som har synpunkter i ämnet? Vad ska man säga till sin bankman? Värt att diskutera / klaga?