21 781 läst ·
138 svar
22k läst
138 svar
Handelsbankens / Stadshypoteks TJUV och RACKARSPEL ang boräntor!
Tack för länkarna!!! Mycket bra sidor som förklarar och jämfördet mesta som gäller räntor och inflation mm ! Ska läsa på och surfa in på dessa sidor mej jämna mellanrum för att hålla koll på vad som händer.
Spännande vecka som precis startat!
Spännande vecka som precis startat!
Javisst, ursäkta otydligheten! Det går ju såklart att lösa lånet när som helst, vilket även gäller lån bundna på längre tid. Men med alla bundna lån riskerar man att få betala ränteskillnadsersättning om man löser lånet i förtid, vilket alltså också bör gälla 3 mån-lån, men i praktiken fungerar lån med denna korta bindningstid precis som rörligt i alla avseenden, hos de flesta banker.pappskallen skrev:
/Pontus
Läste en ovanligt bra artikel på www.di.se. Det är Jonas Bernhardsson, analytiker på Redeye som skrivit.
Länk
http://di.se/Avdelningar/Artikel.as...6\16\288966&SectionId=BorsMarknad&menusection
Han spår att räntorna kan komma att höjas och stanna höga på på lång sikt. Mycket intressant och spännande läsning som tar upp det komplexa läget i världen men samtidigt är det skrämmande om det faller in.
Länk
http://di.se/Avdelningar/Artikel.as...6\16\288966&SectionId=BorsMarknad&menusection
Han spår att räntorna kan komma att höjas och stanna höga på på lång sikt. Mycket intressant och spännande läsning som tar upp det komplexa läget i världen men samtidigt är det skrämmande om det faller in.
db: Jag läste samma artiklel i morse och tänkte att den skall jag länka in en annan diskussion (den om nationalekonomi). Jag är av ungefär samma uppfattning som Bernhardsson. Den asiatiska inflationen kommer skölja över oss och andra västländer, och sedan kommer även affärerna sins emellan att influeras. Och då har vi snart lönekrav på höga nivåer att ta ställning till.
Jag tycker inte att vi skall skrämmas av detta, utan ta höjd för det.
Jag tycker inte att vi skall skrämmas av detta, utan ta höjd för det.
Vi lever i spännande tider!
Just nu känns det som att det står och väger. Men jag tycker många är onödigt pessimistiska. Jag menar, exporten går på högvarv, arbetslösheten är låg, reallöneökningarna har varit goda senaste åren, räntan är historiskt sett fortfarande låg, vi har i stort sett klarat oss helskinnande igenom finanskrisen i USA, vi har stora budgetöverskott. Vad klagar vi på??
/Pontus
Just nu känns det som att det står och väger. Men jag tycker många är onödigt pessimistiska. Jag menar, exporten går på högvarv, arbetslösheten är låg, reallöneökningarna har varit goda senaste åren, räntan är historiskt sett fortfarande låg, vi har i stort sett klarat oss helskinnande igenom finanskrisen i USA, vi har stora budgetöverskott. Vad klagar vi på??
/Pontus
Du behöver inte betala ränteskillnad på ett tremånaderslån om du vill lösa det då det inte är bundet överhuvudtaget.Pongu skrev:Javisst, ursäkta otydligheten! Det går ju såklart att lösa lånet när som helst, vilket även gäller lån bundna på längre tid. Men med alla bundna lån riskerar man att få betala ränteskillnadsersättning om man löser lånet i förtid, vilket alltså också bör gälla 3 mån-lån, men i praktiken fungerar lån med denna korta bindningstid precis som rörligt i alla avseenden, hos de flesta banker.
/Pontus
det är själva räntan som är fixerad i tre månader.
Måndagen började med nya höjningar från Swedbank och Nordea. Undra om den här veckan kommer bli lika orolig på räntefronten som förra?!
Det man kan trösta sig med är att det verkar vara mycket snabba kast. När dystra siffror börjar komma in framöver kan det börja vända lika snabbt. Tittar man historiskt har det varit snabba kast tidigareMen det är nog bäst att vänja sig vid högre kostnader och mindre pengar kvar i plånboken när allt är betalt.
Hur har det gått Linisen? Blev det några bra bud på räntor till er?
Det man kan trösta sig med är att det verkar vara mycket snabba kast. När dystra siffror börjar komma in framöver kan det börja vända lika snabbt. Tittar man historiskt har det varit snabba kast tidigareMen det är nog bäst att vänja sig vid högre kostnader och mindre pengar kvar i plånboken när allt är betalt.
Hur har det gått Linisen? Blev det några bra bud på räntor till er?
pappskallen skrev:
Faktum är att jag inte känner till någon bank som tar ut ränteskillnad på 3 mån. Rent tekniskt skulle de dock kunna göra det. Fast som Ordain skriver i den här tråden:Pongu skrev:
"Det man ofta glömmer är att det bara kostar att förtidsinlösa bundna lån ifall räntan på återstående tid av lånet, beräknat enligt en viss formel, är lägre än den ränta man har. Är räntan högre blir det ingen kostnad.
På 3-månaders-räntor sker det väldigt sällan att formeln ger någon ränteskillnadsersättning, eftersom man oftast har så bra rabatt på lånen att det även vid ett räntefall inte blir tal om någon ränteskillnadsersättning, även om man har en månad kvar på lånet, och om det blir ersättning bilir den högst marginell om det inte är frågan om väldigt extrema fall.
Jag skulle säga att det i princip går att betrakta ett lån bundet på 3 månader som rörligt, eftersom man har rätt till förtidsinlösen och det nästan aldrig blir frågan om en kostnad för det."
/Pontus
Såg en märklig sak när jag var på banken senast.
Handelsbankens tremånaders ränta är i nuläget 5.68% medans den helt rörliga är 6.2% på pappret oprutat. Jag har helt rörlig ränta dock med 1.35% rabatt.
Är det någon som vet varför den rörliga räntan är så mycket högre på pappret? Samtidigt var det lättare att förhandla ner den helt rörliga räntan till en lägre nivå än tremånaders.
Kan man se vad Handelsbanken har för rörlig ränta på nätet någonstans?
Har sett att flera andra banker inte heller skriver ut vad de har för rörlig ränta.
Tycker det är märkligt att de rörliga räntorna inte visas på samma sätt som tremånadersräntorna. Undra vad orsaken är till detta hemlighetsmakeri. Undra om det beror på att bankerna kan och vill smyghöja lite hur som helst utan att många lägger märke till det?
Någon som har koll på dessa grublerier?
Handelsbankens tremånaders ränta är i nuläget 5.68% medans den helt rörliga är 6.2% på pappret oprutat. Jag har helt rörlig ränta dock med 1.35% rabatt.
Är det någon som vet varför den rörliga räntan är så mycket högre på pappret? Samtidigt var det lättare att förhandla ner den helt rörliga räntan till en lägre nivå än tremånaders.
Kan man se vad Handelsbanken har för rörlig ränta på nätet någonstans?
Har sett att flera andra banker inte heller skriver ut vad de har för rörlig ränta.
Tycker det är märkligt att de rörliga räntorna inte visas på samma sätt som tremånadersräntorna. Undra vad orsaken är till detta hemlighetsmakeri. Undra om det beror på att bankerna kan och vill smyghöja lite hur som helst utan att många lägger märke till det?
Någon som har koll på dessa grublerier?
Banken har väl större marginaler på helt rörligt ur eget lager. Men har de begränsat med kapital är de inte så sugna på att använda detta till bolånekunderna. Alltså väljer de kanske hellre 3 mån, där de kan "agera mellanhand" och inte låna ut "egna" pengar, utan sälja din kredit vidare och tjäna pengar på mellanskillnaden. Rätta mig om jag har fel.
/Pontus
/Pontus
Sådär, banken avklarad... men man blir ju lite orolig när man läste denna artikeln: http://www.e24.se/pengar24/bostad/artikel_532525.e24
Vi band 1/4 av lånet och fick 6,04% ränta.
Resten tog vi rörligt med en ränta på 5,35% ränta.
Topplåns räntan låg på 5,75%
Förhandligen gick inte alls bra, lyckade inte förhandla bort avgifter för efterlevnadsskydd eller avgifter på kontokort etc.
Vi band 1/4 av lånet och fick 6,04% ränta.
Resten tog vi rörligt med en ränta på 5,35% ränta.
Topplåns räntan låg på 5,75%
Förhandligen gick inte alls bra, lyckade inte förhandla bort avgifter för efterlevnadsskydd eller avgifter på kontokort etc.
Det var smart att inte binda allt för mycket tror jag. När ränteläget lugnat sig kommer räntorna förhoppningsvis sjunka lite och då kan man ju binda om man vill. Lite taskigt med förhandlingsläge när ränteoron är på sin topp förstår jag. Grattis till huset i alla fall!
Vilken bank blev det till slut?
Vilken bank blev det till slut?
Swedbank. Vi band dessutom bara under 1 års tid.
Undrar nu vart, om det finns någon sida på nätet, man kan hålla koll på hur räntorna ligger? Om jag förstår det rätt så ändras räntorna varje dag.
Undrar nu vart, om det finns någon sida på nätet, man kan hålla koll på hur räntorna ligger? Om jag förstår det rätt så ändras räntorna varje dag.
Jag tror också att det var rätt. Ni hade kanske inte världens bästa förhandlingsläge just nu. Med så stor del rörligt och resten bundet på kort tid kan ni förhandla om när ni känner för det!
Det finns många sidor, men jag tycker Comboloan.se är bra!
/Pontus
Det finns många sidor, men jag tycker Comboloan.se är bra!
/Pontus