N
P Petrasss skrev:
[länk]

Vet inte om ni läser allt? Eller har ni helt tättslutande lock på era klosetter?
Minskar risken skrev jag inte eliminerar helt.
Frågan är väl hur pass orolig för precis allt man behöver vara. T.ex. är överdrivet tvättande och sanerande inte av godo det heller.
Tror faktiskt att oroa sig i onödan är en större risk än den att de facto bli smittad av något.

• Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Vad jag fått till mig genom fler förvaltare så bör handdukstork ovan wc undvikas, men har man ont om plats, så har man kanske inget val.
Som flera skriver, så är det väsentligt viktigare med god ventilation och rätt typ av tork som torkar så stor del som möjligt av handduken samtidigt.
Hemma hänger jag handduken öppet över duschstången för torkning, för på handdukstorken måste jag vika den och då känns det som att jag stänger in fukten med unken lukt som följd.
Tror att det bästa är en liten nätt torkställning som man fäller upp på golvet och sedan vädrar ett par timmar.

• Gilla
Byggahus48 och 1 till
  • Laddar…
P Petrasss skrev:
Om man inte absolut måste välja den sämsta platsen att installera en handdukstork på så kan man ju välja en plats som är längre från toalettstolen...man kan ju försöka göra så gott man kan iaf för att det ska bli bra.
Absolut. Oftast överlägset att torka handdukar utanför badrummet. Särskilt på vintern då inomhusluften överallt utom i badrummet är alldeles för torr för att man ska må bra.

• Gilla
Petrasss och 1 till
  • Laddar…
P Petrasss skrev:
Om man inte absolut måste välja den sämsta platsen att installera en handdukstork på så kan man ju välja en plats som är längre från toalettstolen...man kan ju försöka göra så gott man kan iaf för att det ska bli bra.
Visst man får väl hänga den i duschen istället om det är enda alternativet. Det blir jättebra!

Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Vad jag fått till mig genom fler förvaltare så bör handdukstork ovan wc undvikas, men har man ont om plats, så har man kanske inget val.
Som flera skriver, så är det väsentligt viktigare med god ventilation och rätt typ av tork som torkar så stor del som möjligt av handduken samtidigt.
Hemma hänger jag handduken öppet över duschstången för torkning, för på handdukstorken måste jag vika den och då känns det som att jag stänger in fukten med unken lukt som följd.
Tror att det bästa är en liten nätt torkställning som man fäller upp på golvet och sedan vädrar ett par timmar.
Det finns flera andra placeringsval i detta fall. Och hittills har ingen kommit med ett argument för att det är bästa platsen för en handdukstork över toaletten när det finns andra alternativa platser . Det som anges är att om det inte finns någon annan plats för den som är bättre.

Sen är det många aggressiva och anklagande argument om bakterierädsla osv men de har ingen betydelse.

• Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
P Petrasss skrev:
Det finns flera andra placeringsval i detta fall. Och hittills har ingen kommit med ett argument för att det är bästa platsen för en handdukstork över toaletten när det finns andra alternativa platser . Det som anges är att om det inte finns någon annan plats för den som är bättre.

Sen är det många aggressiva och anklagande argument om bakterierädsla osv men de har ingen betydelse.
Och alternativ plats som du hänvisar till uppfyller krav på elinstallation?
Det var orsaken till placering enligt tidigare bild.
Men du ger väldigt lite fakta och undviker frågor t ex. vad det är för bostadstyp?

A AndersS skrev:
Och alternativ plats som du hänvisar till uppfyller krav på elinstallation?
Det var orsaken till placering enligt tidigare bild.
Men du ger väldigt lite fakta och undviker frågor t ex. vad det är för bostadstyp?
Ja det uppfyller elinstallationskrav på andra platser också. Kanske ännu mer lämpliga då de är längre ifrån vatten

Sätt den där då!
Det finns ingen fördel med att ha den där du inte vill ha den.

Antingen kan du bestämma själv, eller så bor du inte så och då finns det någon annan som gör som den/de vill. Vad har du för mandat att bestämma, finns det alternativet att du får välja var den ska sitta?

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
P Petrasss skrev:
Ja det uppfyller elinstallationskrav på andra platser också. Kanske ännu mer lämpliga då de är längre ifrån vatten
Men vad är det för bostad, då du skriver "de vill" så det är alltså en lägenhet/bostadsrätt där du inte själv ensamt kan bestämma.
Du har undvikit frågan flera gånger!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
P Petrasss skrev:
[länk]

Vet inte hur noga ni läser texten? Eller om ni kanske har helt tättslutande lock på toastolen och därför inte förstår?
🔸TS verkar ju redan ha alla svaren, så varför vänder hen sig till forumet här?
🔸Om TS är så rädd för allt som kan virvla upp från en toalett med inte hermetisk tillslutet lock återstår bara en fråga…..
🔸Har TS någon uppfattning om hur mycket ”avföringsbakterier” som virvlar omkring varje gång en människa, stor som liten, fiser-pruttar?
🔸Det som luktar är inte bara luft. Det är mikroskopiska avföringsrester. Min bror som är kemist på doktorsnivå och forskare (inte läkare, doktorerat) berättade detta för mig för längesedan. Sedan dess har min inställning ändrats helt till fisar. Och tänk hur omgivna ni är av avföringspartiklar hemma, på väg till jobbet, när ni står bakom någon i rulltrappan, sittandes i tunnelbanan och har din näsa i rumphöjd mot de som står upp , din partner när ni sover osv.
🔸Enligt Vårdguiden 1177, FISER VARJE PERSON OMKRING 20 GÅNGER PER DYGN…. Så fundera själv på din ställda fråga.
🔸Nog med ”skitsnack” nu. Ut i solen och njut 😎 snart är hösten här….

• Haha
  • Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
P Petrasss skrev:

Det blev nästan standard ett tag, eftersom "över wc" var den enda platsen som var ledig i små badrum. Jag tänker att wc är i vägen om man vill hänga fritt nedåt med långa badlakan. Har börjat fundera på långa, stående handdukstorkar av denna anledning. Ser ingen större vits med de som är formade som stegar. Tror det mest handlar om att värma redan torra handdukar för en skönare känsla efter bad/dusch. Torkar gör handdukar bäst hängande i det fria och inte mot någon vägg. :-)

• Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
🔸TS verkar ju redan ha alla svaren, så varför vänder hen sig till forumet här?
🔸Om TS är så rädd för allt som kan virvla upp från en toalett med inte hermetisk tillslutet lock återstår bara en fråga…..
🔸Har TS någon uppfattning om hur mycket ”avföringsbakterier” som virvlar omkring varje gång en människa, stor som liten, fiser-pruttar?
🔸Det som luktar är inte bara luft. Det är mikroskopiska avföringsrester. Min bror som är kemist på doktorsnivå och forskare (inte läkare, doktorerat) berättade detta för mig för längesedan. Sedan dess har min inställning ändrats helt till fisar. Och tänk hur omgivna ni är av avföringspartiklar hemma, på väg till jobbet, när ni står bakom någon i rulltrappan, sittandes i tunnelbanan och har din näsa i rumphöjd mot de som står upp , din partner när ni sover osv.
🔸Enligt Vårdguiden 1177, FISER VARJE PERSON OMKRING 20 GÅNGER PER DYGN…. Så fundera själv på din ställda fråga.
🔸Nog med ”skitsnack” nu. Ut i solen och njut 😎 snart är hösten här….
Det verkar svårt för de flesta att förstå men undersökte om det fanns någon fördel med att ha handdukstorken placerad över toastol mer än om det råder akut platsbrist för annan placering. Men det finns det inte.

Många triggas istället av själva fakta att det virvlar runt bakterier och virus.

Eller blir aggressiva för att de inte får minsta detaljerad fakta om hela mitt liv.

Det handlade bara om placering av handdukstork över toalett. Inget annat. 👍vs👎

• Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
B
Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Det blev nästan standard ett tag, eftersom "över wc" var den enda platsen som var ledig i små badrum. Jag tänker att wc är i vägen om man vill hänga fritt nedåt med långa badlakan. Har börjat fundera på långa, stående handdukstorkar av denna anledning. Ser ingen större vits med de som är formade som stegar. Tror det mest handlar om att värma redan torra handdukar för en skönare känsla efter bad/dusch. Torkar gör handdukar bäst hängande i det fria och inte mot någon vägg. :)
🔸Själv är jag så gammal så jag är uppväxt med torkställningar över badkaret. Du vet sådana man kunde höja och sänka. Undrar om något liknande finns för duschutrymmen? Men det bygger på att det finns annan värmekälla; element eller golvvärme.
🔸Antar att handdukstorkarna i form av stegar är populära för de ersätter elementet badrummet tidigare hade. Just över toastolen är väl inte optimalt, men skulle man kunna det monterat inne i duschdelen? Tillåtet? Praktiskt? Kan inte reglerna för tillåtna placeringar. Kan du? Kanske fungerar i litet hushåll med en person.

P Petrasss skrev:
Det verkar svårt för de flesta att förstå men undersökte om det fanns någon fördel med att ha handdukstorken placerad över toastol mer än om det råder akut platsbrist för annan placering. Men det finns det inte.

Många triggas istället av själva fakta att det virvlar runt bakterier och virus.

Eller blir aggressiva för att de inte får minsta detaljerad fakta om hela mitt liv.

OK, svaret på den enda frågan är som sagt NEJ!

,men då är det lite vilseledande att halva rubriken handlar om hygien och mikrober.

Det som behövs för att kunna få andra svar om fördelar som du söker (men inte vill ska finnas) är väl information om två saker. Hur ser det ut, ritning, foto, är det redan utfört, eller ska det ske i framtiden. Samt vilka det är som säger att den måste placeras över en toalett, är det familjen, hantverkarna, fastighetsägaren, BRF eller några andra röster?

B
P Petrasss skrev:

🔸Ett tips från mitt föräldrahem, var att de monterade en ribbstol på en vägg utanför badrummet med endast ett väldigt litet väggelement. Det blev dubbelglädje för oss barn, som kunde använda den till lite gympa, de vuxna för att sträcka ut trötta ryggar och handdukarna blev snabbt torra av rumsvärmen. Övrig tid användes den gammaldags höj- och sänkbara torkhissen man hade i de flesta gamla bostäderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.