18 220 läst ·
159 svar
18k läst
159 svar
Handdukstork över vägghängd toalett- hygien, bakterier och virus.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
jo men min poäng är att detta med spolningen har fått så stort fokus. Folk tror att det är jättemycket bakterier som kommer från spolningen. Det är ju inte sant...........Var och varannan människa tror ju på detta nu.P Petrasss skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
jo fast vad skulle mätningarna säga om man jämförde med locket uppe eller stängt? Med samma typ av städning. Jag tror inte skillnaderna är så särskilt stora........S steffo_b skrev:Det är klart att det kan spridas bakterier från toaletten när man spolar.
Men locket gör en väldigt stor skillnad.
Och man ska faktiskt inte överdriva hur farlig toaletten är.
Vi gjorde odlingsprover från ett stort antal ställen på en mikrobiologilabb på skolan däribland toalettsitsen och handtaget på toalettdörren.
Faktum är att de två ställena var de renaste ställena som vi provtog på.
Det var i stort sett inget där som kunde växa. Detta eftersom dom torkas av och städas såpass frekvent.
Det värsta stället i hela byggnaden var kring utloppet för kaffe på kaffemaskinen.
Där var det så mycket att det inte gick att räkna bakteriekolonierna.
Så under förutsättning att man håller efter och städar toaletten regelbundet och stänger locket när man spolar så är det inget större problem rent mikrobiologiskt.
Fast det är ju sant. Vetenskapliga studier som visar. Fanns många som inte trodde jorden va rund heller när vetenskapen visade detS Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
P Petrasss skrev:
Har Du ventilerat problemet med Dina grannarP Petrasss skrev:Skulle vilja ha en plats för en liten toppmatad tvättmaskin också. Men kan skapa en ny tråd om hur man bäst skulle kunna få plats med allt istället. Denna tråd handlade bara om hur dumt det är med handdukstork över toalett när plats finns för annan placering. Och om att det endast är nackdelar med tappade handdukar i toa, bakterier nära dasset och att ha våta handdukar i nacken när man sitter där. Osv osv... försökt komma på nån fördel...men det finns inte.
Den personliga erfarenheten jag har är som sagt till att ta svabbprover på ytorna. Och om svabbprover på sittringen på toaletten resulterar i att det nästan inte finns något alls så är det sannolikt så att mängden bakterier som kommer upp när man spolar är relativt liten oavsett om locket sedan är uppe eller nere.S Stefan1972 skrev:
Sittringen är ju under locket så den borde rimligen förorenas även om locket är stängt när man spolar vilket vi på våran labb inte kunde påvisa.
Skillnaden kan ju vara stor i procent även om den absoluta mängden som kommer upp i luften är liten. Nästan inget alls jämfört med väldigt lite kan ju fortfarande vara ganska många procent.
Men jag tror, baserat på våra resultat som förvisso var gjorda av kemistudenter för rätt många år sedan, att mängden bakterier som kommer upp är så liten att det i praktiken saknar riktig betydelse.
Sen är det såklart skillnad på om det är en hård korv eller om man varit lös i magen och för att vara på den säkra sidan kan man ju stänga locket.
Men jag tror inte att det är någon faktor att faktiskt oroa sig över om man har en normalt städad och rengjord toalett.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Hur sjukt det än låter så kan man även donera bajs som används till att göra svårt sjuka patienter friska.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Faeces-lavemang är en beprövad och ofta effektiv behandling för personer som av olika skäl fått sin normalflora (dvs bakteriebalans i tarmen)utslagen… Finns stränga krav på de som donerar 🫣S Stefan1972 skrev:
Vi hittar ibland ”fekalflora” i sårodlingar, men vi tolkar det inte som infektion från toalettspolning som flyger runt utan snarare som att folk är dåliga på att tvätta händer eller pillar sig i rumpan…
Det är väl så att bakterier på en torr hård icke sugande yta inte trivs riktigt lika bra som på en mjuk fuktig lite varm sugande yta heller...S steffo_b skrev:Den personliga erfarenheten jag har är som sagt till att ta svabbprover på ytorna. Och om svabbprover på sittringen på toaletten resulterar i att det nästan inte finns något alls så är det sannolikt så att mängden bakterier som kommer upp när man spolar är relativt liten oavsett om locket sedan är uppe eller nere.
Sittringen är ju under locket så den borde rimligen förorenas även om locket är stängt när man spolar vilket vi på våran labb inte kunde påvisa.
Skillnaden kan ju vara stor i procent även om den absoluta mängden som kommer upp i luften är liten. Nästan inget alls jämfört med väldigt lite kan ju fortfarande vara ganska många procent.
Men jag tror, baserat på våra resultat som förvisso var gjorda av kemistudenter för rätt många år sedan, att mängden bakterier som kommer upp är så liten att det i praktiken saknar riktig betydelse.
Sen är det såklart skillnad på om det är en hård korv eller om man varit lös i magen och för att vara på den säkra sidan kan man ju stänga locket.
Men jag tror inte att det är någon faktor att faktiskt oroa sig över om man har en normalt städad och rengjord toalett.
Som i exemplet med disktrasan
Jag har nog själv en bakterieflora utöver det vanliga då jag jobbar med små barn. Men för den saken skull så vill jag inte torka mig varken i ansiktet eller nån annanstans med handdukar som antingen badat i dass eller fått stritt på sig därifrån.Satsuki skrev:
Faeces-lavemang är en beprövad och ofta effektiv behandling för personer som av olika skäl fått sin normalflora (dvs bakteriebalans i tarmen)utslagen… Finns stränga krav på de som donerar 🫣
Vi hittar ibland ”fekalflora” i sårodlingar, men vi tolkar det inte som infektion från toalettspolning som flyger runt utan snarare som att folk är dåliga på att tvätta händer eller pillar sig i rumpan…
Jag vill att det ska kännas fräscht och säkert hemma iaf
Alfredo skrev:
1. Barker, J., & Jones, M. V. (2005) – The potential spread of infection caused by aerosol contamination of surfaces after flushing a domestic toilet. Journal of Applied Microbiology, 99(2), 339–347.
https://doi.org/10.1111/j.1365-2672.2005.02610.x
2. Johnson, D. L., Mead, K. R., Lynch, R. A., & Hirst, D. V. (2013) – Lifting the lid on toilet plume aerosol: A literature review with suggestions for future research. American Journal of Infection Control, 41(3), 254–258.
https://doi.org/10.1016/j.ajic.2012.04.330
3. Verani, M., Bigazzi, R., & Carducci, A. (2014) – Viral contamination of aerosol and surfaces through toilet use in health care and other settings. American Journal of Infection Control, 42(7), 758–762.
https://doi.org/10.1016/j.ajic.2014.03.026
4. Knowlton, S. D., Boles, C. L., Perencevich, E. N., Diekema, D. J., Nonnenmann, M. W., & CDC (2018) – Bioaerosol concentrations generated from toilet flushing in a hospital-based patient care setting. Antimicrobial Resistance & Infection Control, 7, 16.
https://doi.org/10.1186/s13756-018-0315-1
5. McKinney, K. R., Gong, Y. Y., & Lewis, T. G. (2022) – Aerosol and droplet generation from toilet flushing. Scientific Reports, 12, 11630.
https://doi.org/10.1038/s41598-022-15506-1
6. Best, E. L., Sandoe, J. A., & Wilcox, M. H. (2012) – Potential for aerosolization of Clostridium difficile after flushing toilets: the role of toilet lids in reducing environmental contamination risk. Journal of Hospital Infection, 80(1), 1–5.
https://doi.org/10.1016/j.jhin.2011.08.010
7. Zhang, N., Chen, X., Jia, W., Jin, T., Xiao, S., & Chen, W. (2021) – Experimental investigation of bioaerosol emissions from different types of toilets. Water Research, 193, 116862.
https://doi.org/10.1016/j.watres.2021.116862
8. DivA-portal – Bakteriespridning i offentliga toaletter: En studie av kontamination på ytor. (Svensk studie)
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:444494/FULLTEXT01.pdf
9. APIC (2024) – Disinfection most effective in preventing viral contamination of restroom surfaces. American Journal of Infection Control.
https://apic.org/news/new-analysis-...vent-viral-contamination-of-restroom-surfaces
10. Wikipedia – Toilet plume (sammanfattar flera av ovanstående studier och deras resultat).
https://en.wikipedia.org/wiki/Toilet_plume
KällaYtor med mest kontaminationMikroorganismer som påträffadesKommentarP Petrasss skrev:
Barker & Jones (2005)Toalettstolens kant och sits, spolknapp, golv inom 1 m, vägg nära toalettE. coli, Salmonella enteritidis, coliforma bakterierHögst koncentration på spolknapp och golv nära toaletten.
Johnson et al. (2013) (översiktsartikel)Toalettstolens kant, golv, spolknapp, närliggande väggarFlera patogener inkl. E. coli, Clostridium difficileAerosoler kan hålla sig svävande i luften upp till flera minuter och sedan sedimentera på ytor.
Verani et al. (2014)Golv, väggar, spolknapp, toalettlockets ovansidaVirus (bl.a. adenovirus och norovirus)Kontamination mättes även på avlägsna ytor (upp till 1,5 m bort).
Knowlton et al. (2018)Golv inom 0,9 m från toaletten, spolknapp, sidoskydd vid vårdtoaletterBakterier från fekala prov, bl.a. Enterococcus faecalisHögre nivåer vid spolning utan lock.
McKinney et al. (2022)Toalettkant, golv, närliggande väggar, handfat inom 1,2 mAerosoler med E. coli som modellorganismPartiklar spreds i hela rummet på sekunder.
Best et al. (2012)Toalettkant, sitsens ovansida, golv nära toalett, väggar inom 0,5 mClostridium difficile sporerLock minskade spridningen något, men sporer hittades fortfarande på golv och närliggande ytor.
Zhang et al. (2021)Golv, väggar, spolknapp, toalettens utsidaBakterier och viruspartiklarToalettyp (t.ex. tryckspolning) påverkade spridningsmängden kraftigt.
Svensk studie – DivA-portalSpolknapp, golv, toalettkant, dörrhandtagColiforma bakterier och E. coliDörrhandtag visade kontamination även i offentliga toaletter utan synlig smuts.
APIC (2024)Golv, spolknapp, toalettkantVirus (modellvirus för SARS-CoV-2 och norovirus)Endast desinfektion minskade virusnivåerna >99,99 %.