18 856 läst ·
159 svar
19k läst
159 svar
Handdukstork över vägghängd toalett- hygien, bakterier och virus.
Huden är koloniserad av alla dina bakterier, runt skrevet finns en hel del som också kommer från avföringen. Slutmuskeln är inte en tät barriär (men oerhört bra på att skilja på vätska och gas) 😆.
Dom är dock varken farliga eller dåliga, vi behöver dessa för de skyddar från mindre önskade mikrober.
Urin är sterilt (om man inte har en infektion.
Munnen har dock en mycket värre bakterieflora än skrevet/rumpan. dom bakterierna vill man inte ha problem av i sår t ex.
Att spola i toastolen är inte en riskaktivitet för frisk person, de flesta gör det varje dag utan skadlig effekt.
Å andra sidan så dör dessa mikrober av torka, så DET kan vara en positiv effekt av en effektiv torkning av handduken (men det behöver ju inte ske över toastolen).
Dom är dock varken farliga eller dåliga, vi behöver dessa för de skyddar från mindre önskade mikrober.
Munnen har dock en mycket värre bakterieflora än skrevet/rumpan. dom bakterierna vill man inte ha problem av i sår t ex.
Att spola i toastolen är inte en riskaktivitet för frisk person, de flesta gör det varje dag utan skadlig effekt.
Å andra sidan så dör dessa mikrober av torka, så DET kan vara en positiv effekt av en effektiv torkning av handduken (men det behöver ju inte ske över toastolen).
Vet inte med er andra men tanken på att gnugga ansiktet med bajs (bakterier/virus) tilltalar mig inte och kan jag minska den risken så vill jag försöka. Tack för input trots att inga fördelar med handdukstork över toa kunnat presenteras förutom att OM man måste ha en och har patsbrist...så ... jag förstår inte fortfarande hur man kommer på idén när anda alternativ på placering finns eller att ha kvar element...Spikbjörn skrev:
Huden är koloniserad av alla dina bakterier, runt skrevet finns en hel del som också kommer från avföringen. Slutmuskeln är inte en tät barriär (men oerhört bra på att skilja på vätska och gas) 😆.
Jässes vilken lång tråd det har blivit.
Jag vill bara fylla i med min erfarenhet från ett hotell som jag bor på ett par gånger om året. De har handdukstorken ovanför toastolen pga väldigt små toaletter, och jag har några gånger varit nra att tappa handduken i toan när jag ska hänga upp eller ta ner den. Man måste ju sträcka sig lite obekvämt för att handdukstorken hamnar långt upp och toastolen är i vägen.
Bor man så hela tiden hittar man säkert sin metod, men det är inte en placering jag skulle välja om det finns alternativ.
Jag vill bara fylla i med min erfarenhet från ett hotell som jag bor på ett par gånger om året. De har handdukstorken ovanför toastolen pga väldigt små toaletter, och jag har några gånger varit nra att tappa handduken i toan när jag ska hänga upp eller ta ner den. Man måste ju sträcka sig lite obekvämt för att handdukstorken hamnar långt upp och toastolen är i vägen.
Bor man så hela tiden hittar man säkert sin metod, men det är inte en placering jag skulle välja om det finns alternativ.
Medlem
· Halland
· 4 519 inlägg
Claes - du slog just sönder livets mening för många! Många behöver sin fobi lämnad i fred för att fylla sin dag. Typiskt sett de som bor i lägenhet eller nyare hus. Vi med äldre hus har redan 48 timma fyllda varje dag.Claes Sörmland skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Ta bort den/installera inte en i så fall bara, eller ?P Petrasss skrev:
Vi har en handdukstork i vårt väldigt smala badrum i stugan som både är element och handukstork, och den hänger bakom toastolen.
Det enda problemet är att hänga upp två handdukar så dom inte går ned på locket av cisternen och ligger emot där, man får se till att hänga "bak" dom en del.
Sambon byter handdukar efter ett par dagara bara, så hygiendn är jag inte det minsta orolig för. Hand-handdukarna hänger på en annan krok, och handukar för att torka ansiktet ligger i en låda
Men har man plats för element, eller har golvvärme så kan man ha det för värme, och att värma just handdukarna är verkligen inte en nödvändighet tycker jag. I vårt fall var det snyggare än ett element, och mer praktiskt.
Vi har en el-variant, men med värmepatron så den blir "varm" i normalfallet.
skulle en unge teoretiskt kunna klättra...ja kanske.
Då lär dom lära sig att det inte var så smart antingen genom att dom bränner sig lite (lär inte ge några skador då den inte blir så varm) eller ramlar, eller både och. Inget av det lär ge någora större skador mer än kanske lite hettande händer/fingrar och några bulor och blåmärken isf. Men just ur det hänseendet är ju bakom toan bättre då det är svårare att "spontanklättra"
Redigerat:
Fånig diskussion. Jag har haft handdukshängare ovanför toaletten i ett badrum. Det fanns absolut ingen annan väggyta utanför duschen att sätta den på. Dessutom är bakterier och annat som man har på händerna i alla normala fall farligare än det som kommer ut ur andra änden.
Redigerat:
Vi kan ju konstatera att TS som väckt frågan redan tagit egen ställning i frågan. Det ställs en fråga där varje svar ifrågasätts. Den artikel det hänvisas till om vad som virvlar upp vid spolning, säger tydligt att den spridningen sker i hela rummet. Därför lär det inte spela någon roll VAR i rummet man hänger handdukarna. Det lär väl också vara så att om man är så rätt för aerosoler och bakterier i det egna hushållet, kan man rimligtvis inte alls våga besök en offentlig toalett eller toaletter på en arbetsplats som besöks av många. Allt annat vore väldigt inkonsekvent. Det som kan konstateras med handdukstorkar är att de har andra fördelar för renlighet och miljö. De kallas ibland "mögelätare". Genom att de sprider värme som torkar upp både handdukar och reducerar fukten i övrigt minskar de problem med svartmögel och andra sådana angrepp. Har själv erfarenhet av detta i ett tidigare hus jag hade flyttat till, och där det snabbt bildades mögel i kakelfogar mm. Jag satte in en handdukstork, och därefter försvann problemen helt
Bakterierna som virvlar upp från toan kan inte överleva i en torr handduk.P Petrasss skrev:
Det är som när du torkar av diskbänken så ökar antalet bakterier på bänkskivan jämfört med före du torkade av den, men 20 minuter senare har de dött.
Om man inte absolut måste välja den sämsta platsen att installera en handdukstork på så kan man ju välja en plats som är längre från toalettstolen...man kan ju försöka göra så gott man kan iaf för att det ska bli bra.P PTZic skrev:Vi kan ju konstatera att TS som väckt frågan redan tagit egen ställning i frågan. Det ställs en fråga där varje svar ifrågasätts. Den artikel det hänvisas till om vad som virvlar upp vid spolning, säger tydligt att den spridningen sker i hela rummet. Därför lär det inte spela någon roll VAR i rummet man hänger handdukarna. Det lär väl också vara så att om man är så rätt för aerosoler och bakterier i det egna hushållet, kan man rimligtvis inte alls våga besök en offentlig toalett eller toaletter på en arbetsplats som besöks av många. Allt annat vore väldigt inkonsekvent. Det som kan konstateras med handdukstorkar är att de har andra fördelar för renlighet och miljö. De kallas ibland "mögelätare". Genom att de sprider värme som torkar upp både handdukar och reducerar fukten i övrigt minskar de problem med svartmögel och andra sådana angrepp. Har själv erfarenhet av detta i ett tidigare hus jag hade flyttat till, och där det snabbt bildades mögel i kakelfogar mm. Jag satte in en handdukstork, och därefter försvann problemen helt
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg