T Thomas_Blekinge skrev:
Fast jag har läst latin i 8 år känner jag inte till [Bonus pater familias].
Det är nog mer en juridisk fråga än en lingvistisk. Oklart hur mycket terminologi från den romerska rätten man behöver utsättas för bara för att man läser latin. Jag misstänker att skillnaden mellan culpa och dolus inte heller nödvändigtvis är central för en vanlig latinare.

Eller kretsar utbildningen lika mycket om kulturell påverkan, filosofi osv. som faktisk språkkunskap?

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Mina 8 år latin kretsade mest om bestämning av satsdelar, vissa stilformer, glosträning. Låter tråkigt för de flesta men jag är otrolig tacksam att jag valde detta i skolan. Jag förstår så mycket mer av franska/spanska/italienska i tidningar utan att behöver gå språkkurs.
Romerska rätten kom vi dock inte in på. Jag gillar dock meningar som "non scholæ sed vitæ discimus" och "in dubio pro reo" som är 2000 år gamla.
Det finns så mycket att lära sig från historian!

Thomas59
T Thomas_Blekinge skrev:
Fast jag har läst latin i 8 år känner jag inte till detta.

Fast jag har läst latin i 8 år känner jag inte till detta. Jag får väl gräva upp böckerna.
Har men läst juristlinjen, som undertecknad, har men definitivt kommit i kontakt med detta. Resonemang kring hur den gode familjefadern skulle ha agerat fungerade tidigt som riktmärke både i lagstiftning och i områden som inte explicit täcktes av lagarna. Ett fullt rimligt synsätt enligt mig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.