Hej,

Har träfasad som förmodligen är + 100 år och original. Dock har jag en hel del hål och mindre skador som jag undrar om man kan laga på något sätt utan att byta ut träet.

Typ fylla upp med något, som fogskum eller liknande. Viktigt dock att man ska kunna måla över sen med falu rödfärg och bra att veta är att i väggen är det sågspån som enda isolering

Bifogar några bilder.

• IMG_1223.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1222.jpeg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Ser ytligt ut. Jag hade bara målat med rödfärg.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Celestron Celestron skrev:
Ser ytligt ut. Jag hade bara målat med rödfärg.
Bilderna kanske är lite missvisande, på vissa ställen är det större hål, fått laga med att sätta en bräda över så inte isolering ”läcker” ut.

P pertis67 skrev:
Bilderna kanske är lite missvisande, på vissa ställen är det större hål, fått laga med att sätta en bräda över så inte isolering ”läcker” ut.
OK, jag skulle absolut inte använda fogmassa eller dyl på en sådan fasad utan istället bytt ut skadade delar mot nytt virke och sedan målat hela fasaden. Fundera i så fall på att använda en oljebaserad rödfärg som går att måla på slamfärg. Det finns numera flera alternativ. Håller betydligt längre än traditionell slamfärg.

• Gilla
pertis67
  • Laddar…
Borra ur och tryck i en bit rundstav?

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Celestron Celestron skrev:
OK, jag skulle absolut inte använda fogmassa eller dyl på en sådan fasad utan istället bytt ut skadade delar mot nytt virke och sedan målat hela fasaden. Fundera i så fall på att använda en oljebaserad rödfärg som går att måla på slamfärg. Det finns numera flera alternativ. Håller betydligt längre än traditionell slamfärg.
Tillägg: Om det är problem med att isoleringen rinner ut så kan du fundera på att göra pluggar/lagningsbitar som passar i de skadade delarna så undviker man att byta större delar.

• Gilla
pertis67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.