Byggahus.se

Halverad diskmaskinstablett ?

1. A
    Medlem · Nivå 18
    Om man inte vet vattnets hårdhetsgrad och temp på det program man använder är det svårt att veta vad som fungerar. Vi jämför nog som du också misstänker lite äpplen och päron, samt en och annan apelsin just nu. ;)
    Kan räcka med att välja program med lite varmare vatten för att de ska bli rent om man har problem.

2. Kloge
    Medlem Nivå 7
    På min maskin så ska man ändra i inställningarna att man använder alltiett tabletter. Autoprogrammet tar då 2,5h men precis allt vi sätter in blir rent. Electrolux har vi

3. H
    Medlem Nivå 9
    För pulver. En vanlig läskedrycksflaska med skeuvkork alt. så tar man en tom flaska klorin eller annan flaska med säkerhetskork.

• Laddar…
  4. D
    Medlem Nivå 1
    Köper billigaste diskmaskinstabletterna på LIDL och delar i 3 delar.
    Fungerar utmärkt i min bänkdiskmaskin

5. I
    Medlem Nivå 6
    Har smeg retrodiskmaskin.

Pulver blir inte 100% rent (även på tidigare dm-modeller) Körde pulver tidigare pga att vi hade bänkdiskmaskin först och sedan en smal modell och inte riktigt ville pula in en hel tablett. Men var inte riktigt nöjd med hur det diskas egentligen.

Köper nu tabletter av fabrikatet Finish och det diskar alltid rent och blankt och fint, vilken skillnad. Har sökt på vilket märke som diskar bäst när vi skulle "uppgradera" till tabletter.

Sköljer aldrig av grejerna. Bara skrapar av maten om det är mkt rester.

Det enda som inte diskas rent är möjligtvis kastruller där man bränt fast maten i botten så det blir brunsvart.

Föredrar tabletter pga att vi slipper slabba med pulver och dosera, pulver inte kul att få på sig.

6. R
    Medlem Nivå 5
    Ehh... Varför kör du då maskinen över huvud taget? Du har ju redan diskat!! Detta är väl slöseri på alla sätt.

7. I
    Medlem Nivå 6
    Precis.. Man kanske inte litar på att det blir rent.. men sen blir man lat och ställer in allt och då förstår man att det blir rent ändå. När det inte blir rent så är det nog ofta pga att man placerat fel så att vattenstrålarna inte når. Eller att det verkligen är fastbränt på en repig/porös yta. Jag har ett par som jag vet behöver skrubbas innan, men annars går allt bra.

Diskas det dåligt:

1. Filter rengjord?
    2. Se till att spolarmarna kan rotera fritt, ibland är grejerna helt enkelt för höga, eller så har de ramlat ner genom gallren.
    3. Hård vatten? salt!
    4. helt enkelt dålig märke av diskmedel och/eller för gammal/fuktmättat

Också bra att rengöra diskmaskinen någon gång då och då... (rengöra enligt manualen, oftast köra tom pass med någon medel eller citronsyra)

Redigerat 4 apr 2016 07:20
  8. A
    Medlem Nivå 1
    Maskindiskmedelstillverkare påstod i PLUS för något år sedan att man skulle ändra rekommendationerna på paketen till en halv tablett. Detta har inte skett så vitt jag vet.

9. A
    Medlem · Nivå 18
    Men det är ju helt och hållet beroende av vilket vatten du har! Att generalisera på det sättet om du har hårt vatten blir ju helt fel då många tabletter även innehåller salt.

Som jag har skrivit tidigare i flera inlägg, att inte ta hänsyn till hårdhetsgrad på vatten och vilken disktemperatur man använder sig av blir helt olika jämförelser.

10. hahalj
    Medlem Nivå 13
    Detta undrar jag med. Hemma så kör vi med All in One Max för att slippa tillsätta spolglansmedel separat, men det finns ju en hel flora av varianter. Så jag undrar dels om det funkar att dela dessa tabletter som ju har en s.k. "powerball" i mitten, dels också om det spelar nån roll vilken av alla dessa varianter av tabletter med mer eller mindre flashiga namn och attribut som man egentligen använder? Har inte själv gjort nån djupare undersökning men man blir ju lite fundersam när det skiljer rätt mycket i pris mellan dyraste och billigaste varianter. :confused:

11. B
    Medlem Nivå 1
    Att undvika att fylla facket till bredden är svårt, då får man göra en spetsig hög av det. Däremot bör man förstås inte fylla facket till brädden, det blir onödigt mycket för de flesta diskar.

• Laddar…
  12. P
    Medlem · Nivå 13
    Det här tror jag är en mycket vanlig orsak till att folk klagar på att maskinen, eller diskmedlet, är dåligt. Om man frågar 1000 vanliga diskmaskinsägare om de vet vad som egentligen sker där bakom luckan när maskinen går, så tror jag faktiskt att merparten inte kan förklara det korrekt. Nu pratar jag inte om folk här på BH, utan helt vanliga Svenssons.

Jag har personlig erfarenhet av att ha fått förklara funktionen eftersom vederbörande lagt saker ovanpå varandra i maskinen. När jag visade spolararmarna och hur deras strålar sprutar fick jag ett "AHA!!! Så alla smutsiga ytor måste ha fri sikt mot spolararmarna?!" Man kan ju undra om personen trodde att hela maskinen fylldes med vatten under en körning och att spolararmarna endast var till för att röra runt vattnet. :wow:

• Laddar…
  13. O
    Bannad · Nivå 15
    Det var nån servicetekniker som sa att man bara skulle använda de dyrare medlen i diskmaskinen.... Att den mår bättre av det....
    Helt fel kan han inte ha... Tillverkarna av de dyra diskmedlen mår bättre! Hur det är med maskinen? Vet inte... har inte testat att köra billigare prylar....

14. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag var helt övertygad om att det satt ett litet troll i maskinen med en diskborste.... Å nu säger du att det är spolarmarna :p

• Laddar…
  15. F
    Medlem Nivå 2
    Vi har använt pulver i 6-7 år nu, eftersom det var för meckigt att halvera disktabletter. Fungerar alldeles utmärkt och diskmaskinen "geggar inte igen" som den gjorde när vi använde tabletter. Spolglans behövs inte alls och vattnet i vår stad är mjukt nog så att man inte behöver tillsätta salt heller.