55 652 läst ·
89 svar
56k läst
89 svar
Halverad diskmaskinstablett ?
Vad är det som saltet påverkar som förhindrar att ett filter inte ska slamma igen om man har mjukt vatten som många har? Bosch (då även Siemens) med avhärdare anger att om man har under ett visst värde för vattenhårdhet behövs inte salt. Skulle vara intressant att få en förklaring till vad det är som saltet löser upp, om vi undantar påverkan av kalk vid hårt vatten. Kan dock tänka mig att om man har kalk i vattnet så kan det sätta igen med tiden.
Personligen kör vi vidare på våra tabletter och hoppar över både salt och spolglans i separata doseringar. Undviker även ekonomiprogrammen och kör med så hög temp som möjligt, då blir det rent och inga torkfläckar.
Personligen kör vi vidare på våra tabletter och hoppar över både salt och spolglans i separata doseringar. Undviker även ekonomiprogrammen och kör med så hög temp som möjligt, då blir det rent och inga torkfläckar.
Jajamensan, här körs det halva tabletten jämt.pelleprognos skrev:Hejsan
Jag köpte nyligen en ny diskmaskin. Försäljaren tipsade då om att dela på diskmedelstabletten och bara använda en halv. Detta pga att tabletterna innehåller onödigt stor mängd, vilket dels gör att det kan samlas avlagringar i maskinen, dels oekonomiskt men även miljövidrigt.
Jag har testat detta och det verkar funka bra. Är det fler som har testat ? Åsikter ?
Finish classic som köps billigt på Rusta, ÖB eller någonstans brukar det bli. Den går att knäcka av över den lilla röda kulan om man lärt sig tekniken, men lite bökigt är det dock.
Halva tabletter jämt, högsta eller näst högsta disktemp (65 resp 50 gr) och salt i avhärdaren då vi har grymt hårt vatten.
Alltid skinande rent. Även ej fördiskade gratäng eller lasagne-formar.
Jag brukar vara rädd att det blir stopp i avloppet istället.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Vilken diskmaskin har du Mikael? Vi har Miele och det blir inte riktigt rent alltid. Måste skölja noga. Det kanske är saltet vi borde köra med också. :/
En bosch, lite drygt 10 år gammal (köpt beggad).Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker jag mest märker att det tagit slut salt på att det är vita avlagringar och fläckar på glasen efter disk.
Jag kör f.ö. avhärdaren på snålaste eller näst snålaste saltdoseringen. Försöker hitta läget där det blir acceptabelt, men kanske inte helt perfekt.
Vad avhärdaren bör vara ställd på antar jag även beror lite på diskmedlet man har.
Redigerat:
ni som undrar varför disken inte får bort allt från t.ex en torkad gratängplåt, självklart skall allt sköljas av ordentligt innan man pular in dom i diskmaskinen
haft det här kriget med min sambo i 4 år angående att allt måste sköljas av oavsett vad det är, av en vana innan man lägger in det i diskmaskinen, är diskmaskinen igång så sköljer man av disken och lägger det i diskhon i väntan på diskmaskinen, inte låta snusket torkas in på tallriken.
hennes argument är att man diskar om disken om det inte blivit rent i första diskningen, det argumentet håller inte.
finns inget snuskigare än att ha få nån torkad ostbit eller nånting på en "nydiskad" tallrik från skåpet, bland de värsta som finns, speciellt när man har gäster
haft det här kriget med min sambo i 4 år angående att allt måste sköljas av oavsett vad det är, av en vana innan man lägger in det i diskmaskinen, är diskmaskinen igång så sköljer man av disken och lägger det i diskhon i väntan på diskmaskinen, inte låta snusket torkas in på tallriken.
hennes argument är att man diskar om disken om det inte blivit rent i första diskningen, det argumentet håller inte.
finns inget snuskigare än att ha få nån torkad ostbit eller nånting på en "nydiskad" tallrik från skåpet, bland de värsta som finns, speciellt när man har gäster
http://www.svt.se/plus/en-halv-diskmedelstablett-gor-helt-rentSolute1 skrev:
Jag såg programmet.
Hittade det inte på svtplay nu, men ibland är jag kass på att hitta ...
Jag har fört samma krig, fast tvärtom. Att låta diskmaskinen göra jobbet, bara dumt att diska allt två ggr.devavi skrev:ni som undrar varför disken inte får bort allt från t.ex en torkad gratängplåt, självklart skall allt sköljas av ordentligt innan man pular in dom i diskmaskinen
haft det här kriget med min sambo i 4 år angående att allt måste sköljas av oavsett vad det är, av en vana innan man lägger in det i diskmaskinen, är diskmaskinen igång så sköljer man av disken och lägger det i diskhon i väntan på diskmaskinen, inte låta snusket torkas in på tallriken.
hennes argument är att man diskar om disken om det inte blivit rent i första diskningen, det argumentet håller inte.
finns inget snuskigare än att ha få nån torkad ostbit eller nånting på en "nydiskad" tallrik från skåpet, bland de värsta som finns, speciellt när man har gäster
Det var en kompis som ifrågasatte mig för typ 20 år sedan varför jag skulle diska allt två gånger, så jag provade, och upptäckte att diskmaskinen fixar faktiskt jobbet utan manuell fördisk.
Så nu har jag fortsatt korståget sedan dess, och vunnit många.
Och själv provar jag då och med allt djävligare saker, t.ex. en pastagratängform med fastbrända kanter som får stå en vecka och sen bara rätt in i maskinen. Och ta mig tusan - rent ... igen.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Ok, tack! Vi har listat ut här nu att det nog är saltet som spökar. Ska testa det nu med halv tablett.Mikael_L skrev:En bosch, lite drygt 10 år gammal (köpt beggad).
Jag tycker jag mest märker att det tagit slut salt på att det är vita avlagringar och fläckar på glasen efter disk.
Jag kör f.ö. avhärdaren på snålaste eller näst snålaste saltdoseringen. Försöker hitta läget där det blir acceptabelt, men kanske inte helt perfekt.
Vad avhärdaren bör vara ställd på antar jag även beror lite på diskmedlet man har.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Jag kör tabletter där man stoppar in hela tabletten utan att ta bort plasten. Smidigt och enkelt
Skulle verkligen vilja veta vilken maskin som klarar en gratängform med saker som suttit en vecka , antingen världens bästa diskmaskin eller så äter vi inte lika danna gratänger .Mikael_L skrev:Jag har fört samma krig, fast tvärtom. Att låta diskmaskinen göra jobbet, bara dumt att diska allt två ggr.
Det var en kompis som ifrågasatte mig för typ 20 år sedan varför jag skulle diska allt två gånger, så jag provade, och upptäckte att diskmaskinen fixar faktiskt jobbet utan manuell fördisk.
Så nu har jag fortsatt korståget sedan dess, och vunnit många.
Och själv provar jag då och med allt djävligare saker, t.ex. en pastagratängform med fastbrända kanter som får stå en vecka och sen bara rätt in i maskinen. Och ta mig tusan - rent ... igen.![]()
Kan man inte anta att avhärdaren i diskmasking fungerar exakt likadant som alla andra avhärdare? Alltså nån joniserande (eller nåt?) massa som suger åt sig kalk ur vattnet och sen baksköljer maskinen med saltlake där saltmolekylerna drar till sig kalken från massan och spolas ut i avloppet. Saltet i sig lär knappast kunna påverka disken, utan det är väl vattnet som blir för hårt för doseringen diskmedel. Fast jag gissar faktiskt bara.
