Vad är det som saltet påverkar som förhindrar att ett filter inte ska slamma igen om man har mjukt vatten som många har? Bosch (då även Siemens) med avhärdare anger att om man har under ett visst värde för vattenhårdhet behövs inte salt. Skulle vara intressant att få en förklaring till vad det är som saltet löser upp, om vi undantar påverkan av kalk vid hårt vatten. Kan dock tänka mig att om man har kalk i vattnet så kan det sätta igen med tiden.

Personligen kör vi vidare på våra tabletter och hoppar över både salt och spolglans i separata doseringar. Undviker även ekonomiprogrammen och kör med så hög temp som möjligt, då blir det rent och inga torkfläckar.
 
Mikael_L
pelleprognos skrev:
Hejsan

Jag köpte nyligen en ny diskmaskin. Försäljaren tipsade då om att dela på diskmedelstabletten och bara använda en halv. Detta pga att tabletterna innehåller onödigt stor mängd, vilket dels gör att det kan samlas avlagringar i maskinen, dels oekonomiskt men även miljövidrigt.
Jag har testat detta och det verkar funka bra. Är det fler som har testat ? Åsikter ?
Jajamensan, här körs det halva tabletten jämt.
Finish classic som köps billigt på Rusta, ÖB eller någonstans brukar det bli. Den går att knäcka av över den lilla röda kulan om man lärt sig tekniken, men lite bökigt är det dock.
Halva tabletter jämt, högsta eller näst högsta disktemp (65 resp 50 gr) och salt i avhärdaren då vi har grymt hårt vatten.
Alltid skinande rent. Även ej fördiskade gratäng eller lasagne-formar.
Jag brukar vara rädd att det blir stopp i avloppet istället. :)
 
Vilken diskmaskin har du Mikael? Vi har Miele och det blir inte riktigt rent alltid. Måste skölja noga. Det kanske är saltet vi borde köra med också. :/
 
Vet inte om det skrivits i tråden men Plus testade detta för några år sedan och kom fram till att det blev samma resultat med en halv.
 
Mikael_L
Marlen Eskilsson skrev:
Vilken diskmaskin har du Mikael? Vi har Miele och det blir inte riktigt rent alltid. Måste skölja noga. Det kanske är saltet vi borde köra med också. :/
En bosch, lite drygt 10 år gammal (köpt beggad).

Jag tycker jag mest märker att det tagit slut salt på att det är vita avlagringar och fläckar på glasen efter disk.

Jag kör f.ö. avhärdaren på snålaste eller näst snålaste saltdoseringen. Försöker hitta läget där det blir acceptabelt, men kanske inte helt perfekt.
Vad avhärdaren bör vara ställd på antar jag även beror lite på diskmedlet man har.
 
Redigerat:
ni som undrar varför disken inte får bort allt från t.ex en torkad gratängplåt, självklart skall allt sköljas av ordentligt innan man pular in dom i diskmaskinen

haft det här kriget med min sambo i 4 år angående att allt måste sköljas av oavsett vad det är, av en vana innan man lägger in det i diskmaskinen, är diskmaskinen igång så sköljer man av disken och lägger det i diskhon i väntan på diskmaskinen, inte låta snusket torkas in på tallriken.
hennes argument är att man diskar om disken om det inte blivit rent i första diskningen, det argumentet håller inte.

finns inget snuskigare än att ha få nån torkad ostbit eller nånting på en "nydiskad" tallrik från skåpet, bland de värsta som finns, speciellt när man har gäster
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
Solute1 skrev:
Vet inte om det skrivits i tråden men Plus testade detta för några år sedan och kom fram till att det blev samma resultat med en halv.
http://www.svt.se/plus/en-halv-diskmedelstablett-gor-helt-rent

Jag såg programmet.
Hittade det inte på svtplay nu, men ibland är jag kass på att hitta ... :o
 
Mikael_L
devavi skrev:
ni som undrar varför disken inte får bort allt från t.ex en torkad gratängplåt, självklart skall allt sköljas av ordentligt innan man pular in dom i diskmaskinen

haft det här kriget med min sambo i 4 år angående att allt måste sköljas av oavsett vad det är, av en vana innan man lägger in det i diskmaskinen, är diskmaskinen igång så sköljer man av disken och lägger det i diskhon i väntan på diskmaskinen, inte låta snusket torkas in på tallriken.
hennes argument är att man diskar om disken om det inte blivit rent i första diskningen, det argumentet håller inte.

finns inget snuskigare än att ha få nån torkad ostbit eller nånting på en "nydiskad" tallrik från skåpet, bland de värsta som finns, speciellt när man har gäster
Jag har fört samma krig, fast tvärtom. Att låta diskmaskinen göra jobbet, bara dumt att diska allt två ggr.

Det var en kompis som ifrågasatte mig för typ 20 år sedan varför jag skulle diska allt två gånger, så jag provade, och upptäckte att diskmaskinen fixar faktiskt jobbet utan manuell fördisk.

Så nu har jag fortsatt korståget sedan dess, och vunnit många.
Och själv provar jag då och med allt djävligare saker, t.ex. en pastagratängform med fastbrända kanter som får stå en vecka och sen bara rätt in i maskinen. Och ta mig tusan - rent ... igen. :)
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
En bosch, lite drygt 10 år gammal (köpt beggad).

Jag tycker jag mest märker att det tagit slut salt på att det är vita avlagringar och fläckar på glasen efter disk.

Jag kör f.ö. avhärdaren på snålaste eller näst snålaste saltdoseringen. Försöker hitta läget där det blir acceptabelt, men kanske inte helt perfekt.
Vad avhärdaren bör vara ställd på antar jag även beror lite på diskmedlet man har.
Ok, tack! Vi har listat ut här nu att det nog är saltet som spökar. Ska testa det nu med halv tablett.
 
Jag kör tabletter där man stoppar in hela tabletten utan att ta bort plasten. Smidigt och enkelt
 
Mikael_L skrev:
Jag har fört samma krig, fast tvärtom. Att låta diskmaskinen göra jobbet, bara dumt att diska allt två ggr.

Det var en kompis som ifrågasatte mig för typ 20 år sedan varför jag skulle diska allt två gånger, så jag provade, och upptäckte att diskmaskinen fixar faktiskt jobbet utan manuell fördisk.

Så nu har jag fortsatt korståget sedan dess, och vunnit många.
Och själv provar jag då och med allt djävligare saker, t.ex. en pastagratängform med fastbrända kanter som får stå en vecka och sen bara rätt in i maskinen. Och ta mig tusan - rent ... igen. :)
Skulle verkligen vilja veta vilken maskin som klarar en gratängform med saker som suttit en vecka , antingen världens bästa diskmaskin eller så äter vi inte lika danna gratänger .
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska göra en test, med fotobevis. :)

Men ni får vänta lite då, tills jag får något riktigt hemskt att diska.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
I instruktionen till min diskmaskin påpekas det väldigt tydligt att man inte ska skölja porslinet först.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Kan man inte anta att avhärdaren i diskmasking fungerar exakt likadant som alla andra avhärdare? Alltså nån joniserande (eller nåt?) massa som suger åt sig kalk ur vattnet och sen baksköljer maskinen med saltlake där saltmolekylerna drar till sig kalken från massan och spolas ut i avloppet. Saltet i sig lär knappast kunna påverka disken, utan det är väl vattnet som blir för hårt för doseringen diskmedel. Fast jag gissar faktiskt bara.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
andersmc skrev:
I instruktionen till min diskmaskin påpekas det väldigt tydligt att man inte ska skölja porslinet först.
Vår disk blir tveklöst renare om vi låter bli sköljandet. Jag gissar att det e så enkelt att skiten inte torkar in lika fort om den är tjockare.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.