Byggahus.se

Halverad diskmaskinstablett ?

1. P
    Medlem Nivå 7
    Hejsan

Jag köpte nyligen en ny diskmaskin. Försäljaren tipsade då om att dela på diskmedelstabletten och bara använda en halv. Detta pga att tabletterna innehåller onödigt stor mängd, vilket dels gör att det kan samlas avlagringar i maskinen, dels oekonomiskt men även miljövidrigt.
    Jag har testat detta och det verkar funka bra. Är det fler som har testat ? Åsikter ?

• Laddar…
  2. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Inte testat men det borde man göra.

3. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Mycket bra idé, tabletterna är ju dimensionerade för att klara det hårdaste vattnet och därmed är de alldeles för stora för det vatten som de flesta i Sverige har. Själv föredrar jag pulver av just den anledningen, då vi har extremt mjukt vatten.

4. K
    Medlem Nivå 5
    Ja, det brukade vi göra när vi använde pulvertabletter som kan delas.

5. P
    Medlem Nivå 7
    Jag bor i stockholm som har mjukt vatten, vi klarar oss med en tesked pulver, men då räcker en påse så länge att på slutet fungerar inte medlet längre (troligen då det utsatt för fukt under ett år) så nu har vi ökat till två teskedar. Självklart räcker det inte till intorkade gratängformar, då får man ta extra

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 10
    Kör med pulver och knappt halva dosen jämfört med rekommenderad dosering på förpackningen, blir alldeles utomordentligt rent. Är ju även ett stort + för miljön för alla med enskilda avlopp!

7. S
    Anonym
    lika gärna köra med diskmaskinpulver om man skall dela tycker jag

• Svara
  8. A
    Medlem Nivå 15
    Jag brukar bryta tabletterna i två. Det blir precis lika rent som med en hel tablett. Fast då har jag en 50-maskin, så den är lite mindre.

Men det är bara att testa.

• Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 8
    Är det bara jag som inte har insett fördelarna med en dyr tablett förpackad i en jobbig plastpåse?
    Doserar efter mängd disk och smuts.

10. Å
    Medlem Nivå 9
    Är det bara jag som inte tycker något maskindiskmedel löser upp ingrodda matrester? Min erfarenhet är att de måste fördiskas oavsett mängd diskmedel. Har haft 3 olika diskmaskiner av olika märken och testat olika sorters diskmedel men inget biter på ingrott. Men testa halva mängden diskmedel ska jag testa, ingen idé att slösa i onödan!

• Laddar…
  11. magda136
    Husägare Nivå 10
    Det här har vi väl diskuterat förut...?!

Tabletter är mest lurendrejeri tycker jag. Vi använder pulver i liten mängd, billigare och bättre än överdoserade dyrtabletter.

12. H
    Medlem Nivå 8
    Jag köpte Sun masindiskpulver i 6kg förpacknig för 3år sedan på City Gross, flera av deras butiker har riktiga storpack.
    Ca hälften kvar nu. Fyller en smidig flaska med lock på vilket gör det mycket smidigt att dosera varje disk och man behöver aldrig komma i kontakt med diskmedlet.

• Laddar…
  13. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Argumentet från tablettillverkarna är att man överdoserar med pulver, jaja myntet har två sidor

Protte

• Laddar…
  14. P
    Medlem Nivå 7
    Ha ha. Ja det är ju fantastiskt och jag ställer frågan om man kan halvera tabletten pga överdosering :) Som flera här skriver, så är ju såklart pulver ett bra alternativ. Jag får väl skylla på att jag handlar efter frugans och vanans makt, men ska kolla o jämföra med pulver nu. Tack :)

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 10
    😂 Ja det beror ju på om man tvångsmässigt fyller facket till bredden med pulver, eller bara med den mängd som behövs för ren disk.