Mikael_L
Nixon90 skrev:
Jag brukar alltid rekommendera kunder att ta bort matrester som inte löser sig i vatten på ett bra sätt, men däremot gärna spara såser och liknande ...
Ja fläskkotlett-benen tar jag bort innan jag ställer in tallrikarna . :cool:

Vi kan väl konstatera att man måste utgå från vattnets hårdhet vilket vi inte anger i några inlägg. Att inte ta hänsyn till det ger olika jämförelser och varför det fungerar utmärkt eller inte gör det.
Nu har vi så mjukt vatten att salttillsats inte krävs, kommunen anger "har mjukt vatten 3,0 - 4,0 dH" för vårt område medan en annan kommundel har "5,5 - 6,5 dH", både kan väl ses som mjukt vatten. Däremot har vår maskin har 10 olika lägen för salttillsats utifrån hårdhetsgrad på vattnet så att inte anpassa efter vattnets hårdhet är nog förklaringen till olika diskresultat.
För att kunna jämföra så kan ni kolla med kommunen vilken hårdhetsgrad vattnet har och då har vi något att utgå ifrån för att kunna jämföra och diskutera olika resultat. Har man eget vatten så har man förhoppningsvis gjort tester.

Det enda som det blir rent med i vår Bosch är Yes disktabletter och sköljmedel, har inte fått för mig att dela på en för att testa, verkar söligt och krångligt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga om de här all in one tabletterna. Jag gillar dom och kör inte med salt och sköljmedel när vi har dom. Vad säger ni? Och funkar även det (avhärdning/skölj) lika bra om man delar tabletterna? Har testat med halv tablett på nyäten disk och det gick förstås superbra.

Jag gillar dem mest för att det bara är att stoppa in tabletten, märker ingen skillnad på Yes och änglamark i ren diskfaktor. Men vi har mjukt och fint Stockholmsvatten

Hur mycket sköljer ni av disken brukar ni använda borsten?

Haha..Jag har en Bosse som är snart 20 år o han klarar det värsta intorkad Lasagneform utan problem..Men då o då har jag avhärdningssalt i facket som är avsedd till det😊

Sorry menade Bosch

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Mikael_L
Andy78 skrev:
Inte alls något.
Sveper ner det som ligger löst ner i komposten med en gaffel eller kniv, sen åker det in i maskinen. Slösar i princip inte en extra vattendroppe på att förbereda disken åt maskinen, utan maskinen får jobba. Det är ju typ därför jag har den. :)

En röstningstråd skulle kanske vara lämplig.

Eller flera ... eller går det att blanda ihop alla frågor, om försköljning, halv tablett, pulver, avhärdningssalt osv i en och samma omröstning?

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En rejält inbränd lasangeform behöver inte spolas av hos oss...OM den ställs in precis när det är dags att köra maskinen. Är maskinen precis tömd på ren disk och inte kommer köras förrän dagen efter eller senare, så får i alla fall vår maskin problem. Ska vi inte köra maskinen snart fyller vi formen med varmt vatten och några droppar Yes-handdiskmedel och låter den stå över natten. Sen svabbas den snabbt ur med diskborste och får åka med i maskinen nästa gång.

Vi kör med Tes-tabletter, men nu är jag lite sugen på att testa med brytbara d:o eller pulver. Dock tillhör min sambo kategorin som beskrivits tidigare i tråden, som reagerar som om det vore bajs på tallriken om maskinen missat minsta lilla matrest. Jag skrapar bort det med nageln och lägger glatt på min mat. Kom igen...det är ju bara lite mat som fastnat, inte hundens avföring vi pratar om...:)

Hos oss kör vi endast med diskmedel i pulverform men för att hålla det torrt häller vi över det i en PET-flaska (med hjälp av en tratt), sedan är det enkelt att dosera med flaskan. Väldigt lätt att hälla i så där lite lagom (mellan 1/3 och 2/3) i doseringsfickan.

Jag sköljer nog det mesta innad det åker in i maskinen men man borde ha en spatel och bara kara över i komposthinken. Svårare sagt än gjort då luckan till vår diskmaskin alltid blockerar skåpet där vi har komposthinken så det känns lättare att bara skölja och gnugga med diskborsten lite snabbt.

Redigerat:
ICAs billigaste pulver, ca en tesked. Bosch vario-program (en timme och 20 minuter), alltid rent. Tabletter fastnar i "luckan" och gör att man får köra om.

creability skrev:
Tabletter fastnar i "luckan" och gör att man får köra om.
Detta hände oss också...så vi började lägga tabletten i bestickskorgen istället, och det problemet var löst.

Bra! Tänk utanför "luckan" :)

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Inget, bara in med det, men finns det större rester på kanterna skrapas det bort i påsen för biogastillverkningen.
Sedan kanske man tar någon ungsform med borste men då blir det manuell disk av den och inte in i maskinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.