Äh...sekatör och morakniven löser dom flesta problem d^_^b

En annan fråga nu när vi ändå snackar om saker som har många namn. Dom orange dosorna man kan sätta efter gipsning då, jag o många med mig kallar dom senildosor, och sen toppklämmor, har vi några mer namn ärn u-båt på dom?

Anekdot: Jag jobbade med en kille som kallade alla TC klammer som var mindre än 7-10 för stjärtklammer, efter ett tag var jag ju tvungen att fråga varför och svaret var att man inte stoppar in stora saker i daimen.....

Senildosor=Rot-dosa, dosa för eftermontage...
U-båtar kallas lokalt i Borås för danskar...

Glufsglufs skrev:
Äh...sekatör och morakniven löser dom flesta problem d^_^b
Fasa! :wow:

Glufsglufs skrev:
toppklämmor, har vi några mer namn ärn u-båt på dom?
Toppklämmor, torix, röda hattar, tomteluvor, 1800-tals-wago, emix, top-six..

U-båtar är något annat. (E1440838)

Glufsglufs skrev:
Anekdot: Jag jobbade med en kille som kallade alla TC klammer som var mindre än 7-10 för stjärtklammer, efter ett tag var jag ju tvungen att fråga varför och svaret var att man inte stoppar in stora saker i daimen.....
hahahaha, classic!

Det är inte TC som kallas stjärtklammer utan TK om man tittar på hur dom ser ut kanske man förstår.
Toppklämmor är "typ" wago, tidigare stod det ofta i elhandlingarna att man inte fick använda "typ toppklämmor" vid koppling av ledningarna.

ybu skrev:
U-båtar är något annat. (E1440838)
Hmmm...nu är det ju så att typbeteckningen för dom är toppklämma.....i alla fall hos elektroskandia

elmont skrev:
Det är inte TC som kallas stjärtklammer utan TK om man tittar på hur dom ser ut kanske man förstår.
Toppklämmor är "typ" wago, tidigare stod det ofta i elhandlingarna att man inte fick använda "typ toppklämmor" vid koppling av ledningarna.
Ok...antingen fattade jag honom fel eller så hade han en annan syn på vad som ser ut och vad som stoppas in :wow: men det ska tilläggas att killen är inte riktigt som alla andra heller.....

Däremot så har jag aldrig hört innan eller efter någon kalla någon klammer för stjärklammer.

Glufsglufs skrev:
Kärt barn (läs verktyg) har många namn.
Lärlingstång har jag fått veta att den heter :)

U-båt har jag hört kallas dansk skalle. Danska skallar. :p

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
U-båt har jag hört kallas dansk skalle. Danska skallar. :p

//Patrik
U-båtar kallar vi för "tip-top". Tror de var namnet på fabrikatet som tillverkade de första?

Samma med Wago. Vi kör för de mesta Hellerman.. fast säger Wago ändå.

Rrrrr skrev:
U-båtar kallar vi för "tip-top". Tror de var namnet på fabrikatet som tillverkade de första?

Samma med Wago. Vi kör för de mesta Hellerman.. fast säger Wago ändå.
"Tip-top"? :O Det namnet har jag aldrig hört.

//Patrik

Här heter de också tiptop

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.