"Dostång", verkar finnas som begrepp, .." användes för urklipp av ledningsuttag på strömställare, vägguttag mm"...(ur Bohlin & Nilsons katalog.285:- ex moms.), men jag tycker den ser ut som en "nibbler", dvs något man tex kan göra snygga "urtag" för kabel i utanpåliggande saker, där kabeln ligger klamrad mot väggen. Den gör inte något hål från "scratch" s.a.s, ett "fult" hål kan man däremot antagligen snygga till med den.

En nibbler är ju en form av stans och mothåll i ett verktyg, och man behöver då ha en "kant" att arbeta från på materialet.

Annars tror jag en "doskniv" tex Mora's "561" (61:- från nämnda firma), är enklare att arbeta med i vanliga apparatdosor. (Finns ju de dosor man bara kan "slå ut" hålet i befintlig brottanvisning dessutom

Enl elbutik heter den nu "klipptång"... Som jag fattar TS handlar det om utanpål. inst...

Ursparingstång har jag hört, gresetång kallar jag den. Låna aldrig ut den till en plåtslagare vad du än gör bara, lita på mig :)

Kärt barn (läs verktyg) har många namn.

Det ÄR en nibbler :)

Nibble = Mumsa
Nibbler = Mumsare??? :)

...och jag hoppas för allt i världen att ingen som vill ha ett snyggt hål för kabeln klipper hål med avbitaren eller skär med kniven. Det är "klippbortitången" som gäller :)

GzO skrev:
Nibble = Mumsa
Ganska beskrivande för funktionen hos en nibbler , den" tuggar" ju liksom i sig materialet,...:)

GzO skrev:
Nibble = Mumsa
Nafsa och nafsare tycker jag. :)

Klipptång Eljo = "Grisatång" här i skåne..... :)

va verkligen många namn den hade, men tur att ni visste vad jag sökte, blir att beställa denna! "klipptång " hos elbutik d^_^b

Samma som biljettkontrollanten använder, en ursparingstång som nån sa helt enkelt..

Mikael_L
Jag har kört med den där doskniven som är till vänster i elbutik-länken.

Ärligt talat skulle jag bli galen ifall jag var tvungen att göra mer än någon enstaka ursparning med den kniven. Visst kan det bli snyggt, men vilken tid det tar. :|

För effektivt arbete är det nog den där tången som gäller.

Kniven är ju tänkt att gröpa ur studsarna i infällda dosor och inte klippa införingarna i utanpåliggande...

Mikael_L
Stämmer det. Men den fungerade lite halvhjälpligt för att spara ur några utanpåliggande saker jag satte upp. Det måste givetvis vara en sån där lite halvseg plast för att fungera.

Men det är bra att du nämner det rätta användningsområdet, då jag glömde. :blushing:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.