3 518 läst ·
54 svar
4k läst
54 svar
Håller min åkgräsklipparmotor på att nypa?
Har väl ca 20 fyrtaktare liggande på vinden.... Och visst finns det dekompressionsfunktion på flera.
En finess på jag tror det var vissa Briggs, typ sidventilare, var att stötstängerna var av olika material, för att kompensera att gjutgodset i motorn, främst då runt cylindern blev något längre/större vid ordentlig värme.
När man förväxlade dessa vid renovering, så blev det s a s inte bra.
En finess på jag tror det var vissa Briggs, typ sidventilare, var att stötstängerna var av olika material, för att kompensera att gjutgodset i motorn, främst då runt cylindern blev något längre/större vid ordentlig värme.
När man förväxlade dessa vid renovering, så blev det s a s inte bra.
Briggs har väl dessutom "easy spin" kammar på äldre maskiner med bara en extra knöl som alltid lyfte lite på ventilen. (det var egentligen det jag var ute efter innan, vet att den 12hp från 79- taket jag renoverade hade dekompressionsfunkion, men kände inte igen att det var fjädrar inblandade).
Alltså jag är rätt säker på att 5,5 hkr stigan jag körde till åtv förra helgen hade dekompression, misstänker nämligen starkt att det var den som gick sönder och pajade motorn... Var rätt många delar som var i oljan...
Den motorn har aldrig haft någon komp som man känt när man dragit i startsnöret. Komptestade den dock aldrig då den bara gått och gått i 30 år med vanlig service. Vill minnas att den såldes med argumentet att den var lättstartad, och det måste den ha vart för även morsan klarade av att starta den. Den var då bra mycket enklare att dra i än Husqvarnan som står i stugan, trots att den klipparen har mindre motor (4hkr).
Den motorn har aldrig haft någon komp som man känt när man dragit i startsnöret. Komptestade den dock aldrig då den bara gått och gått i 30 år med vanlig service. Vill minnas att den såldes med argumentet att den var lättstartad, och det måste den ha vart för även morsan klarade av att starta den. Den var då bra mycket enklare att dra i än Husqvarnan som står i stugan, trots att den klipparen har mindre motor (4hkr).
Det är väl en fyrtaktare? Då kommer ju svänghjulet vara trögt att snurra i kompressionsläget men lättare vid utblås och insug.T thesamesame skrev:
Men efter att ha tittat på de videos du visat skulle jag påstå att startmotorn sitter fel. Både i höjdled och i avstånd från svänghjulet. I den senaste här så griper ju kuggarna inte in alls! Och i den första verkar det som om bara en liten del av kugghjulet når upp till svänghjulet och därmed håller inte metallen utan när motorn går "svarvar" svänghjulets kuggar bort metall från startmotorns kugghjul. Normalt skall ju det lilla kugghjulet vara i nedre läget när startmotorn inte går (avstängd motor eller motorn redan igång) och då inte alls i närheten av svänghjulets kuggar. När startmotorn aktiveras kommer startmotorns axel kasta upp det lilla kugghjulet mot svänghjulet. Då skall förstås kuggarna gripa in helt, både på djup och i höjd. Det ser inte ut som det gör det och därmed skadas kuggarna och hela jobbet med att byta startmotor är förgäves.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Håller min bosch skruvdragare på att ge upp?
Verktyg & Maskiner -
Min parkeringsplats på huset håller på att rasa.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Yale Doorman L3S invändig håller på att lossna från dörren
Fönster & Dörrar -
Jag har svarta prickar på golven som håller på att spridas i alla golv
Golv -
Riva golvmatta från ca -75. Känt om den innehåller asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur