H Hybro skrev:
Ja!
nämn en som sitter på en gräsklippare
 
Så och i 16.5 hp-motorn
Easy Spin-vippa och kamaxel med blyertspenna som referens, visar fjäderben för automatisk dekompression.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hybro skrev:
Briggs and Stratton 12.5 hp. Bl a.

Varför stöna emot? Det vinner du inget på.

[länk]
men du tycker ju om när det stönar emot
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jo du har rätt. Tack.

Det ger mig anledning att leta mig tillbaks till vilande kunskap.

Har faktiskt rotat med mycket i livet. Och håller på än.

😅❤️
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Har väl ca 20 fyrtaktare liggande på vinden.... Och visst finns det dekompressionsfunktion på flera.

En finess på jag tror det var vissa Briggs, typ sidventilare, var att stötstängerna var av olika material, för att kompensera att gjutgodset i motorn, främst då runt cylindern blev något längre/större vid ordentlig värme.

När man förväxlade dessa vid renovering, så blev det s a s inte bra.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Briggs har väl dessutom "easy spin" kammar på äldre maskiner med bara en extra knöl som alltid lyfte lite på ventilen. (det var egentligen det jag var ute efter innan, vet att den 12hp från 79- taket jag renoverade hade dekompressionsfunkion, men kände inte igen att det var fjädrar inblandade).
 
returen returen skrev:
Nämn en
Vad är du ute efter? Skall du köpa en eller vad skall du göra med informationen?

Jag nämnde en i inlägg #36. Om du sedan tittar på ebay-annonsen jag länkade i inlägg #40 så står det flera modeller som den passar till.
 
Cheesen
Alltså jag är rätt säker på att 5,5 hkr stigan jag körde till åtv förra helgen hade dekompression, misstänker nämligen starkt att det var den som gick sönder och pajade motorn... Var rätt många delar som var i oljan...
Den motorn har aldrig haft någon komp som man känt när man dragit i startsnöret. Komptestade den dock aldrig då den bara gått och gått i 30 år med vanlig service. Vill minnas att den såldes med argumentet att den var lättstartad, och det måste den ha vart för även morsan klarade av att starta den. Den var då bra mycket enklare att dra i än Husqvarnan som står i stugan, trots att den klipparen har mindre motor (4hkr).
 
T thesamesame skrev:
Satte på den gamla startmotorn igår igen för att testa. Det var då jag upptäckte att svänghjulet var mycket trögare att dra runt än tidigare. Nu kan inte denna startmotorn heller dra runt det.
[video]
Det är väl en fyrtaktare? Då kommer ju svänghjulet vara trögt att snurra i kompressionsläget men lättare vid utblås och insug.
Men efter att ha tittat på de videos du visat skulle jag påstå att startmotorn sitter fel. Både i höjdled och i avstånd från svänghjulet. I den senaste här så griper ju kuggarna inte in alls! Och i den första verkar det som om bara en liten del av kugghjulet når upp till svänghjulet och därmed håller inte metallen utan när motorn går "svarvar" svänghjulets kuggar bort metall från startmotorns kugghjul. Normalt skall ju det lilla kugghjulet vara i nedre läget när startmotorn inte går (avstängd motor eller motorn redan igång) och då inte alls i närheten av svänghjulets kuggar. När startmotorn aktiveras kommer startmotorns axel kasta upp det lilla kugghjulet mot svänghjulet. Då skall förstås kuggarna gripa in helt, både på djup och i höjd. Det ser inte ut som det gör det och därmed skadas kuggarna och hela jobbet med att byta startmotor är förgäves.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.