Cheesen Cheesen skrev:
Finns på mången motorsåg, lövblås, röjsåg m.m.
men gräsklippare som tråden gäller?

Dekompression på tvåtaktare, brukar vara en ventil, typ knapp man trycker in. Sitter på topplocket, eller o man så vill bredvid tändstiftet.

På mindre fyrtaktare är det ordnat så att kamtiden för en av ventilerna påverkas, vid startvarv. Detta mekaniskt inuti motorn.
Något att begripa och ta hänsyn till då ventilspelen justeras!

- På min encylindriga dieselbåtmotor Yanmar YSBM12 har den handmanövererade dekompressionsventilen 2 uppgifter.

- Den ena lyfter avgasventilen då motorn ska vevas igång för hand.
Vevar upp varvtalet på svänghjulet och släpper ventillyften. Säkert sätt att nödstarta motorn utan el till startmotorn.

- Det andra handlar om ren nödstopp.
Behövs på denna motor med liggande cylinder om den lutas för mycket åt samma sida som cylindern pekar och riskerar då att förbränna motorolja!
Olja som s a s dränker bl a cylinderfoder, kolv och kolvringar underifrån, och hamnar i förbränningsrummet.
Motorolja hamnar då även på ovansidan topplocket och dränker ventilskaften med olja!

Då rusar motorn tills den riskerar övervarva och gå sönder.

Gissa hur jag vet detta?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
men gräsklippare som tråden gäller?
Som jag skrev så vet jag inte om det finns på just den Tecumseh som det handlar om i tråden. Men jag vet att det finns på många Briggs & Stratton. Däribland min åkgräsklippare. Och när det finns så måste ventilspelet vara korrekt justerat. Är det för stort ventilspel orkar inte startmotorn dra runt motorn.

Jag vidhåller att det är något fel med startmotorn. Men det ena utesluter ju inte det andra.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Som jag skrev så vet jag inte om det finns på just den Tecumseh som det handlar om i tråden. Men jag vet att det finns på många Briggs & Stratton. Däribland min åkgräsklippare. Och när det finns så måste ventilspelet vara korrekt justerat. Är det för stort ventilspel orkar inte startmotorn dra runt motorn.

Jag vidhåller att det är något fel med startmotorn. Men det ena utesluter ju inte det andra.
vad har du för klippare? och hur stora är motorerna?
jag har 3st Park och någon bakhjulsstyrd, största motor 16hp på 500cc ingen har denna ventil

men jag håller med om att TS startmotor har inge rätt

returen returen skrev:
jag har 3st Park och någon bakhjulsstyrd, största motor 16hp på 500cc ingen har denna ventil

men jag håller med om att TS startmotor har inge rätt
Är du helt säker att de inte har automatisk dekompression genom att ventilernas öppingstider förskjuts lite vid uppstart?

returen returen skrev:
Den har en Briggs & Stratton 28Q777 på 16 hk. Det är alltså ingenting som syns utanpå eller behöver manövreras manuellt. Det är en anordning på kamaxeln som vid riktigt lågt motorvarvtal petar upp en ventil strax före övre dödpunkt. Är du intresserad är jag säker på att du kan hitta information om hur det fungerar och vilka motorer som har det.

useless useless skrev:
Är du helt säker att de inte har automatisk dekompression genom att ventilernas öppingstider förskjuts lite vid uppstart?
ja jag har rivit dessa och det finns inget som kan påverka ventilerna efter stötstängerna

returen returen skrev:
ja jag har rivit dessa och det finns inget som kan påverka ventilerna efter stötstängerna
De jag stött på har suttit på kamaxeln. Så rent tekniskt före stötstången.
En liten fjäderbelastad sak som trycker upp stötstången lite vid låga varvtal.

Men vid lite googlande så är de mycket riktigt inte standard, men absolut inte ovanliga.

O [old rusty] skrev:
De jag stött på har suttit på kamaxeln. Så rent tekniskt före stötstången.
En liten fjäderbelastad sak som trycker upp stötstången lite vid låga varvtal.

Men vid lite googlande så är de mycket riktigt inte standard, men absolut inte ovanliga.
kan skicka bild på hur det ser ut i verkligheten

så liten kan den inte vara då den måste överkomma vintifjäderns tryck vilket är avsevärt

returen returen skrev:
så liten kan den inte vara då den måste överkomma vintifjäderns tryck vilket är avsevärt
Det är inte fjädern som trycker på stötstången utan en solid pinne.

Ska vi stångas mer om huruvida dom finns? :)

A Avemo skrev:
Här kan man se anordningen på bilderna.

[länk]
anordningen framgår på många ställen
men finns den på motorer mindre än 18hp?

returen returen skrev:
ja.

A Avemo skrev:
ja.
Nämn en

returen returen skrev:
Ja!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.