Det finns på vissa småmotorer en automatisk dekompression. Det är en anordning på kamaxeln som vid låga varvtal öppnar en ventil och släpper ut kompressionen så att det skall bli lättare att dra runt den. Jag vet inte om det finns på din, men om det finns och den inte fungerar kan det göra motorn svårare att dra runt.

Sedan detta med fläktkåpan. Har du klippt gräs med fläktkåpan bortmonterad? Det kan orsaka stor skada då motorn inte får kylning.

Men oavsett vad som hänt eller inte hänt med motorn. Startmotorn i första videon är det något seriöst fel med. Felmonterad, svänghjulet är felmonterat, det är fel modell eller det är skräp. Sådär gör ingen fungerade startmotor.

• Haha
returen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns på vissa småmotorer en automatisk dekompression. Det är en anordning på kamaxeln som vid låga varvtal öppnar en ventil och släpper ut kompressionen så att det skall bli lättare att dra runt den. Jag vet inte om det finns på din, men om det finns och den inte fungerar kan det göra motorn svårare att dra runt.

Sedan detta med fläktkåpan. Har du klippt gräs med fläktkåpan bortmonterad? Det kan orsaka stor skada då motorn inte får kylning.

Men oavsett vad som hänt eller inte hänt med motorn. Startmotorn i första videon är det något seriöst fel med. Felmonterad, svänghjulet är felmonterat, det är fel modell eller det är skräp. Sådär gör ingen fungerade startmotor.
nä inte ens små dieslar har dekompressionsfunktion om de inte är vevstart förstås

T thesamesame skrev:
Det var då jag upptäckte att svänghjulet var mycket trögare att dra runt än tidigare.
Skruva ur tändstiftet och vrid runt för hand så känner du om det är nåt ovanligt motstånd i nåt läge.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
nä inte ens små dieslar har dekompressionsfunktion om de inte är vevstart förstås
Min Puch Maxi med trampstart har det... Fins väl även automatisk dekomp på vissa motorsågar och liknande?

useless useless skrev:
Min Puch Maxi med trampstart har det... Fins väl även automatisk dekomp på vissa motorsågar och liknande?
hade maxi det? kommer jag faktiskt inte ihåg! det är väl en stor topp på den med stora kylflänsar?

säkert finns/fanns det dekomp på snörstartade sågar

Börja med att justera ventilerna, kolla på någon youtube video så ser du hur det görs tillexempel denna. Jag hade samma bekymmer på en tecumshe och detta var bekymret. Har för mig jag justerade till 0.35 eller0.4mm.

• Haha
returen
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Börja med att justera ventilerna, kolla på någon youtube video så ser du hur det görs tillexempel denna. Jag hade samma bekymmer på en tecumshe och detta var bekymret. Har för mig jag justerade till 0.35 eller0.4mm.

[media]
kan ju inte jämföra med en kines där detta är legio

returen returen skrev:
Standard på briggsmotorer iaf så där får du uppdatera dig. :)

• Gilla
Svenno 55 och 2 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Vem är kines?
Vad är legio?
Kan inte svara på den första men legio är latin för många (tänk legion på engelska).

O [old rusty] skrev:
Standard på briggsmotorer iaf så där får du uppdatera dig. :)
inte på de jag sett eller mina 22st

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Börja med att justera ventilerna,
Är det verkligen där man ska börja om motorn går att vrida runt för hand, men startmotorn inte orkar?

• Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Standard på briggsmotorer iaf så där får du uppdatera dig.
Jag har stött på dekompressionsfunktion men skulle absolut inte kalla det standard! De allra flesta små briggsmotorer har det inte påstår jag.

returen returen skrev:
inte på de jag sett eller mina 22st
Du tänker nog på en sån där spak på äldre dieslar som du lyfter ventilerna med?

Det är inte en sån som är i småmotorer utan oftast en extra liten knöl på kammen som släpper lite kompression vid låga varvtal (lägre än tomgångsvarvtal).

Cheesen
returen returen skrev:
Finns på mången motorsåg, lövblås, röjsåg m.m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.