Trädgårdstraktor: MTD 125/96
Motor: Tecsumeh OV358ea 12.5hp -06

Har bara ägt den några dagar, förra ägaren sa att jag bara behövde ny startmotor och sen skulle den funka kalas, för han hade varit på och filat på någonting i motorn (jag är rätt grön när det kommer till motorer). Det lät för jäkligt när den skulle startas, startmotorn saknade en tand och resten var slitna. Så det blev en del "hugg" vid start.

Ny startmotor inhandlades och sattes på och visst, det gick bättre, men det var ändå en del "hugg" när svänghjulet drogs runt. Billig startmotor och bra kompression tänkte jag. Men sen blev det värre och startmotorn gav typ upp
och började slira "invärtes" allt oftare (typ som att motståndet blev för mycket och den slet ut sig själv. Kuggarna hade bra kontakt med svänghjulet).

Har tyckt att motorn låter bra när den väl gått igång. Men nu i em så slirade startmotorn hela tiden, och jag kunde knappt få runt svänghjulet för hand.

Vad har hänt? Kan jag göra något åt det?
(Filmade lite, ska se om jag kan ladda upp här strax)

Motor i trädgårdstraktor, MTD 125/96, med elektroniska komponenter och oljepåfyllningslock, fotograferad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en trädgårdstraktors motor från sidan, med fokus på en startmotor och svänghjul med synlig rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista gången jag hade igång den var just i videon, och nu när jag ser den igen så visst fan låter det inte friskt. Den började ju typ klicka/knacka och sen självdö.
Måste jag se mig om efter ny motor? 😭

• Gilla
sveno
  • Laddar…
mina ögon ser det ut som den slirat ner tänderna på nya startmotorn så inte riktigt ger uumpf när svänger

Den startmotorn verkar inte frisk. Om det är att den är dålig, felmonterad eller inte passar den motorn vet jag inte. Men så där glappt skall det inte vara.

Hur är det med kåpan över svänghjulet? Har du tagit bort den för att se eller saknas den? Att starta motorn några sekunder utan kåpa är inge problem. Men motorn får dålig kylning. Så du skall absolut inte använda klipparen utan kåpa.

Startmotorn är rätt för motorn och korrekt monterad. Svänghjulet på tok för trögt att rotera när det kommer till ett visst läge. Antar att det är kolven som kör fast?

Satte på den gamla startmotorn igår igen för att testa. Det var då jag upptäckte att svänghjulet var mycket trögare att dra runt än tidigare. Nu kan inte denna startmotorn heller dra runt det.

ser ut som en kina start så släng den
själva bensinmotorn låter mycket bra

Först startmotorn. På bilderna och filmerna i första inlägget ser bendixdrevet ut att sitta långt under drevet på svänghjulet. När du kör startmotorn ser det ut att skruva av sig från axeln. Det är därför jag undrar om allt står rätt till. På din senaste film ser det i stället ut som att bendixdrevet är i utskjutet läge, men ändå inte är ikuggat. Är det startmotorn som saknar en kugg?

Sedan angående motorn. Det ser ut att vara en gång på två varv som det blir trögt. Det är när du kommer till kompressionstakten i cylindern. Det är ett friskhetstecken att det går trögt då.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag kan nästan lova dig att motorn INTE håller på att nypa. Problemet är kugget på startmotorn. Svänghjulets kuggar kan naturligtvis också vara dåliga. Men kuggkransen på startmotorn är ju tydligt dåliga. Så även om de ser ut att få bra grepp, så är problemet att kuggarna nyper fast i varandra när det blir motstånd.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T thesamesame skrev:
Satte på den gamla startmotorn igår igen för att testa. Det var då jag upptäckte att svänghjulet var mycket trögare att dra runt än tidigare. Nu kan inte denna startmotorn heller dra runt det.
[video]
A Avemo skrev:
Först startmotorn. På bilderna och filmerna i första inlägget ser bendixdrevet ut att sitta långt under drevet på svänghjulet. När du kör startmotorn ser det ut att skruva av sig från axeln. Det är därför jag undrar om allt står rätt till. På din senaste film ser det i stället ut som att bendixdrevet är i utskjutet läge, men ändå inte är ikuggat. Är det startmotorn som saknar en kugg?

Sedan angående motorn. Det ser ut att vara en gång på två varv som det blir trögt. Det är när du kommer till kompressionstakten i cylindern. Det är ett friskhetstecken att det går trögt då.
Startmotorn på ena videon saknar en kugg, men det är den gamla. Satte bara på den igen för att se om den orkade dra runt.
Kunde med "lätthet" (förutom vid kompression) dra runt svänghjulet på motorn för hand bara i förrgår. Igår blev det stundtals helt omöjligt. Och det "skramlande"/klickande ljudet då jag vrider runt för hand fanns inte tidigare heller.

tittar på bilder och filmer igen
och fy f-n vilket dj-la rackel den startmotorn är
extremglapp i bendixen
fel avstånd till motorns kuggkrans
startens kugghjul gjörd i lättmetall återvunnen cocacola burk troligen rent mög på rikssvenska

Inte bara glapp den slirar också!

K Keld skrev:
Inte bara glapp den slirar också!
vilket torde vara omöjligt på en riktig motor med bendixdrev

PS. När jag nämner "svänghjul" i tråden så pratar jag om svänghjulet på den stora motorn, aldrig startmotorn

T thesamesame skrev:
PS. När jag nämner "svänghjul" i tråden så pratar jag om svänghjulet på den stora motorn, aldrig startmotorn
det är bra det för det är helt korrekt benämning

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.