Hej!

Man undrar vad i glödheta det är fråga om, när man som kund vill köpa sig en liten jordfelsbrytare av märket Hager.

Vet ju av erfarenhet, att idiotiska rabattsystem, kontanta mutor med mera präglar den Svenska elgrossistverksamheten.

Men när man som nuvarande privatperson försöker få köpa lite installationsmaterial, förstår man varför hus är så dyra.

Är det inte fråga om kartellbildning, så är det svågerpolitik eller mutor som gäller för att driva upp priserna.

Ett exempel då:

20160709_131619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Priset på en Hager CDA-240D jordfelsbrytare ligger på 865:- riksdaler.

20160710_154510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går man in på Hornbach.de i stället, kostar samma CDA-240D enbart 30,73 EUR, motsvarande runt 290:- riksdaler.

Kanske ett dåligt exempel, men hittar inget billigare.

Mycket trevliga personer som har agenturen för Hager här i landet, måste gå väldigt bra för dom.

Ja, det är ju lite av den orsaken jag vägrar Hager (och andra dyra märken) och kör på Malmbergs...
Så gott som alla elektriker som varit hos mig under vår totaltrenovering av huset (tror nu totalt 4 st.) säger alla typ "vad är det här för skitgrejer?" eller "vilken polack har skruvat in det här?" i förakt för Malmbergs grejer men när jag förklarat att det är ett medvetet val och att samtliga grejer är godkända och har fungerat felfritt så lugnar de sig. En av dem hade t.o.m. erbjudit kund Malmbergs central efter det och "vunnit" på offerten eftersom hand hade halva priset på material...

Säker på att det är samma som Hager i Sverige säljer? På Elektroskandia får jag ingen träff på CDA-240D, deras heter -R.

Får man fråga varför 1-fas 40A? 25A kostar mindre än hälften hos Elektroskandia.

Jag kan misstänk att det är fråga om liten efterfrågan på just 40A, 1-fas som gör den dyr då vi har oftast 3-fas vid så höga effekter.

Robert-san01 skrev:
Säker på att det är samma som Hager i Sverige säljer? På Elektroskandia får jag ingen träff på CDA-240D, deras heter -R.

Får man fråga varför 1-fas 40A? 25A kostar mindre än hälften hos Elektroskandia.

Jag kan misstänk att det är fråga om liten efterfrågan på just 40A, 1-fas som gör den dyr då vi har oftast 3-fas vid så höga effekter.
Bara ett exempel - allt Hager jag hittar, finns billigare annanstans.

Nästan 3 x priset i mitt exempel - gäller enbart direkt till privatkund ink moms, utan rabatter, kundavtal med mera.

Har du ett vettigt prisexempel på CDA-225 D eller R?

Ange gärna om priset är ink moms plus/minus eventuella rabatter.

Aha -> "R" = N till vänster , "D" = N till höger - är det så, att vi har specialstandard i Sverige, därav dyrare pris?

Hade för mig, att höger / vänster hade något med byggformen att göra?

Hager
CDA425R 403kr
CDA225R 382kr

Schneider
A9Z21225 302kr
A9Z21425 338kr

Garo
G-RCD-25/2/30 237kr
G-RCD-25/4/30 303kr

Ex moms med rabatter.

Jag kan se en vits med att ha N till vänster. I Sverige brukar vi bygga centralerna med HB och inkommande till vänster och bygger man på med brytare till höger blir det enklare att hänga på med fasskena om man inte har en N plint emellan.

Malmbergs 40A-4p, 30mA. 220kr ex moms.

Robert-san01 skrev:
Hager
CDA425R 403kr
CDA225R 382kr

Schneider
A9Z21225 302kr
A9Z21425 338kr

Garo
G-RCD-25/2/30 237kr
G-RCD-25/4/30 303kr

Ex moms med rabatter.
Domo arigato, Robert-san01!

Hager

CDA425D 37,69 EUR = 357 SEK
CDA225D 30,45 EUR = 289 SEK

Ovanstående priser är ink moms, utan rabatter och hämtade från ebay.de

Skulle tro, att i större mängder avgår även där någon form av rabatt.

Då jag sålt installationsmaterial i många år, vet jag vad jag får för fråga av en elektriker då jag uppger ett pris.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.