R ritzzz skrev:
Blir det en märkbar förändring med bara luftavfuktare tror du? :) Vi kommer vilka riva ut typ allt ändå på sikt för det är 70-talstapet och plastmatta, men jag är livrädd för att det ska vara mögel bakom varenda yta.
Det blir en enorm skillnad redan efter ett par dar. Efter en vecka så tror du inte det är sant.
Men då förutsätter jag att det inte rinner in vatten helt öppet. Då får man ta till andra åtgärder som att dika ut från huset. Men ofta är det stopp i rören där stuprören går ner. Så man kan enkelt dra ut det vattnet rakt ut på gräsmattan istället och leda bort det.

• Gilla
Rob1000 och 3 till
  • Laddar…
Ett hus för 1,4 som är svårsålt? Räkna med att det kommer vara lika svårsålt i framtiden och att de flesta renoveringskostnaderna inte med säkerhet går att vinna igen vid försäljning. Om ni inte dränerar själva är det tex ca 4000kr/löpmeter. Vill man hemskt gärna bo där är det väl bara att tuta och köra, livet är för kort för att inte bo där man vill. Men känns det mest bara smidigt med en billig kåk fundera igen om ni är beredda på att lägga pengarna och tiden.

Renoverar själv ett dödsbo med småbarn då läget var ett drömläge. Det kräver en del av en och relationen.

Vi dränerade direkt och satte in en woods avfuktare. Var bara ett rum som luktade lite men där rev vi ut allt och torkade ur samt körde ozonmaskin. Aldrig sett något mögel och inte märkt av något sen dess. Tycker det funkar prima med gästrum i källaren.

• Gilla
Jasen2 och 1 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Ett hus för 1,4 som är svårsålt? Räkna med att det kommer vara lika svårsålt i framtiden och att de flesta renoveringskostnaderna inte med säkerhet går att vinna igen vid försäljning. Om ni inte dränerar själva är det tex ca 4000kr/löpmeter. Vill man hemskt gärna bo där är det väl bara att tuta och köra, livet är för kort för att inte bo där man vill. Men känns det mest bara smidigt med en billig kåk fundera igen om ni är beredda på att lägga pengarna och tiden.

Renoverar själv ett dödsbo med småbarn då läget var ett drömläge. Det kräver en del av en och relationen.

Vi dränerade direkt och satte in en woods avfuktare. Var bara ett rum som luktade lite men där rev vi ut allt och torkade ur samt körde ozonmaskin. Aldrig sett något mögel och inte märkt av något sen dess. Tycker det funkar prima med gästrum i källaren.
Jag vet inte om det blir svårsålt om man renoverar och dränerar. Husen i vår småstad säljs för 1,5-3 miljoner, ungefär, beroende på område och skick. Andra hus på gatan har sålts för 1,5-2,5 miljoner. Oavsett köper vi inte för att kunna sälja dyrt, utan för att kunna ha låga lån och bo billigt. Men det blir ju inte så billigt att direkt behöva utöka lån eller ta privatlån för att åtgärda fukten 😅

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Det blir en enorm skillnad redan efter ett par dar. Efter en vecka så tror du inte det är sant.
Men då förutsätter jag att det inte rinner in vatten helt öppet. Då får man ta till andra åtgärder som att dika ut från huset. Men ofta är det stopp i rören där stuprören går ner. Så man kan enkelt dra ut det vattnet rakt ut på gräsmattan istället och leda bort det.
Ja, det är ju lite en av en chansning, man vet inte om det räcker att riva ut och sätta in avfuktare. Men det är väl alltid så med husköp - man vet inte vad man får förrän man är där.

Hur gick det när ni kollade på huset?
Luktade det fukt?

Vill ni riskera er och era barns hälsa så köp och vänta med dränering och sanering av källaren.

Annars sanerar ni källaren innan ni flyttar till huset och använder inte den innan ni dränerat och isolerat utvändigt med typ isodrän.

Det kan vara så att de kört ozon i källaren innan besiktning och visning så lukten minskat radikalt när ni var där.

Besiktning är Sanolikt säljarens och när den är så övertydlig som detta stycke då är det fel på riktigt.

Att flytta in i ett ”mögelhus” kan göra att barnen drabbas av allergier mm så kolla ett annat boende om ni inte har råd att åtgärda allt nu.

Lämna ett bud där ni drar av 500 00-1 000 000:- för ombyggnad beroende på hur stort huset är

R ritzzz skrev:
Vi är spekulanter på ett hus byggt 71. Det har inte omdränerats utan har originaldränering. I källaren uppmättes en relativ fuktighet på 92%! Högt, tycker jag. Golv, väggar och puts, främst mot nedre kant, visar spår av fukt och har i vissa fall släppt. Hade ni vågat köpa ett sånt hus? Vi förstår att huset måste dräneras men vill egentligen inte göra det under det första året eller två. Vi kan tänka oss ta tillbaka källaren till betong och lägga på ny golvfärg och puts på väggarna men det löser ju inte problemet antar jag.

Se kommentarer från besiktning:

Källarplan / Allmänt
Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för
mikrobiell tillväxt och mikrobiell lukt upplevdes.
Fuktgenomslag, färg och putssläpp förekommer på källarväggar och golv
Källargrundmurar med påreglade isolerade ytterväggar. Denna
konstruktion får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring.
Den relativa fuktigheten (RF) uppmättes till 92% vid gillestugan och 90 %
vid sovrum.
Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i den
omgivande luften är över 75 %. I furuvirke motsvarar det en fuktkvot (FK)
på 17 %.
Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och
omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om
fördjupad undersökning gäller hela källaren.

Limmade plastmattor finns på betongplattan.
Plastmattan har släppt från underlaget vid sovrum. Detta kan bero på
naturlig fuktpåverkan från marken.
omfattning.
Jag hade ett sådant hus .anticimex kom la mätaren på golvet .jaha de e som de e i en källare 99% bodde där i 4 år o såg till att inte ha saker tätt upp till väggarna så gick de bra o ventilation satte jag in .byggt 1936.

C
B bosse dynamit skrev:
jaha de e som de e i en källare 99%
Ja, det är så det ser ut i en "oisolerad" källare. Golv och väggar med direkt markkontakt blir fuktmättade.
Att notera är dock att man då talar om fuktkvot i materialet och inte relativ (luft-) fuktighet.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Jag hade försökt inspektera originaldräneringen om de går för att se hur högt grundvattnet står. Sedan om denna är kopplad med självfall mot dagvattenbrunn eller avloppet. Mest för att ta reda på om en pump kommer behövas för att pumpa upp grundvattnet till dagvattenbrunnen om de finns en sådan. Jag är inget fan av en pumplösning där det automatiskt blir en risk om pumpen går sönder och vattnet tar sig in i källaren. Har själv åkt på precis detta och jag hade aldrig köpt mitt hus om jag visste vilken huvudvärk det innebär att ha en sådan risk hängande över sig 😖

Anitw Anitw skrev:
Hur gick det när ni kollade på huset?
Luktade det fukt?
Det luktade mycket svagt "källare" men absolut inte mögel. Men vi hittade fler fuktskador, bland annat färgsläpp i taket i tvättstugan mitt under övervåningens badrum. Eventuell läcka där, med andra ord. Så vi kommer inte köpa. Lite för mycket jobb för oss 😊

• Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Vill ni riskera er och era barns hälsa så köp och vänta med dränering och sanering av källaren.

Annars sanerar ni källaren innan ni flyttar till huset och använder inte den innan ni dränerat och isolerat utvändigt med typ isodrän.

Det kan vara så att de kört ozon i källaren innan besiktning och visning så lukten minskat radikalt när ni var där.

Besiktning är Sanolikt säljarens och när den är så övertydlig som detta stycke då är det fel på riktigt.

Att flytta in i ett ”mögelhus” kan göra att barnen drabbas av allergier mm så kolla ett annat boende om ni inte har råd att åtgärda allt nu.

Lämna ett bud där ni drar av 500 00-1 000 000:- för ombyggnad beroende på hur stort huset är
Ja, vi hade tänkt lägga bud eventuellt på 1 miljon (400.000 under) men det var flera andra som hade gjort samma, men säljaren hade nekat. Så vi kommer inte buda 😊

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
R ritzzz skrev:
Vi är spekulanter på ett hus byggt 71. Det har inte omdränerats utan har originaldränering. I källaren uppmättes en relativ fuktighet på 92%! Högt, tycker jag. Golv, väggar och puts, främst mot nedre kant, visar spår av fukt och har i vissa fall släppt. Hade ni vågat köpa ett sånt hus? Vi förstår att huset måste dräneras men vill egentligen inte göra det under det första året eller två. Vi kan tänka oss ta tillbaka källaren till betong och lägga på ny golvfärg och puts på väggarna men det löser ju inte problemet antar jag.

Se kommentarer från besiktning:

Källarplan / Allmänt
Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för
mikrobiell tillväxt och mikrobiell lukt upplevdes.
Fuktgenomslag, färg och putssläpp förekommer på källarväggar och golv
Källargrundmurar med påreglade isolerade ytterväggar. Denna
konstruktion får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring.
Den relativa fuktigheten (RF) uppmättes till 92% vid gillestugan och 90 %
vid sovrum.
Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i den
omgivande luften är över 75 %. I furuvirke motsvarar det en fuktkvot (FK)
på 17 %.
omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om
fördjupad undersökning gäller hela källaren.

Limmade plastmattor finns på betongplattan.
Plastmattan har släppt från underlaget vid sovrum. Detta kan bero på
naturlig fuktpåverkan från marken.
omfattning.
Aldrig, om det inte planeras att åtgärdas omedelbart.

Huset kommer ge er dålig hälsa och det kan finnas dolda problem. Om ni inte har råd att åtgärda, gå vidare i ert letande efter bostad. Ni kommer få massa råd som bara är plåster på problemet. Dessutom blir problemet och tillväxt av mögel och ohälsa värre ju längre ni väntar. Visserligen märker ni inte det då det smyger på sakta men säkert, tillslut luktar alla era kläder och allt annat i huset unket eller av mögel, men ni kommer inte känna det.

Har utfört underhållsbesiktningar i över 15 år, så mitt råd, skaffa inte er ett problemhus, för ni kommer ändå ha fullt upp med skötsel även om det inte finns några permanenta fuktproblem.

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
R ritzzz skrev:
Jag tror att vi blir mindre och mindre sugna ju mer vi funderar. Vi gör gärna kosmetiska jobb och har inga problem att leva med en lite lägre standard ett tag och liksom renovera allt eftersom, men stora problem som kräver omgående åtgärd undviker vi nog så gott det går.
Mögelsporer sprider sig lätt i ett fuktskadat hus och jag skulle avråda med tanke på småbarn

• Gilla
ritzzz
  • Laddar…
S S N Jörgen Magnusson skrev:
Aldrig, om det inte planeras att åtgärdas omedelbart.

Huset kommer ge er dålig hälsa och det kan finnas dolda problem. Om ni inte har råd att åtgärda, gå vidare i ert letande efter bostad. Ni kommer få massa råd som bara är plåster på problemet. Dessutom blir problemet och tillväxt av mögel och ohälsa värre ju längre ni väntar. Visserligen märker ni inte det då det smyger på sakta men säkert, tillslut luktar alla era kläder och allt annat i huset unket eller av mögel, men ni kommer inte känna det.

Har utfört underhållsbesiktningar i över 15 år, så mitt råd, skaffa inte er ett problemhus, för ni kommer ändå ha fullt upp med skötsel även om det inte finns några permanenta fuktproblem.
Japp, vi landade i samma slutsats och kommer inte köpa 😊

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi köpte en sommarstuga från 40-talet med väldigt blöt källare. Det var blött på väggarna. De hade tagit ur fönsterna i källaren och satt galler för att ventilera. Källaren är inte inredd. Vi mätte uppe i huset och allt verkade torrt. Ingen fuktdoft. Stuprören gick ner i hål i marken. Jag satte dit 4-meters rör ut i trädgården (provisoriskt). Efter några veckor började källaren torka upp och efter ett år var fukten nere på normal nivå. Visst är det lite chansning men det mesta brukar gå att fixa. Får man rätt pris så kan man hyra in folk också till större jobb. En omdränering med isodrän kostar 2-3 00 000kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.