7 751 läst ·
64 svar
8k läst
64 svar
Hade ni köpt ett hus med fuktproblem i källaren?
Läget är helt okej! Vi är mest lockade av priset, som just nu är 1,4 miljoner. Det har legat ute 5 månader (vi fattar ju varför nu) så vi kan säkert få det ännu billigare. Och stort är det också. Om man får ordning på källaren har vi 220 kvm 😁 men ja, det känns som att det kan bli mer problem än vad vi är sugna på att hantera...T TommyC skrev:Är läget fantastiskt? Finns det inga andra hus till salu? Hus från 70-talet är ökända för flera tveksamma lösningar som t ex trä mot betong utan fuktspärr. Sånt är besvärligt att åtgärda. Det är inte alltid som det ger problem. Kan man köpa hus utan onödiga riskkonstruktioner så minskar riskerna för jobbiga och dyrbara problem i framtiden. Hur är det med asbest? Radon? Finns det fungerande ventilation? Osv osv....
Mer problem än vad en är sugen på kommer det definitivt med att köpa ett äldre hus.
Är ni mycket intresserade så gör en egen besiktning som letar fel på er som köpares villkor. Det vill säga letar efter sånt som är fel eller som kan behöva åtgärdas inom något år. Det går säkert att pruta bort kostnaden för en sådan besiktning.
Är ni mycket intresserade så gör en egen besiktning som letar fel på er som köpares villkor. Det vill säga letar efter sånt som är fel eller som kan behöva åtgärdas inom något år. Det går säkert att pruta bort kostnaden för en sådan besiktning.
OK, jag förstår. Gör man det mesta själv med viss hjälp av vänner så kan det bli väldigt prisvärt i slutändan. Det kräver en tålig familj så att det inte blir skilsmässa. Läs gärna fler besiktningsprotokoll för 70-talshus för full förståelse av alla bristfälliga konstruktionslösningar som kan ge problem i framtiden.
Edit: Glömde att nämna uppvärmningskostnaden. Isolering i alla riktningar var mycket sämre före oljekrisen på 70-talet. Lita inte blint på energideklarationer. Jag har sett flera som jag starkt tvivlar på var sanningsenliga.
Edit: Glömde att nämna uppvärmningskostnaden. Isolering i alla riktningar var mycket sämre före oljekrisen på 70-talet. Lita inte blint på energideklarationer. Jag har sett flera som jag starkt tvivlar på var sanningsenliga.
Vilken generation av hus tycker du har minst problem? Vi gillar att fixa och dona men är inte tillräckligt händiga för att dränera, byta tak eller fixa typ VVS själva, så sånt blir ju ett dyrt problem för oss. Man blir inte rik av att ha småbarn heller 😊T TommyC skrev:OK, jag förstår. Gör man det mesta själv med viss hjälp av vänner så kan det bli väldigt prisvärt i slutändan. Det kräver en tålig familj så att det inte blir skilsmässa. Läs gärna fler besiktningsprotokoll för 70-talshus för full förståelse av alla bristfälliga konstruktionslösningar som kan ge problem i framtiden.
Jag tror att vi blir mindre och mindre sugna ju mer vi funderar. Vi gör gärna kosmetiska jobb och har inga problem att leva med en lite lägre standard ett tag och liksom renovera allt eftersom, men stora problem som kräver omgående åtgärd undviker vi nog så gott det går.Pjosk75 skrev:
Mer problem än vad en är sugen på kommer det definitivt med att köpa ett äldre hus.
Tolkar jag dig rätt att det rör sig om en från början oinredd källare som inretts, troligen på ett bristfälligt sätt?R ritzzz skrev:
Är du beredd att slänga ut inredningen och konvertera tillbaka till oinredd källare kommer du troligen väldigt långt på detta. Kanske behövs även dräneringsåtgärder på lite sikt.
Ja, eller så tolkar jag protokollet iallafall. "Källargrundmurar med påreglade isolerade ytterväggar" står det under anmärkningen gällande fukten. Besiktningsmannens rekommenderade åtgärd är följande: "Angående källaren med organiska konstruktioner och täta ytskikt med naturlig fuktpåverkan så rekommenderas det att friläggaC cpalm skrev:
dessa och byta ut dessa till konstruktioner/ytskikt som är lämpliga för en källarmiljö, samt säkerställa det utvändiga fuktskyddet
gällande källargrunden."
Dvs, riva allt och dränera. Visst?
Ja, det låter rimligt. Tänker att en dränering troligen inte heller ens är akut om man konverterar tillbaka till oinredd källare med material anpassade för fuktpåslag.R ritzzz skrev:
Så är man inställd på en sådan åtgärd och det är inprisat och man försäkrat sig om att det inte bara är en föraning på massa andra problem kan det ju vara en bra affär.
Troligen ett klassiskt 70-tals hus med gillestuga i källaren och kanske något annat inrett rum.C cpalm skrev:
Träreglar och isolering, då mögelhus ännu inte ”uppfunnits” och det var så man bygde.
Men en klassisk konstruktion som ger den i besiktningsprotokoll så kallade ”mikrobiella lukt”. Skulle varit bortriven för flera tiotals år sedna
Samtidigt finns det hus med samma konstruktion som även efter 50 år fortfarande funkar och inte blivit förstörda.
Ganska ofta suterränghus som står insprängda i nån bergknalle som gör dränering och fuktskydd helt överflödigt.
Jag vill inte göra er mer osugna på huset men om det är byggt 71 och avloppen inte bytta ska ni räkna med att göra det ganska omgående också.R ritzzz skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Ni bör inte använda källaren som boyta. Men om ni gör källaren "putsren" dvs utan träväggar/golv mm så är källaren mycket användbar till förvaring, teknikrum, verkstad, tvättstuga mm. Jag har även byggt ett "spa" i en källare från 40-talet.R ritzzz skrev:
Dessutom går det enkelt att dra nya rör och ledningar i källartaket om ni vill ändra planlösning i våningsplan. En källare är guld värd.
Det är ungefär så vi hade tänkt använda ytan. Lekrum, förvaring, tvättstuga, hobbyrum. Men vi hade även tänkt ha ett gästrum där nere. Men det ska man kanske tänka bort helt, och satsa på ett annat hus med fler sovrum på övervåningen?T Thomas_Blekinge skrev:Ni bör inte använda källaren som boyta. Men om ni gör källaren "putsren" dvs utan träväggar/golv mm så är källaren mycket användbar till förvaring, teknikrum, verkstad, tvättstuga mm. Jag har även byggt ett "spa" i en källare från 40-talet.
Dessutom går det enkelt att dra nya rör och ledningar i källartaket om ni vill ändra planlösning i våningsplan. En källare är guld värd.
Vad jag tycker har begränsat värde då erfarenheten är begränsad till de drygt 100 visningar vi gick på när vi letade hus samt hus i bekantskapskretsen. Vårt hus som är byggd 1981 är markant bättre än många 70-talshus även om alla 70-talshus inte är dåliga.R ritzzz skrev:
Vi har vänner som byggde nytt ca 2002. Det huset är marginellt bättre isolerat jämfört med vårt. Badrummen är i lite modernare stil som nu börjar se lite bedagad och trist ut medan vårt badrum från 1981 har en renare och snyggare stil enligt vår smak.
Tomtens läge i området samt husets läge på tomten påverkar behovet av väl fungerande dränering. Vårt hus står på en lokal höjdpunkt på en tomt som är näst högst i kvarteret så dräneringen används aldrig då inget vatten någonsin rinner mot huset.
I tätbebyggda området så är det oftast brist på bra tomter i bra lägen. Nu byggs det ibland i riktigt dåliga lägen men dessa hus säljs ändå p g a av bostadsbristen.
Håller med @Thomas_Blekinge här men tänker att du kanske har lite för höga tankar.R ritzzz skrev:
Lek, hobby och förvaring är rätt öppet för tolkning, är det oisolerat får man vara medveten om det är med vissa restriktioner. Tanken på gästrum skulle jag skippa. Tvättstuga, teknikrum och sånt däremot funkar ju perfekt.