Hej,

Jag har en installation där flera rör-i-rör är dragna genom en träregel med många hål tätt intill varandra (se bild). Tycker jag ser att dom tar vissa "genvägar" och att man snålar på saker. Ex se bild. De har tagit ett rest virke i huset och använt i ställer för något specifikt avsedd för detta ändamålet. Sedan hål i golv bjälke utan metall brickor som jag sett vissa använder. Är detta enligt regelverk.

tack för hjälpen!

• Flera vita rör-i-rör dras genom en träregel med flera tättsittande hål, användande restvirke som stöd utan metallbrickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flera vita och grå rör-i-rör installationer genom träregel med borrade hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
Detta är inga VVS rör utan rör som man drar elkablar i

• Gilla
  • Haha
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
RoTe
P Putte 9497 skrev:
Uponor är väl ändå vvs...

• Gilla
JSten och 8 till
  • Laddar…
sant, men ser ut som perilex

Flexrör för el med varumärket Uponor har funnits men försvann från marknaden för ett antal år sedan.

• Wow
  • Gilla
Påwel och 1 till
  • Laddar…
RoTe
P Putte 9497 skrev:
Spisuttag??

• Gilla
  • Haha
mabr006 och 3 till
  • Laddar…
S
P Putte 9497 skrev:
Du snackar goja, perilex = spisuttag.
Vita uponor rören är vvs rör, de grå på bild två är flexslang till el.
Tycker det ser helt normalt ut!

• Gilla
maela och 11 till
  • Laddar…
A Adam35 skrev:
Hej,

Jag har en installation där flera rör-i-rör är dragna genom en träregel med många hål tätt intill varandra (se bild). Tycker jag ser att dom tar vissa "genvägar" och att man snålar på saker. Ex se bild. De har tagit ett rest virke i huset och använt i ställer för något specifikt avsedd för detta ändamålet. Sedan hål i golv bjälke utan metall brickor som jag sett vissa använder. Är detta enligt regelverk.

tack för hjälpen!
Röris här, tycker det är bra ut! Inget som skadar/påverkar funktionen av installationen

• Gilla
leffeman och 14 till
  • Laddar…
Det du tagit bild på är genomföringar i den dolda dragningen. Fixturplåtar, eller metallbrickor som du kallar det, används tillsammans med bockstöd för att fixera utsläpp genom vägg och vanligtvis inte vid genomföringar i bjälklag/reglar. Ser inga som helst konstigheter med dragningarna du fotat.

• Gilla
nilzzon3 och 4 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Du snackar goja, perilex = spisuttag.
Vita uponor rören är vvs rör, de grå på bild två är flexslang till el.
Tycker det ser helt normalt ut!
Blandar ihop namnen, hjärnan svajjar

C
Stoff3X Stoff3X skrev:
Fixturplåtar, eller metallbrickor som du kallar det, används tillsammans med bockstöd för att fixera utsläpp genom vägg och vanligtvis inte vid genomföringar i bjälklag/reglar.
Tror TS menar fixeringsbleck:
https://www.uponor.com/sv-se/vvs/s/...bleck-for-skyddsror-25-20-28-23-34-28-1033986

Dessa skall sitta vid genomföringar om inte rören fixeras på annat sätt genom t.ex. ingjutning.
Så att skyddröret inte förskjuts om man skulle behöva byta slangen.
Men de räknar säkert med att det inte kommer att ske inom reklamationsfristen 😆

Redigerat:
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Hålen i "regeln" gör ju inget då "regeln" inte är bärande utan är satt där för att just vara stöd för genomföringarna.

Edit: rättstavning

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
A Adam35 skrev:
Hej,

tack för hjälpen!
Ingen regel det där. Allt ser bra ut.

Snyggt och prydligt.
Var inte så misstänksam.

P Putte 9497 skrev:
Ser helt OK ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.