Hej,
Jag har en installation där flera rör-i-rör är dragna genom en träregel med många hål tätt intill varandra (se bild). Tycker jag ser att dom tar vissa "genvägar" och att man snålar på saker. Ex se bild. De har tagit ett rest virke i huset och använt i ställer för något specifikt avsedd för detta ändamålet. Sedan hål i golv bjälke utan metall brickor som jag sett vissa använder. Är detta enligt regelverk.
tack för hjälpen!
Jag har en installation där flera rör-i-rör är dragna genom en träregel med många hål tätt intill varandra (se bild). Tycker jag ser att dom tar vissa "genvägar" och att man snålar på saker. Ex se bild. De har tagit ett rest virke i huset och använt i ställer för något specifikt avsedd för detta ändamålet. Sedan hål i golv bjälke utan metall brickor som jag sett vissa använder. Är detta enligt regelverk.
tack för hjälpen!
Detta är inga VVS rör utan rör som man drar elkablar i
sant, men ser ut som perilex
Flexrör för el med varumärket Uponor har funnits men försvann från marknaden för ett antal år sedan.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Röris här, tycker det är bra ut! Inget som skadar/påverkar funktionen av installationenA Adam35 skrev:Hej,
tack för hjälpen!
Det du tagit bild på är genomföringar i den dolda dragningen. Fixturplåtar, eller metallbrickor som du kallar det, används tillsammans med bockstöd för att fixera utsläpp genom vägg och vanligtvis inte vid genomföringar i bjälklag/reglar. Ser inga som helst konstigheter med dragningarna du fotat.
Tror TS menar fixeringsbleck:Stoff3X skrev:
https://www.uponor.com/sv-se/vvs/s/...bleck-for-skyddsror-25-20-28-23-34-28-1033986
Dessa skall sitta vid genomföringar om inte rören fixeras på annat sätt genom t.ex. ingjutning.
Så att skyddröret inte förskjuts om man skulle behöva byta slangen.
Men de räknar säkert med att det inte kommer att ske inom reklamationsfristen 😆
Redigerat:
Ingen regel det där. Allt ser bra ut.A Adam35 skrev:Hej,
tack för hjälpen!