Mikael_L
ACME skrev:
Det är mer än olika storlekar på plattorna som gör att det ser slarvigt ut. Tyvärr.
Jag tänker iaf på att fogbredder varierar rätt kraftigt, och att plattor som verkar att dom borde linjera inte gör det.
Men vad vet jag vad det är för stil det hela ska bli. Det är kanske helrätt för någon slags rustik stil, a'la medeltidsborg ...

A
Mikael_L skrev:
Jag tänker iaf på att fogbredder varierar rätt kraftigt...
Jupp. Plus fogsprång och allmänt "gung".

...och att plattor som verkar att dom borde linjera inte gör det.
Vi satte samma typ av platta i ett badrum i vintras och dom plattorna ska linjera.

• IMG_2436.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja fogsprång är jag inte man att avgöra, så här på ett fotografi. Men du har ju synat sånt här lite mer än jag, så jag är inte förvånad om du och andra plattsättare ser betydligt fler fel än jag.

Du ska inte få gå in mitt första egenkaklade badrum ... någonsin ... För jag kommer säkert vara jävligt stolt och inte vilja få några illusioner krossade ... :o
Det blir att pinka i trädgårn om du hälsar på ... :D :D ;)

A
:)

Ja, men resultatet behöver ju inte duga åt mig eftersom jag varken ska betala för det eller leva med det.
Men det är trist att se att det åker omkring jönsar, som oftast får lika bra betalt som dom duktiga, trots att dom presterar hälften..

T

Inte vidare snyggt med så smala remsor längs väggarna på golvplattorna, när möjligheten fanns att få större bitar!

A
tank77 skrev:
...när möjligheten fanns att få större bitar!
Så du påstår att om vi hade satt en större platta mot fönsterväggen, så hade det blivit bra mot alla väggarna i resten av rummet, genom passagen och vidare ut i tvättstugan också..?

Den här indelningen funkade på hela ytan och gav symmetri i duschdelen. Plattorna upplevs också som smalare på bilden (17 mm vidvinkel på FF) än vad förhållandet är i verkligheten, vilket man kan lista ut eftersom 15x15 plattorna snarare ser ut som 10x15...

Paul-Staffanstorp
Tror han syftar på att man kunde förskjutit dem en halv sten och på så sätt fått 9st hela plattor på bredden och 2st som blivit typ 3/4dels stora mot väggarna.
Dock är detta svårt att avgöra om det ska fortsätta i annat utrymme och då måste helheten få bestämma ju.

Svårt att bedömma på bara en bild, men en slukrist på 15x15cm till samma storlek på plattorna så kanske man även hade kunnat slippa skärningen runt risten.
Dock ser det väldigt snyggt och fräscht ut tycker jag och man kan aldrig ha åsikter när man inte varit på plats och sett hela utrymmet i sin helhet.

T
Nja, vissa plattsättare envisas med att börja på mitten, kvittar hur liten bit det blir i ändarna.

Om man hade börjat med hel platta i "mitten" istället för som på bilden med fogen i mitten så hade det blivit större bitar vid väggarna samt vid brunnen och då hellre en mindre bit vid dörrtröskeln som man inte ser på bilden.

Usch.. Stå på dej! ser inge vidare ut asså..

A
tank77 skrev:
Nja, vissa plattsättare envisas med att börja på mitten, kvittar hur liten bit det blir i ändarna.
Vi jobbar inte som vissa plattsättare, och utgår aldrig från mitten "bara för att". I det här fallet slumpade det sig att denna läggning blev det bästa alternativet sett till hela ytan.

Om man hade börjat med hel platta i "mitten" istället för som på bilden med fogen i mitten så hade det blivit större bitar vid väggarna samt vid brunnen och då hellre en mindre bit vid dörrtröskeln som man inte ser på bilden.
Det är som sagt mer än en dörrtröskel som inte syns på bilden. Flera väggar i olika liv, en passage och en tvättstuga med ytterligare en golvbrunn.

Ericc
Är det en "fetsträng" silicon mot taket på duschväggen?

Nädu ACME, det där var det bedrövligaste jag sett på länge, jag tror du har goda chanser att vinna tvisten om du väljer att ifråga sätta kaklingen..
Foglisten i början av tråden var ju ingenting i jämförelse !

Ericc
ACME skrev:
Jupp. Plus fogsprång och allmänt "gung".

Vi satte samma typ av platta i ett badrum i vintras och dom plattorna ska linjera.
Är det en vit plastlist i ytterhörnet?

T
Ericc skrev:
Är det en vit plastlist i ytterhörnet?
Ser ut så, fruktansvärt fult.

Enda som gäller är aluminiumlister!

Ericc
tank77 skrev:
Ser ut så, fruktansvärt fult.

Enda som gäller är aluminiumlister!

Jag vet inte, men det känns som det sitter en vi sillisträng golv/vägg oxå.

Men så kan det väl ändå inte vara gjort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.