Hej alla!
Vet inte vad jag ska tycka.
Vill ha er input.
Bakgrund.
Ska lägga om vår uppfart med smågatsten (10x10x10)
Vi har ca 25kvm sen innan och ska då lägga till ca 27kvm. ("Ny"inköp)
Firman som gör jobbet föreslog att vi tar upp allt, och lägger om det, så vi blir av med sättningarna sen 1974 (byggår)
Bra idé, sagt och gjort..
Firman kom 3 dagar för tidigt, 25.e maj och började riva upp allt när vi inte var hemma.. Lite konstigt men ok.. (första gången man vart med om att de kommer för tidigt)
Sen tog de några dagar paus, för att sen meddela att de inte hittar likadan sten som den vi har (de har alltså inte hittat 27kvm likadan sten INNAN de kommer och river upp det som faktiskt var helt ok.) De var hos oss när de tittade på jobbet och fick med sig 2 eller 3 stenar som referens. De var hos oss den 11 juni. med lite prover de hittat och vi kom överens om en typ.
Jag var iväg och de hade börjat lägga ca 2,5kvm av de gamla stenarna, tänker väl att de blandar in den "nya" när den kommer, men när man ser hur de lagt detta börjar jag att dra öronen åt mig..
*Är jag gnällig, eller ser detta normalt ut?
*Ska man inte lägga med distans mot träfasad? Eller kan träet gå nästan direkt mot sten?
*Markduk?
*De har bara tagit min gamla sand och typ återfyllt med.
Det står inget i kontraktet om tidsgräns men muntligt skulle det ta typ 3 veckor från start. Vad är skäligt?
Tydligen är de på semester nu med..
Några tips på hur jag ska resonera?
Vet inte vad jag ska tycka.
Vill ha er input.
Bakgrund.
Ska lägga om vår uppfart med smågatsten (10x10x10)
Vi har ca 25kvm sen innan och ska då lägga till ca 27kvm. ("Ny"inköp)
Firman som gör jobbet föreslog att vi tar upp allt, och lägger om det, så vi blir av med sättningarna sen 1974 (byggår)
Bra idé, sagt och gjort..
Firman kom 3 dagar för tidigt, 25.e maj och började riva upp allt när vi inte var hemma.. Lite konstigt men ok.. (första gången man vart med om att de kommer för tidigt)
Sen tog de några dagar paus, för att sen meddela att de inte hittar likadan sten som den vi har (de har alltså inte hittat 27kvm likadan sten INNAN de kommer och river upp det som faktiskt var helt ok.) De var hos oss när de tittade på jobbet och fick med sig 2 eller 3 stenar som referens. De var hos oss den 11 juni. med lite prover de hittat och vi kom överens om en typ.
Jag var iväg och de hade börjat lägga ca 2,5kvm av de gamla stenarna, tänker väl att de blandar in den "nya" när den kommer, men när man ser hur de lagt detta börjar jag att dra öronen åt mig..
*Är jag gnällig, eller ser detta normalt ut?
*Ska man inte lägga med distans mot träfasad? Eller kan träet gå nästan direkt mot sten?
*Markduk?
*De har bara tagit min gamla sand och typ återfyllt med.
Det står inget i kontraktet om tidsgräns men muntligt skulle det ta typ 3 veckor från start. Vad är skäligt?
Tydligen är de på semester nu med..
Några tips på hur jag ska resonera?
Ser ut som skit. Jag hade definitivt inte varit nöjd och vägrat låta de fortsätta innan det blev åtgärdat.
Markarbeten ger inte rätt till skattereduktion. Endast v/a/dränering i princip inom marksegmentet ger rätt till rot.crilleolsen skrev:
För att svara på dina frågor.
Det hade varit fel att lägga markduk under de delar som redan har grus /sten. Endast om det är ny hårdgjord yta skulle det vara aktuellt. Normalt sett läggs marksten långt under panel/syllhöjd Helst minimum 10 gärna 20 cm….
Tack för utförligt svar. På den första bilden har jag tagit bort senen närmast fasaden för att kunna måla droppkanten på fasaden. Kom inte in med pensel emellan..P pette skrev:Markarbeten ger inte rätt till skattereduktion. Endast v/a/dränering i princip inom marksegmentet ger rätt till rot.
För att svara på dina frågor.
Det hade varit fel att lägga markduk under de delar som redan har grus /sten. Endast om det är ny hårdgjord yta skulle det vara aktuellt. Normalt sett läggs marksten långt under panel/syllhöjd Helst minimum 10 gärna 20 cm….
Ok. Inte bra. du kommer förmodligen få problem med att ändträet ruttnar av snö/vattenstänk. Ibland kan man såga av X antal centimeter på panelen, multicutter/sänksåg ( beroende på vilken höjd syllen ligger på). Kolla om du kan se/stoppa in handen och känna hur högt syllen ligger…crilleolsen skrev:
Bef Bågsättningen ser ju ok ut, från det jag kan se på bilden. Konstigt att de väljer att riva allt om det bara är vissa sättningar kan jag tycka. Men då hade de ju självklart kunnat mixa in den nya smågatfärgen, vilket hade motiverat rivningen, (om de nu gjort det…) :/
I övrigt måste viss sortering ske innan bågsättning. De större stenarna ska var i mitten av bågarna, och de minsta i dalarna så att säga.
Redigerat:
Mycket som är konstigt här. Har ni breddat garageuppfarten till vänster om befintligt? Vem har schaktat ur och hårdgjort den ytan, det är ju gräs på bilden? Offerten är konstig, dels enligt tidigare nämnt med att ROT ej är applicerbart men det nämns även bärlager vilket bara är det översta lagret av grus under sättmaterialet. Har företaget grävt ur kanske 40 cm under marknivå, lagt duk och fyllt upp 25 cm med vad de benämner som bärlager, sedan lagt sättmaterial 5 cm? Är det en annan entreprenör som hårdgjort och dessa bara skall justera ytan och sätta stenen? Sätta sten kan dem iaf inte utifrån den bilden du postade. Både fogbredd och att de tappar båghöjden visar att det inte är nå stensättare du har att göra med.crilleolsen skrev:
Hej alla!
Vet inte vad jag ska tycka.
Vill ha er input.
Bakgrund.
Ska lägga om vår uppfart med smågatsten (10x10x10)
Vi har ca 25kvm sen innan och ska då lägga till ca 27kvm. ("Ny"inköp)
Firman som gör jobbet föreslog att vi tar upp allt, och lägger om det, så vi blir av med sättningarna sen 1974 (byggår)
Bra idé, sagt och gjort..
Firman kom 3 dagar för tidigt, 25.e maj och började riva upp allt när vi inte var hemma.. Lite konstigt men ok.. (första gången man vart med om att de kommer för tidigt)
Sen tog de några dagar paus, för att sen meddela att de inte hittar likadan sten som den vi har (de har alltså inte hittat 27kvm likadan sten INNAN de kommer och river upp det som faktiskt var helt ok.) De var hos oss när de tittade på jobbet och fick med sig 2 eller 3 stenar som referens. De var hos oss den 11 juni. med lite prover de hittat och vi kom överens om en typ.
Jag var iväg och de hade börjat lägga ca 2,5kvm av de gamla stenarna, tänker väl att de blandar in den "nya" när den kommer, men när man ser hur de lagt detta börjar jag att dra öronen åt mig..
*Är jag gnällig, eller ser detta normalt ut?
*Ska man inte lägga med distans mot träfasad? Eller kan träet gå nästan direkt mot sten?
*Markduk?
*De har bara tagit min gamla sand och typ återfyllt med.
Det står inget i kontraktet om tidsgräns men muntligt skulle det ta typ 3 veckor från start. Vad är skäligt?
Tydligen är de på semester nu med..
Några tips på hur jag ska resonera?
Hej. Befintlig uppfart är den till vänster i bild. (Google mapsbild)S Simon11 skrev:Mycket som är konstigt här. Har ni breddat garageuppfarten till vänster om befintligt? Vem har schaktat ur och hårdgjort den ytan, det är ju gräs på bilden? Offerten är konstig, dels enligt tidigare nämnt med att ROT ej är applicerbart men det nämns även bärlager vilket bara är det översta lagret av grus under sättmaterialet. Har företaget grävt ur kanske 40 cm under marknivå, lagt duk och fyllt upp 25 cm med vad de benämner som bärlager, sedan lagt sättmaterial 5 cm? Är det en annan entreprenör som hårdgjort och dessa bara skall justera ytan och sätta stenen? Sätta sten kan dem iaf inte utifrån den bilden du postade. Både fogbredd och att de tappar båghöjden visar att det inte är nå stensättare du har att göra med.
Det är där släpet står på en bild som ska läggas nytt på. Det är mitt "hemmabygge" då det var buskage när vi flyttade in, och vi har utökat ytan.
Så då har du byggt ut garaget åt höger?crilleolsen skrev:
-Stenläggningen är under all kritik.
-Det framgår inte av din text eller offerten hur grundläggningen är gjord.
-Offerten är felaktig då den inkluderar ROT.
-Mellanrum mellan sten och träfasad bör vara minst 10cm, förutsättningarna kanske inte kan klandras stensättarna här, befintliga höjden på gamla stensättningen är ju lite vad den är med tanke på garageport etc.
Jag skulle verkligen ifrågasätta hela upplägget innan de lagt ned mer tid även om det inte nödvändigtvis är stensättarfirmans fel helt och hållet att det blivit som det blivit, beror lite på vad det är för kompetens du köpt, om det är stensättning av en firma som enkom sysslar med stensättning eller om det är en markentreprenör du vänt dig till.
Vilken del i Halland bor du?
Det är på helentreprenad så jag ska bara peka, och säga "fixa"... underarbete mm ska firman fixa, bedömer de att det är bra nog 20 cm under den befintliga stenen är jag nöjd med det. Jag har bett de sänka marken redan innan de började återlägga sten just för luftspalt under stående panelen, men jag har beställt bort allt huvudbry.. känner inte att det är så just nu.. jag bor i halmstad.S Simon11 skrev:Så då har du byggt ut garaget åt höger?
-Stenläggningen är under all kritik.
-Det framgår inte av din text eller offerten hur grundläggningen är gjord.
-Offerten är felaktig då den inkluderar ROT.
-Mellanrum mellan sten och träfasad bör vara minst 10cm, förutsättningarna kanske inte kan klandras stensättarna här, befintliga höjden på gamla stensättningen är ju lite vad den är med tanke på garageport etc.
Jag skulle verkligen ifrågasätta hela upplägget innan de lagt ned mer tid även om det inte nödvändigtvis är stensättarfirmans fel helt och hållet att det blivit som det blivit, beror lite på vad det är för kompetens du köpt, om det är stensättning av en firma som enkom sysslar med stensättning eller om det är en markentreprenör du vänt dig till.
Vilken del i Halland bor du?
Garanterat en sån där ”allt-i-allo” servicebyggfirma som utför allt inom bygg..S Simon11 skrev:Så då har du byggt ut garaget åt höger?
-Stenläggningen är under all kritik.
-Det framgår inte av din text eller offerten hur grundläggningen är gjord.
-Offerten är felaktig då den inkluderar ROT.
-Mellanrum mellan sten och träfasad bör vara minst 10cm, förutsättningarna kanske inte kan klandras stensättarna här, befintliga höjden på gamla stensättningen är ju lite vad den är med tanke på garageport etc.
Jag skulle verkligen ifrågasätta hela upplägget innan de lagt ned mer tid även om det inte nödvändigtvis är stensättarfirmans fel helt och hållet att det blivit som det blivit, beror lite på vad det är för kompetens du köpt, om det är stensättning av en firma som enkom sysslar med stensättning eller om det är en markentreprenör du vänt dig till.
Vilken del i Halland bor du?
Offerten är inte skriven av en markkunnig och priset är också för billigt för att vara seriöst skulle jag säga./


