I
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En liten ögonöppnare för dig:

Så fungerar det ofta i Sveriges offentliga kommunikation, man håller det lite löst i kanterna så att den som berörs blir osäker och söker råd av den allmänna. Samtidigt triggar man inte rättshaverister och okynnesanmälare med för stort regelintresse att elda på sina vendettor.
Nu när du lägger fram det så, då får jag väl ta tag i att göra anmälan på samtliga hörntomter som har för höga häckar och de som har häckar som har brett ut sej en bit ut i gatan i mitt område.
Tack för ögonöppnaren!

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Vet TS vilken av grannarna som har anmält?
TS skrev att det var en granne som anmält. Hade det varit en anonym anmälan hade väl knappast kommunen berättat att det var en granne, det är ju rätt utpekande då det handlar om rätt få misstänkta. Annars får man väl bjuda in sina grannar på grillkväll och när det är som trevligast så berättar man att kommunen skvallrat om att en av dem anmält och frågat vem av er var det ;)

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
då får jag väl ta tag i att göra anmälan på samtliga hörntomter som har för höga häckar
Varför inte prata direkt med berörda grannar istället?

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Varför inte prata direkt med berörda grannar istället?
För att kommunens folk gott kan göra lite nytta för sina löner istället för att sitta på sina arslen och snacka skit och dricka kaffe, det är därför som de är avlönade av skattebetalarna i kommunen.
Det är dessutom inte mina grannar, det är en hel del av hörntomterna som jag passerar på väg till och från min fastighet.

Nu spelar det kanske inte så stor roll...
Men jag får nästan känslan av att häcken täcker en del av gångbanan.
Eller bilden är rättvis i att den bara verkar upphöra

På andra sidan vägen verkar där iallafall vara en homogen gångväg även i korsningen

I Incinerator skrev:
För att kommunens folk gott kan göra lite nytta för sina löner istället för att sitta på sina arslen och snacka skit och dricka kaffe, det är därför som de är avlönade av skattebetalarna i kommunen.
Jag tänker att kommunerna inte bör ha folk som sitter syslolösa utan att din anmälan tar resurser från nått viktigare..

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Jag tänker att kommunerna inte bör ha folk som sitter syslolösa utan att din anmälan tar resurser från nått viktigare..
Vad menar du är viktigare än att serva sina skattebetalare?
I denna kommunen har man som tradition att hjälpa de "viktiga" kommuninnevånarna och så långt det är möjligt ignorera de oviktiga, men har blivit anmäld till Jo för detta tidigare och få skit för det med all rätt.

I
I Incinerator skrev:
Vet TS vilken av grannarna som har anmält?
Jag har fått ta del av hela anmälningen så både vem som skickat in den och vad personen har skrivit. Offentlighetsprincipen gäller och särskilt som part i ärendet har jag rätt att ta del av alla handlingar.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I grunden har ju envar rätt att ta del av varje inkommen handling till kommunen. Så anmälare är inte anonym om den inte ser till att göra sig det vid kontakt med kommunen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Vad menar du är viktigare än att serva sina skattebetalare?
OT: Vård, skola och omsorg anser jag betydligt viktigare än gnälliga gubbar som inte vill eller vågar prata direkt med sina grannar utan slösar bort skattemedel på skitsaker som normala människor reder ut med ett vanligt samtal.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
C
En faktor är kanske den envägskommunikation som blir fallet när man styr "felanmälan" till lättillgängliga elektroniska formulär. Ringer man och pratar med någon i en dialog kanske det inte är lika lätt att det blir en formell anmälan i slutänden(?)

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Vård, skola och omsorg anser jag betydligt viktigare än gnälliga gubbar som inte vill eller vågar prata direkt med sina grannar utan slösar bort skattemedel på skitsaker som normala människor reder ut med ett vanligt samtal.
Det du skriver är enormt viktigt men det är ju helt andra områden. Resursen i det här fallet hade ju utan anmälan inte använt sin tid inom områden du skriver. Om man inte sparkar alla på gatuavdelning (som jag tror är ansvarig) och använder pengarna då i andra områden. Men så länge det finns anställda så är det deras jobb att ta hand om ärenden. Annars sitter dom faktiskt bara vid sitt skrivbord. Där brukar kommunanställda göra minst nytta.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Annars sitter dom faktiskt bara vid sitt skrivbord.
Om man inte okynnesanmäler hinner personalen med sina ordinarie arbetsuppgifter

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man inte okynnesanmäler hinner personalen med sina ordinarie arbetsuppgifter
Har väldigt svårt att tro att dom som gjorde platsbesök hade ont om tid när flera kan rycka ut för det och tittar på plats. Om dom nu hade haft tidsbrist så hade dom kunnat stå fast vid tidigare beslut och inte åkt ut.
Men rent allmänt så tycker jag att det är bättre att prata med sina grannar. Kommer man inte överens och har olika åsikter får man väl ta det vidare sen om det är så viktigt.
Där jag bodde tidigare hade jag en granne som blev anmäld av en annan granne om exakt samma sak. Kommunen kom ut och min granne var till slut tvungen att klippa ner en del av häcken. Och då hade min granne redan klippt en bit tidigare efter klagomål. Men det räckte inte för klagande grannen. Finns nitiska människor och jag antar att dom behöver ha ett ställe dit dom kan klaga. Kommer alltid att vara så. Bättre det än att dom kanske tar till andra saker.

Claes Sörmland
D DanielSt81 skrev:
Annars sitter dom faktiskt bara vid sitt skrivbord. Där brukar kommunanställda göra minst nytta.
Det är mycket bättre om se sitter vid sina skrivbord än om de är ute och åker tjänstebil på arbetstid.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.