Fairlane
useless useless skrev:
Coop-kraschen är ett dåligt exempel eftersom det bara drabbade en butikskedja så det var aldrig några problem för "vanliga medborgare" att få tag på sina dagligvaror.
Korrekt, det var mer ett inspel på problemet med kylvaror
useless useless skrev:
Man hade möjlighet att t ex få ett tillfälligt undantag från kassaregisterlagen så man kunde sälja prylar och registrera köpen i efterhand. Men Coop gjorde bedömningen att det skulle bli för mycket administration för att dels registrera alla köp och dels manuellt uppdatera alla lagersaldon och liknande när systemen var igång igen så man valde själva att stänga butikerna istället.
Helt riktigt. Man gjorde helt enkelt bedömningen där och då, att det skulle kosta mer att hålla butiken öppen än stängd. Jag tror många helt underskattar problemen, det är lite mer än att skriva ner olika försäljningar i ett kollegieblock. Exakt vad vet jag inte då jag inte arbetar med det, men det tror jag alla oavsett vad man jobbar med vet att andra gärna underskattar arbetet som behövs, då de inte har koll på helheten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skulle det uppstå en sådan allvarlig krissituation så kommer det kreativa lösningar som ingen här i tråden skulle fundera på idag. 😉
Njut istället av att våren kommit i söder eller snart är på intågande i norr.👍

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det är väl inte handlarens problem? Om handlaren vill sälja saker när alla elektroniska betalmetoder är utslagna under en överskådlig framtid så är alternativen att acceptera kontanter eller att stänga butiken.
Nog kan väl handlaren "skriva upp" eller fakturera manuelt på papper om så skulle vara

F fribygg skrev:
Nog kan väl handlaren "skriva upp" eller fakturera manuelt på papper om så skulle vara
Nej nej nej! Kontanter är den enda lösningen! 🙃😉

A AndersS skrev:
Skulle det uppstå en sådan allvarlig krissituation så kommer det kreativa lösningar som ingen här i tråden skulle fundera på idag. 😉
Njut istället av att våren kommit i söder eller snart är på intågande i norr.👍
Den kreativa lösningen kallas i dagligt tal för plundring.

Här skiner solen för full och det är riktigt varmt och gott.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej nej nej! Kontanter är den enda lösningen! 🙃😉
Jag trodde du bara betalade med mobilen;)

F fribygg skrev:
Jag trodde du bara betalade med mobilen;)
Jag har inte vågat ta det steget, är kort-kramare 😅

F fribygg skrev:
Kanske i en liten butik på landet när någon känd kund handlar. Jag skulle gärna handla på Systembolaget och skriva upp mitt namn på ett papper för eventuell framtida fakturering...

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det du @AndersS som betalar med mobilen och överväger plundring om tekniken fallerar?

useless useless skrev:
Kanske i en liten butik på landet när någon känd kund handlar. Jag skulle gärna handla på Systembolaget och skriva upp mitt namn på ett papper för eventuell framtida fakturering...
Tja, om du är en tillräckligt viktigt och lönsam kund kanske din lokala vinbonde eller brännvinsbrännare kan tänkas fakturera dina inköp redan idag om du inte har cash;)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, om du är en tillräckligt viktigt och lönsam kund kanske din lokala vinbonde eller brännvinsbrännare kan tänkas fakturera dina inköp redan idag om du inte har cash;)
Nja, någon storkund är jag inte. Snarare konkurrent.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En fundering, vid denna hypotetiska kris, är det all form av digital betalning som går om intet?

Eller kan jag betala räkningar via banken?

För jag brukar beställa maten plockad åt mig, då är jag rätt säker på att det betalas via banköverföring och inte med kort 🤔

13th Marine 13th Marine skrev:
Eller kan jag betala räkningar via banken?
Om du betalar med 'brevgiro' tycker jag inte du behöver bry dej om strömavbrott och avbrott i internetanslutningen på den ort du vistas på

useless useless skrev:
Jag skulle gärna handla på Systembolaget och skriva upp mitt namn på ett papper för eventuell framtida fakturering...
Så gjorde jag i ganska många år på Systembolaget, och väldigt många andra ställen. Papperet kallades check...

• Haha
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det du @AndersS som betalar med mobilen och överväger plundring om tekniken fallerar?
Nä, jag har ju bytesvaror från skogen.😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.