F fribygg skrev:
Om du betalar med 'brevgiro' tycker jag inte du behöver bry dej om strömavbrott och avbrott i internetanslutningen på den ort du vistas på
Låter som nått MSB borde rekommendera folk att ha hemma 🤔

A AndersS skrev:
0ch kanske inte för mycket i liggande...
[länk]
De är uppenbart att riksbankens styrelsemedlemmar inte gör egna inköp.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Egna inköp med kontanter?
Det tror jag nog de gör, men kanske inte ofta för mer än 10' kronor vid ett tillfälle.
Det jag tänker mig är väl mest om man köper en begagnad bil eller båt, men visst även elektronik, vitvaror, möbler och grejer på bygghandeln kan man ju köpa kontant, även om inte jag gör det och inte de heller förmodligen. Jag drar dock inte slutsatsen att det är uppenbart att de inte gör egna inköp.

Fairlane Fairlane skrev:
Egna inköp med kontanter?
Det tror jag nog de gör, men kanske inte ofta för mer än 10' kronor vid ett tillfälle.
Det jag tänker mig är väl mest om man köper en begagnad bil eller båt, men visst även elektronik, vitvaror, möbler och grejer på bygghandeln kan man ju köpa kontant, även om inte jag gör det och inte de heller förmodligen. Jag drar dock inte slutsatsen att det är uppenbart att de inte gör egna inköp.
Jösses!
Det var en kommentar över att 10.000kr är en låg summa som man inte alls i vardagen klarar sig med. Något du själv konstaterade.

Lite märkligt att Riksbanken skriver att man vill ha en gräns på 10 000 kronor och hänvisar till EU-förordning 2024/1624:

Text om Riksbankens rekommendationer för en beloppsgräns på kontantköp om 10 000 kronor, med referens till EU-förordning 2024/1624.

I nämnda förordning står det 10 000 Euro...

Enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1624 anges att personer som handlar med varor eller tillhandahåller tjänster endast får ta emot eller göra en kontant betalning upp till ett belopp på 10 000 euro eller motsvarande i nationell eller utländsk valuta, oavsett om transaktionen utförs vid ett tillfälle eller flera tillfällen som förefaller ha samband.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Komiskt. De lever väl i den svenska ankdammen där kontanter i praktiken är avvecklade.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Jösses!
Det var en kommentar över att 10.000kr är en låg summa som man inte alls i vardagen klarar sig med. Något du själv konstaterade.
I vardagen klarar man sig nog rätt bra ändå.
De flesta av oss köper inte för över 10' kr så ofta.

De vill att svenska folket börjar använda kontanter mer, utan att för den skull underlätta för kriminella. För det ändåmålet räcker såklart 10' kr väldigt långt. Sen att du och några fler vill ha mer gör ju inte att det är en logisk slutsats att dra att de inte gör några inköp själva.

Intet Intet skrev:
Hur ofta handlar du för mer än 10 000:- i dagligvaruhandeln och känner att du måste betala kontant?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lite märkligt att Riksbanken skriver att man vill ha en gräns på 10 000 kronor och hänvisar till EU-förordning 2024/1624:

[bild]

Enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1624 anges att personer som handlar med varor eller tillhandahåller tjänster endast får ta emot eller göra en kontant betalning upp till ett belopp på 10 000 euro eller motsvarande i nationell eller utländsk valuta, oavsett om transaktionen utförs vid ett tillfälle eller flera tillfällen som förefaller ha samband.
Vi inför väl euron och gränsen 10 000 i kontanter samtidigt tänker jag..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ofta handlar du för mer än 10 000:- i dagligvaruhandeln och känner att du måste betala kontant?
Det har aldrig hänt, bygg och vitvaror skulle ju däremot kunna vara aktuellt.

galento
useless useless skrev:
Inte i dagligvaruhandeln men inom fordonskategorin har det hänt att man
betalat med över 10k kontant. En dag för en del år sen åkte gumman och jag
och köpte ett par mc och hade 250k i innerfickan.

Säljarna ville bara ha cash och inget annat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
galento galento skrev:
Inte i dagligvaruhandeln men inom fordonskategorin har det hänt att man
betalat med över 10k kontant. En dag för en del år sen åkte gumman och jag
och köpte ett par mc och hade 250k i innerfickan.

Säljarna ville bara ha cash och inget annat.
Det borde nog fungera även om regeln införs, om det är en privatperson man köper av.

• Gilla
galento
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har aldrig hänt trots att man varit med rätt länge.😀 Var växlar, checkar och kort fram till 90-talet.

useless useless skrev:
Relativt aldrig. Men elektronink, en bilreparation, bildelar, bilköp, vedköp, möbler, tandläkare etc.
Du missar hela poängen. Det är inte frågan om att jag måste utan att jag vill betala med kontanter.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.