75 258 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Egna inköp med kontanter?Intet skrev:
Det tror jag nog de gör, men kanske inte ofta för mer än 10' kronor vid ett tillfälle.
Det jag tänker mig är väl mest om man köper en begagnad bil eller båt, men visst även elektronik, vitvaror, möbler och grejer på bygghandeln kan man ju köpa kontant, även om inte jag gör det och inte de heller förmodligen. Jag drar dock inte slutsatsen att det är uppenbart att de inte gör egna inköp.
Jösses!Fairlane skrev:
Egna inköp med kontanter?
Det tror jag nog de gör, men kanske inte ofta för mer än 10' kronor vid ett tillfälle.
Det jag tänker mig är väl mest om man köper en begagnad bil eller båt, men visst även elektronik, vitvaror, möbler och grejer på bygghandeln kan man ju köpa kontant, även om inte jag gör det och inte de heller förmodligen. Jag drar dock inte slutsatsen att det är uppenbart att de inte gör egna inköp.
Det var en kommentar över att 10.000kr är en låg summa som man inte alls i vardagen klarar sig med. Något du själv konstaterade.
Lite märkligt att Riksbanken skriver att man vill ha en gräns på 10 000 kronor och hänvisar till EU-förordning 2024/1624:
I nämnda förordning står det 10 000 Euro...
Enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1624 anges att personer som handlar med varor eller tillhandahåller tjänster endast får ta emot eller göra en kontant betalning upp till ett belopp på 10 000 euro eller motsvarande i nationell eller utländsk valuta, oavsett om transaktionen utförs vid ett tillfälle eller flera tillfällen som förefaller ha samband.
Enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1624 anges att personer som handlar med varor eller tillhandahåller tjänster endast får ta emot eller göra en kontant betalning upp till ett belopp på 10 000 euro eller motsvarande i nationell eller utländsk valuta, oavsett om transaktionen utförs vid ett tillfälle eller flera tillfällen som förefaller ha samband.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
I vardagen klarar man sig nog rätt bra ändå.Intet skrev:
De flesta av oss köper inte för över 10' kr så ofta.
De vill att svenska folket börjar använda kontanter mer, utan att för den skull underlätta för kriminella. För det ändåmålet räcker såklart 10' kr väldigt långt. Sen att du och några fler vill ha mer gör ju inte att det är en logisk slutsats att dra att de inte gör några inköp själva.
Vi inför väl euron och gränsen 10 000 i kontanter samtidigt tänker jag..useless skrev:
Lite märkligt att Riksbanken skriver att man vill ha en gräns på 10 000 kronor och hänvisar till EU-förordning 2024/1624:
[bild]
Inte i dagligvaruhandeln men inom fordonskategorin har det hänt att manuseless skrev:
betalat med över 10k kontant. En dag för en del år sen åkte gumman och jag
och köpte ett par mc och hade 250k i innerfickan.
Säljarna ville bara ha cash och inget annat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det borde nog fungera även om regeln införs, om det är en privatperson man köper av.galento skrev:
Relativt aldrig. Men elektronink, en bilreparation, bildelar, bilköp, vedköp, möbler, tandläkare etc.useless skrev:
Du missar hela poängen. Det är inte frågan om att jag måste utan att jag vill betala med kontanter.