A AndersS skrev:
För x timmars "störning" av el eller andra system kommer man bara att stänga butik/erna, så har man gjort hitintills här i området, blir för mycket merarbete annars.
Ett större haveri som beräknas till dagar kommer man för vissa butiker ta fram lösningar utifrån de förutsättningar som finns t.ex. liten ICA Nära på mindre ort jämfört med ICA Maxi, City Gross, etc, vid större köpcenter.
Om störningen längd är känd dvs X timmar kan man kanske göra så, men om el och Internet saknas på obestämd tid vore det väl oklokt att inte sälja de varor som kan förstöras utan kyla.

useless useless skrev:
Det är väl ganska självklart att kontanter kommer att funka i det läget.
Det är jag inte så säker på. Varifrån ska "Svensson" få dessa är väl första stötestenen.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För x timmars "störning" av el eller andra system kommer man bara att stänga butik/erna, så har man gjort hitintills här i området, blir för mycket merarbete annars.
Ett större haveri som beräknas till dagar kommer man för vissa butiker ta fram lösningar utifrån de förutsättningar som finns t.ex. liten ICA Nära på mindre ort jämfört med ICA Maxi, City Gross, etc, vid större köpcenter.
Om det finns en force majeureklausul i handlaren försäkring att varulagret inte ersätts vid revolter, krig, naturkatastrofer etc blir det nog fart på även den största affär.
Problemet blir istället att de medellösa konsumenterna inte har några pengar utan lönlöst står och viftar med sina telefoner.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är jag inte så säker på. Varifrån ska "Svensson" få dessa är väl första stötestenen.
De ansvarsfulla och framförallt de ansvarsfulla med rysskräck har naturligtvis en respektabel summa kontanter i varierande valörer hemma.
Att tro att det går att hämta ut pengar i bankomaten när krisen väl är ett faktum är mer än lovligt naivt. För det finns helt enkelt inte så mycket sedlar så det räcker till alla.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
De flesta hushållen har väl livsmedel hemma så man klarar en vecka utan att behöva handla något om man är lite sparsam.
Skulle nog klara två veckor lätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
De ansvarsfulla och framförallt de ansvarsfulla med rysskräck har naturligtvis en respektabel summa kontanter i varierande valörer hemma.
Hur stor andel av befolkningen tror du kommer att ha kontanter så att det räcker för några veckors basbehov?

Jag tycker det är ett väldigt fokus på betalmedlet.

En butik har väl varulager för några dagar, så det gäller att eventuell kris bara slår ut kortbetalningar och inte allt som sker i bakgrunden för att maten ska hitta till butiken.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är väl inte handlarens problem? Om handlaren vill sälja saker när alla elektroniska betalmetoder är utslagna under en överskådlig framtid så är alternativen att acceptera kontanter eller att stänga butiken.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur stor andel av befolkningen tror du kommer att ha kontanter så att det räcker för några veckors basbehov?
Allt för få är jag rädd. Ansvarslöshet är en mänsklig defekt, speciellt i samhällen som litar på att den goda staten skall ta hand om dem.

Skall jag gissa, så är det bara några ensiffriga procent av hushållen som har annat än några tusen hemma. Resten kommer att börja plundra och råna när magen kurrar.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Fairlane
När Coop slogs ut så hittade man lite olika lösningar, men att börja skriva upp olika försäljningar bedömde man inte som vettigt. En sak som man faktiskt gjorde var att man kunde skeppa över vissa kylvaror till andra butiker, ICA, Willys etc. Mjölk från Arla kunde man sälja på ICA, medan Änglamark var lite knepigare till exempel. Rätt vettigt tycker jag.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
När Coop slogs ut så hittade man lite olika lösningar, men att börja skriva upp olika försäljningar bedömde man inte som vettigt. En sak som man faktiskt gjorde var att man kunde skeppa över vissa kylvaror till andra butiker, ICA, Willys etc. Mjölk från Arla kunde man sälja på ICA, medan Änglamark var lite knepigare till exempel. Rätt vettigt tycker jag.
Coop-kraschen är ett dåligt exempel eftersom det bara drabbade en butikskedja så det var aldrig några problem för "vanliga medborgare" att få tag på sina dagligvaror. Man hade möjlighet att t ex få ett tillfälligt undantag från kassaregisterlagen så man kunde sälja prylar och registrera köpen i efterhand. Men Coop gjorde bedömningen att det skulle bli för mycket administration för att dels registrera alla köp och dels manuellt uppdatera alla lagersaldon och liknande när systemen var igång igen så man valde själva att stänga butikerna istället.

useless useless skrev:
Fast det är väl inte handlarens problem?
Nej men om du menar:
useless useless skrev:
Det är väl ganska självklart att kontanter kommer att funka i det läget.
Så pratar vi väl inte bara om handlaren? Vad hjälper det om handlaren accepterar kontanter om ingen har några att handla för?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Om man börja ta ut kontanter ofta. Då ringer väl banken och undrar vad jag ska med dom till.

Alfredo Alfredo skrev:
Så pratar vi väl inte bara om handlaren? Vad hjälper det om handlaren accepterar kontanter om ingen har några att handla för?
För att flera av de senare inläggen i tråden handlar om vilka butiker som inte tar kontanter idag. Många verkar tro att de kommer fortsätta vägra kontanter i ett läge där det är det enda fungerande betalsättet och hellre låta butiken gå i konkurs än omvärdera sitt beslut.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Om man börja ta ut kontanter ofta. Då ringer väl banken och undrar vad jag ska med dom till.
Nej, nej, nej. De spärrar bara dina konton och dina BankID för utredning i nåt halvår eller så... Ringa är sååå 2000-talet. 😂

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.