75 497 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Att i Thailand sker avbrott oftare och är nått man planerar för och löser, det sker så sällan i Sverige att man inte ser ett behov av att lägga tid och pengar på det.Alfredo skrev:
Det jag menar är att i Thailand är det inte en kris man förberett sig för, det är snarare vardag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Jag kommer och tänka på en av mina tidigare arbetsgivare.
Vi hade UPS på alla datorer och ett stort jäkla dieselaggregat i källaren.
Var det för att vara förberedda för kris?
Nej, det var för att elen var så jäkla kass där, kunde någon gång i veckan dippa några sekunder, och emellanåt längre stunder. UPSerna tog smådipparna och Dieselgeneratorn hoppade in om strömmen var borta mer än några minuter.
Vi hade UPS på alla datorer och ett stort jäkla dieselaggregat i källaren.
Var det för att vara förberedda för kris?
Nej, det var för att elen var så jäkla kass där, kunde någon gång i veckan dippa några sekunder, och emellanåt längre stunder. UPSerna tog smådipparna och Dieselgeneratorn hoppade in om strömmen var borta mer än några minuter.
Med tanke på våra makthavares framtidsvisioner så borde kanske Svenska handlare förbereda sig också.13th Marine skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det finns/kommer med krav på det också, exempelvis i NIS2-direktivet (inte för alla, men för många). Dock kan det kanske krävas vissa förändringar av lagar också, tänker då på exempelvis kassaregisterlagen (vet inte om det behövs, men kanske).Suvi5700 skrev:
Den näringsidkare som har färskt bröd eller nymald köttfärs BORDE aceptera kontanter vid ett strömavbrott, om man säljer tvåtumfyra eller damunderkläder är det trots allt mindre risk att varulagret blir inkurant av några dagars eller veckors bortavaro av elströmmen.useless skrev:
Och vad är det som säger att en butik som idag inte tar kontanter inte heller kommer att göra det vid ett långvarigt och omfattande strömavbrott? Det är väl ganska självklart att kontanter kommer att funka i det läget.F fribygg skrev:
Så är det nog, men den som redan i dag gör sig besväret att hantera en kontantkassa har nog en fördel vid en krissituationuseless skrev:
För x timmars "störning" av el eller andra system kommer man bara att stänga butik/erna, så har man gjort hitintills här i området, blir för mycket merarbete annars.
Ett större haveri som beräknas till dagar kommer man för vissa butiker ta fram lösningar utifrån de förutsättningar som finns t.ex. liten ICA Nära på mindre ort jämfört med ICA Maxi, City Gross, etc, vid större köpcenter.
Ett större haveri som beräknas till dagar kommer man för vissa butiker ta fram lösningar utifrån de förutsättningar som finns t.ex. liten ICA Nära på mindre ort jämfört med ICA Maxi, City Gross, etc, vid större köpcenter.