13th Marine 13th Marine skrev:
Eller så är strömavbrott betydligt vanligare i Thailand och handlaren därmed har känt ett behov av att hitta lösningar för?
Ja naturligtvis. Förstår inte riktigt ditt inledande "Eller", eller vad du egentligen frågar mig?
 
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis. Förstår inte riktigt ditt inledande "Eller", eller vad du egentligen frågar mig?
Att i Thailand sker avbrott oftare och är nått man planerar för och löser, det sker så sällan i Sverige att man inte ser ett behov av att lägga tid och pengar på det.
Det jag menar är att i Thailand är det inte en kris man förberett sig för, det är snarare vardag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag kommer och tänka på en av mina tidigare arbetsgivare.
Vi hade UPS på alla datorer och ett stort jäkla dieselaggregat i källaren.
Var det för att vara förberedda för kris?
Nej, det var för att elen var så jäkla kass där, kunde någon gång i veckan dippa några sekunder, och emellanåt längre stunder. UPSerna tog smådipparna och Dieselgeneratorn hoppade in om strömmen var borta mer än några minuter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Suvi5700
13th Marine 13th Marine skrev:
Att i Thailand sker avbrott oftare och är nått man planerar för och löser, det sker så sällan i Sverige att man inte ser ett behov av att lägga tid och pengar på det.
Det jag menar är att i Thailand är det inte en kris man förberett sig för, det är snarare vardag.
Med tanke på våra makthavares framtidsvisioner så borde kanske Svenska handlare förbereda sig också.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Med tanke på våra makthavares framtidsvisioner så borde kanske Svenska handlare förbereda sig också.
Det finns/kommer med krav på det också, exempelvis i NIS2-direktivet (inte för alla, men för många). Dock kan det kanske krävas vissa förändringar av lagar också, tänker då på exempelvis kassaregisterlagen (vet inte om det behövs, men kanske).
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag föreslår att vi skriver en lista på handlare som inte tar kontanter. Jag börjar med byggmax. Jag hade Järnia på kikaren och dom har redan försvunnit.
Visserligen inte husrelaterat men Lindex tar inte emot kontanter.
 
yonna yonna skrev:
Visserligen inte husrelaterat men Lindex tar inte emot kontanter.
Tråden handlar väl om vad som händer vid en allvarlig kris? Att vissa handlare inte tar kontanter idag är väl inte relevant?
 
useless useless skrev:
Tråden handlar väl om vad som händer vid en allvarlig kris? Att vissa handlare inte tar kontanter idag är väl inte relevant?
Den näringsidkare som har färskt bröd eller nymald köttfärs BORDE aceptera kontanter vid ett strömavbrott, om man säljer tvåtumfyra eller damunderkläder är det trots allt mindre risk att varulagret blir inkurant av några dagars eller veckors bortavaro av elströmmen.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Den som har färskt bröd eller nymald köttfärs BORDE aceptera kontanter vid ett strömavbrott
Och vad är det som säger att en butik som idag inte tar kontanter inte heller kommer att göra det vid ett långvarigt och omfattande strömavbrott? Det är väl ganska självklart att kontanter kommer att funka i det läget.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och vad är det som säger att en butik som idag inte tar kontanter inte heller kommer att göra det vid ett långvarigt strömavbrott? Det är väl ganska självklart att kontanter kommer att funka i det läget.
Så är det nog, men den som redan i dag gör sig besväret att hantera en kontantkassa har nog en fördel vid en krissituation
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Är det ens förenligt med Kassalagen och sälja om kassaregistret inte fungerar?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Är det ens förenligt med Kassalagen och sälja om kassaregistret inte fungerar?
Bra fråga, kanske behöver kassalagen anpassas till verkligheten som trots allt kan bli strömlös?
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
useless useless skrev:
Tråden handlar väl om vad som händer vid en allvarlig kris? Att vissa handlare inte tar kontanter idag är väl inte relevant?
Jo ganska relevant. För hur ska dom då göra vid en kris?
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jo ganska relevant. För hur ska dom då göra vid en kris?
Acceptera kontanter?
 
För x timmars "störning" av el eller andra system kommer man bara att stänga butik/erna, så har man gjort hitintills här i området, blir för mycket merarbete annars.
Ett större haveri som beräknas till dagar kommer man för vissa butiker ta fram lösningar utifrån de förutsättningar som finns t.ex. liten ICA Nära på mindre ort jämfört med ICA Maxi, City Gross, etc, vid större köpcenter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.