Intet Intet skrev:
vedköp,
Tror jag alltid kommer att kunna göras med kontanter, går nog bra med EUR eller USD om du saknar svenska penningar.

4774
Intet Intet skrev:
De ansvarsfulla och framförallt de ansvarsfulla med rysskräck har naturligtvis en respektabel summa kontanter i varierande valörer hemma.
Att tro att det går att hämta ut pengar i bankomaten när krisen väl är ett faktum är mer än lovligt naivt. För det finns helt enkelt inte så mycket sedlar så det räcker till alla.
Har inte besökt en svensk bankomat på +10 år och de valörer jag har i sedlar är ren nostalgi.

Handlare har förhoppningsvis papper och penna och den , från dinosarnas tid, manuella kortdragaren 😂

Intet Intet skrev:
Relativt aldrig. Men elektronink, en bilreparation, bildelar, bilköp, vedköp, möbler, tandläkare etc.
Du missar hela poängen. Det är inte frågan om att jag måste utan att jag vill betala med kontanter.
De grejer du räknar upp kommer inte omfattas av 10 000-kronorsregeln.

useless useless skrev:
Handlade det inte om varor och tjänster?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ser man det pragmatiskt så tar större förändringar tid och ibland blir det nya förutsättningar.
Kanske blir en återgång till "kontantkorten" man laddade med pengar, hemma hade man kortläsare med modem för uppringning.😂

A AndersS skrev:
Kanske blir en återgång till "kontantkorten" man laddade med pengar, hemma hade man kortläsare med modem för uppringning.😂
Troligare med en liten bunt eller rulle internationellt accepterade sedlar för de tillfällen korten inte fungerar.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
jaså?
Så den tilltänkta begränsningen är till för att hindra kriminella att hamstra dasspapper och olivolja?

Var hos en helsvensk fotvårdare som gärna tar kontanter istället för annat skit. Jag visste det sedan innan och hade med mig de sedlar som behövdes.
Hon hade t o m möjligheten att behandla en kund på krita för dennes dotter kom in för att betala. Hon hade tyvärr inte smaken att betala kontant.
Så vill jag ha samhället.

• Gilla
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Inte i dagligvaruhandeln men inom fordonskategorin har det hänt att man
betalat med över 10k kontant. En dag för en del år sen åkte gumman och jag
och köpte ett par mc och hade 250k i innerfickan.

Säljarna ville bara ha cash och inget annat.
Hade säljarna lädervästar med logotyp på ryggen?

• Haha
insomniaSWE
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Har du lust att säga vilket? Låter som du har hittat en ren pengamaskin! Betala fakturan, ta ut en kvarts miljon eller vad du nu har i limit, sätt in pengarna på lämpligt konto i en knapp månad, betala fakturan med pengarna på kontot, upprepa nästa månad...
Tveksamt om det går att tjäna så mycket pengar på det. Vanligen finns det en kreditgräns på ett kreditkort. Jag tror inte att jag har högre än 100000 kr på något av mina kort.

P
C civilingenjören skrev:
[…] kortköp i butiken, som är fritt från ränta och avgift.
Det beror väl på vilket kort man betalar med?

P
F fribygg skrev:
Nog kan väl handlaren "skriva upp" eller fakturera manuelt på papper om så skulle vara
En bra backup vore nog att butiker skaffar sig den gamla sortens kreditkorts-"läsare", dvs sådana som gör avtryck på en papperslapp.

P
Intet Intet skrev:
Den kreativa lösningen kallas i dagligt tal för plundring.
Plundrare får väl ordningsmakten skjuta i krigstid?
Borde få, åtminstone.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Så gjorde jag i ganska många år på Systembolaget, och väldigt många andra ställen. Papperet kallades check...
Det var väl på den tiden då Systembolaget inte accepterade kortbetalning?
Eller var det kreditkort som Systemet inte tog emot, men däremot gick betalkort bra?
Jag har ett vagt minne om att det var något med att inte bli alkoholberoende på kredit.

P pmd skrev:
En bra backup vore nog att butiker skaffar sig den gamla sortens kreditkorts-"läsare", dvs sådana som gör avtryck på en papperslapp.
Svårt med dagens kort som inte alltid har "upphöjda" siffror.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.