Suvi5700
G-83 G-83 skrev:
Det hade vår lilla Ica-butik även på 90-talet. Jag kommer ihåg när man var med mamma och handlade. När allt passerat kassan lyftes det fram en glasslåda full med små svarta böcker där det skrevs upp, sen betalade man när lönen kommit.
Samma i vår affär i byn jag växte upp i. Inga problem att betala senare. Var nog ända in till 2001-02.
Sen kom nya ägare. Jag hade glömt plånboken en gång. Bad om att få komma ner och betala senare. Se det gick inte.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig provat men jag antar att du faktiskt kan ha fel. Tydligen kan man numera blippa kortet i (vissa?) bankomater. Går det borde det även gå att blippa telefonen. Är det någon som vet mer?

[länk]

[bild]


[länk]
[bild]
Ja, det verkar jag ha, min enda ursäkt är att jag har inte använt en bankomat på många år.
RoTe RoTe skrev:
Men du fattar vad jag syftar på eller?? Deras ransomware attack! Jisses
Jag antog att du menade det du skrev: "Fast jag syftade på när t.ex. elen försvinner eller storbutiken tappar sin uppkoppling typ.", att det råkade vara en Coop var ett sammanträffande, men bytt ut det mot storbutiken om det känns bättre.
C civilingenjören skrev:
När man ger ett sådant råd måste man nämna att om de använder kreditkort tar de ett lån med hög ränta vid automatuttag, till skillnad från när de handlar och eventuellt tar ut upp till 500 kronor extra i butikskassan. Så innan du skickar någon till bankomaten, säkerställ att de har kontokort, inte kreditkort.
Nu skickade inte jag någon till bankomaten, det var personen som ropade ut i PA-systemet som gjorde det.
Men jag är inne på Alfredos linje, det är kortinnehavarens ansvar att ha koll på.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag föreslår att vi skriver en lista på handlare som inte tar kontanter. Jag börjar med byggmax. Jag hade Järnia på kikaren och dom har redan försvunnit.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag föreslår att vi skriver en lista på handlare som inte tar kontanter. Jag börjar med byggmax. Jag hade Järnia på kikaren och dom har redan försvunnit.
Bra idé.

Kjell och kompani.
Granngården?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
N Nyikåk skrev:
Nu skickade inte jag någon till bankomaten, det var personen som ropade ut i PA-systemet som gjorde det.
Men jag är inne på Alfredos linje, det är kortinnehavarens ansvar att ha koll på.
Givetvis ska man ha koll på villkoren för sitt kort. Men jag ser hellre att man inte ropar ut något sådant om man inte tänker upplysa om höga räntor/avgifter. Butiken marknadsför uttagsautomaten som alternativ till kortköp i butiken, som är fritt från ränta och avgift.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag föreslår att vi skriver en lista på handlare som inte tar kontanter. Jag börjar med byggmax. Jag hade Järnia på kikaren och dom har redan försvunnit.
Till vilken nytta...
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag föreslår att vi skriver en lista på handlare som inte tar kontanter. Jag börjar med byggmax. Jag hade Järnia på kikaren och dom har redan försvunnit.
Tror du verkligen att de handlarna kommer att fortsätta vägra kontanter när alla andra betalmedel har slutat fungera?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Suvi5700
En fara med detta kontantlösa samhälle är när ström eller it ligger nere. Då kan och vill dom inte sälja. Har varit med om det ett par tillfälle. Senast i höstas då vi hade ett strömavbrott på ett par timmar. Jag gick bort till lokala Ica och skulle köpa mjölk. Men blev nekad
 
Problemet är kanske inte att pengarna är digitala, det är att allt är digitalt, inkl prissättning, lagerhantering, beställningsfunktioner, distributionsfunktioner osv osv.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
En fara med detta kontantlösa samhälle är när ström eller it ligger nere. Då kan och vill dom inte sälja. Har varit med om det ett par tillfälle. Senast i höstas då vi hade ett strömavbrott på ett par timmar. Jag gick bort till lokala Ica och skulle köpa mjölk. Men blev nekad
Det är inte det kontantlösa utan generellt systemberoende t.ex. logistik av vad som sålts av varorna, vad som finns i hyllorna, redovisning, osv.
Hela vårt samhälle ställer om och har redan gjort det genom digitalisering.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Suvi5700
A AndersS skrev:
Det är inte det kontantlösa utan generellt systemberoende t.ex. logistik av vad som sålts av varorna, vad som finns i hyllorna, redovisning, osv.
Hela vårt samhälle ställer om och har redan gjort det genom digitalisering.
Förstår det. Men en liten ica borde kunna med papper och penna lösa det tillfälligt. Och sedan mata in i systemet när strömmen är åter.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Förstår det. Men en liten ica borde kunna med papper och penna lösa det tillfälligt. Och sedan mata in i systemet när strömmen är åter.
Det är upp till butiksägaren om man vill göra det. Många varor skannas och i vissa butiker finns priset bara vid hyllorna.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
RoTe
A AndersS skrev:
Det är upp till butiksägaren om man vill göra det. Många varor skannas och i vissa butiker finns priset bara vid hyllorna.
Ganska enkelt för den som jobbat i kassan ett tag att ha en ganska bra känsla för vad som är ett rimligt pris och om kunderna skriver upp vara och pris på papper så går det fort i kassan, sedan kör man så klart kontroll på det som verkar orimligt samt slumpmässiga kontroller. Dom allra flesta är trots allt ärliga.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men en liten ica borde kunna med papper och penna lösa det tillfälligt. Och sedan mata in i systemet när strömmen är åter.
Jag har en gång handlat i en medelstor "ICA-butik" (Lotus's) i Thailand. Batteridriven nödbelysning gav ett hjälpligt ljus i butiken och kassan fungerade för mig som kund precis som vanligt.

Vill man förbereda sig för att hantera kriser går det uppenbarligen...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Eller så är strömavbrott betydligt vanligare i Thailand och handlaren därmed har känt ett behov av att hitta lösningar för?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.