75 497 läst ·
908 svar
75k läst
908 svar
Ha cash på hög
Samma i vår affär i byn jag växte upp i. Inga problem att betala senare. Var nog ända in till 2001-02.G-83 skrev:
Sen kom nya ägare. Jag hade glömt plånboken en gång. Bad om att få komma ner och betala senare. Se det gick inte.
Ja, det verkar jag ha, min enda ursäkt är att jag har inte använt en bankomat på många år.Alfredo skrev:
Jag antog att du menade det du skrev: "Fast jag syftade på när t.ex. elen försvinner eller storbutiken tappar sin uppkoppling typ.", att det råkade vara en Coop var ett sammanträffande, men bytt ut det mot storbutiken om det känns bättre.RoTe skrev:
Nu skickade inte jag någon till bankomaten, det var personen som ropade ut i PA-systemet som gjorde det.C civilingenjören skrev:När man ger ett sådant råd måste man nämna att om de använder kreditkort tar de ett lån med hög ränta vid automatuttag, till skillnad från när de handlar och eventuellt tar ut upp till 500 kronor extra i butikskassan. Så innan du skickar någon till bankomaten, säkerställ att de har kontokort, inte kreditkort.
Men jag är inne på Alfredos linje, det är kortinnehavarens ansvar att ha koll på.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag föreslår att vi skriver en lista på handlare som inte tar kontanter. Jag börjar med byggmax. Jag hade Järnia på kikaren och dom har redan försvunnit.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
Givetvis ska man ha koll på villkoren för sitt kort. Men jag ser hellre att man inte ropar ut något sådant om man inte tänker upplysa om höga räntor/avgifter. Butiken marknadsför uttagsautomaten som alternativ till kortköp i butiken, som är fritt från ränta och avgift.N Nyikåk skrev:
En fara med detta kontantlösa samhälle är när ström eller it ligger nere. Då kan och vill dom inte sälja. Har varit med om det ett par tillfälle. Senast i höstas då vi hade ett strömavbrott på ett par timmar. Jag gick bort till lokala Ica och skulle köpa mjölk. Men blev nekad
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Problemet är kanske inte att pengarna är digitala, det är att allt är digitalt, inkl prissättning, lagerhantering, beställningsfunktioner, distributionsfunktioner osv osv.
Det är inte det kontantlösa utan generellt systemberoende t.ex. logistik av vad som sålts av varorna, vad som finns i hyllorna, redovisning, osv.Suvi5700 skrev:
Hela vårt samhälle ställer om och har redan gjort det genom digitalisering.
Förstår det. Men en liten ica borde kunna med papper och penna lösa det tillfälligt. Och sedan mata in i systemet när strömmen är åter.A AndersS skrev:
Ganska enkelt för den som jobbat i kassan ett tag att ha en ganska bra känsla för vad som är ett rimligt pris och om kunderna skriver upp vara och pris på papper så går det fort i kassan, sedan kör man så klart kontroll på det som verkar orimligt samt slumpmässiga kontroller. Dom allra flesta är trots allt ärliga.A AndersS skrev:
Jag har en gång handlat i en medelstor "ICA-butik" (Lotus's) i Thailand. Batteridriven nödbelysning gav ett hjälpligt ljus i butiken och kassan fungerade för mig som kund precis som vanligt.Suvi5700 skrev:
Vill man förbereda sig för att hantera kriser går det uppenbarligen...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Eller så är strömavbrott betydligt vanligare i Thailand och handlaren därmed har känt ett behov av att hitta lösningar för?